Alle barcodes van aangetekende post hebben een standaard formaat dat bestaat uit 13 tekens. Iedere barcode begint met twee letters, gevolgd door 9 cijfers, en eindigt met twee letters. Een voorbeeld van een correcte barcode is RS 123 456 789 NL.
In het geval van een binnenlandse zending begint de code meestal met het cijfer 3 en de letter S, gevolgd door een aantal letters en cijfers. Bijvoorbeeld: 3SABCD1234567. Een 'niet-thuiscode' begint met KB, gevolgd door een aantal cijfers. Bijvoorbeeld: KB123456.
Als iemand een pakket stuurt, dan staat op het verzendbewijs een code. Dat is de zogenaamde Track & Trace-code, ook wel het zendingsnummer genoemd. Met deze code kunnen de verzender en ontvanger het pakket via internet volgen.
Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de track & trace-code (barcode of 'niet-thuis code') en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je pakket bezorgen.
Meestal nee. Het trackingnummer en het bestelnummer zijn twee verschillende nummers. De kopers kunnen hun pakket alleen volgen dankzij een trackingnummer, het is niet mogelijk om een pakket te volgen met het bestelnummer.
Track & Trace is een dienst waarmee zowel ontvangers als verzenders hun pakket online kunnen volgen. Door een barcode en de postcode van de ontvanger in te vullen, ziet men direct waar het pakket zich bevindt. Meestal staat ook vermeld wanneer we het pakket verwachten te bezorgen bij de ontvanger.
Nee, dat kan niet. Je moet echt een track trace nummer hebben in combinatie met je postcode en huisnummer. Zonder die code is het niet mogelijk. PostNL geeft aan dat je dit kan doen: Vraag de track & trace-code dan op bij de afzender.
Dan krijg je nog wel een niet-thuisbriefje: bij medische post, cadeaus of relatiegeschenken, officiële poststukken (zoals van een notaris) en pakketjes dia via een PostNL-punt zijn verstuurd. Op dit briefje staat een 'niet-thuiscode'. Met deze code kun je op track & trace zien waar je je pakket kunt ophalen.
Wat is een traceringsnummer en waar kan ik dit vinden? Een traceernummer of ID is een combinatie van cijfers en eventueel letters waarmee uw unieke zending kan worden geïdentificeerd, zodat u deze in binnen- en buitenland kunt volgen.
DHL eCommerce-service: trackingnummer varieert van 10 tot 39 tekens. Het begint meestal met GM, LX en RX. Als alternatief kan het trackingnummer met maximaal vijf cijfers beginnen.
Een barcode is een unieke code (beginnend met '3S' of 'CD') die je ontvangt zodra de afzender je pakket heeft verstuurd. Hiermee kunnen ontvanger én verzender de status van het pakket online volgen en zien wanneer het pakket wordt/is bezorgd.
Je kan je pakje online volgen via Track & Trace of de My bpost app. Als je een account bij bpost hebt, volg je je pakje ook in de verzendtool van bpost. Je hebt daarvoor het barcodenummer of de referentie van je pakje nodig.
Op onze internationale track & trace-website vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de bestemming, track & trace-code en je postcode in, en je ziet direct wat de status is. Moet er inklaringskosten worden betaald? Dan bezorgen we je pakket rechtstreeks bij een PostNL-punt.
Controleer de status van je pakket of post met track & trace
Of open de PostNL-app op je telefoon. Meestal krijg je de track & trace-code van de afzender, bijvoorbeeld via een bevestigingse-mail. Ben jij de afzender? Dan vind je de track & trace-code op het verzendbewijs dat je krijgt van het PostNL-punt.
U kan de barcode ook op zijn website vinden of in de e-mail die u van ons kreeg om de levering van uw pakje aan te kondigen. Als u zelf een verzendetiket kocht, staat de barcode in de e-mail die u kreeg, of op het Afgiftebewijs van het Postkantoor of PostPunt.
We streven er naar binnen vijf werkdagen het onderzoek in behandeling te nemen. De afzender wordt vervolgens geïnformeerd over de status van het onderzoek.
We bewaren je pakket 1 week voor je op het PostNL-punt. Daarna sturen we het terug naar de afzender.
Met Track & Trace kunt u uw aangetekende post of pakket tot de bestemming volgen met ons online internationale tracking systeem. Als u wilt weten waar het zich precies bevindt, vult u uw unieke barcode in. Met een paar muisklikken weet u dan of uw item onderweg is of de bestemming al heeft bereikt.
Met behulp van Track & Trace voldoet u aan wensen en behoeften van klanten. Door middel van fases kunt u uw klanten laten zien in hoeverre de levering gevorderd is. Bij de Track & Trace van de bestelling is een tijdslot bekend, deze krijgt de klant opgestuurd.
Track & Trace Systeem – vanaf € 3,75 p/m – RouteVision.
DHL pakket volgen
Dankzij track en trace weet je dag en nacht waar je DHL pakket is, en wanneer je 'm kunt verwachten. Het enige wat je nodig hebt is het zendingsnummer. Als je ook de postcode van de ontvanger invoert, worden de verzender en ontvanger zichtbaar en kun je de bezorgafspraak aanpassen.
Je kan je pakje online volgen via Track & Trace of de My bpost app. Als je een account bij bpost hebt, volg je je pakje ook in de verzendtool van bpost. Je hebt daarvoor het barcodenummer of de referentie van je pakje nodig.
Op de pagina bezorging kies je met je bezorgcode voor een nieuwe bezorgmogelijkheid. Je bezorgcode is geldig totdat de bezorger bij jou voor de deur staat. Hoe eerder je kiest, hoe meer bezorgopties je hebt.