Momenteel is de Lifeliner 3 in de lucht. De Lifeliner 3 is operationeel vanaf de vliegbasis te Volkel. De standplaats is dan ook in Volkel. De dekkende regio's zijn Oost-Brabant, Gelderland, Noord-Limburg en Zuidoost-Utrecht waarin de helikopter actief is.
In Nederland zijn 4 Lifeliners inzetbaar, vanuit de standplaatsen Vliegbasis Volkel (Lifeliner 3), Amsterdam (Lifeliner 1), Rotterdam (Lifeliner 2) en Groningen (Lifeliner 4). Deze helikopters worden ingezet in vooraf vastgestelde inzetgebieden.
Er zijn 4 locaties waar de traumahelikopters paraat staan. Dit zijn Rotterdam, Amsterdam, Groningen en Nijmegen. Vanuit deze plaatsen is een goede dekking over Nederland. Daarnaast wordt er ook samengewerkt met omliggende landen.
Lifeliner 4 staat gestationeerd op vliegveld Eelde. De dekkende regio's van deze heli zijn Groningen, Friesland, Drenthe en delen van Overijssel. Tevens wordt er in samenwerking met ADAC gevlogen op grensgebieden met Duitsland. Op dit station staat tevens een MMT voertuig.
De traumaheli brengt het ziekenhuis naar de patiënt. In de meeste gevallen (90%) vervoert niet de heli, maar een ambulance het slachtoffer naar het traumacentrum.
Wat zo'n reddingsactie mag kosten? Een banaan kost makkelijk tussen de €300 en €500, terwijl een helikoptervlucht pas begint vanaf zo'n €1.500.
De helikopter kan maximaal 260 kilometer per uur vliegen. Het MMT kan daarmee in 30 minuten aan de rand van het gebied zijn waarin ze werken. De vlucht naar Terschelling bijvoorbeeld duurt zo'n 25 minuten.
IC-transporthelikopter Lifeliner 5 verhuist tijdelijk van Volkel naar Leeuwarden - Mobiel Medisch Team Radboudumc verhuist mee - Radboudumc.
Wat verdient een helikopterpiloot? In Nederland verdient een helikopterpiloot tussen ongeveer € 3200,- en € 6700,- per maand. Dat is gemiddeld € 4950,- per maand. Die salarisschaal staat op de Nationale Beroepengids.
De spreiding is met een cv-waarde van 0,23 voldoende om van een representatief gemiddelde van € 23.031 te spreken.
In totaal worden er vier helikopters ingezet als Lifeliner. Deze zijn gestationeerd in Amsterdam (VUMc, Lifeliner 1), Rotterdam (Zestienhoven, Lifeliner 2), Nijmegen (vliegbasis Volkel, Lifeliner 3) en Groningen (vliegveld Groningen, Lifeliner 4).
Nederland heeft 4 MMT's: in Rotterdam, Amsterdam, Groningen en Nijmegen. Deze 4 teams hebben allemaal een helikopter en een MMT-auto. Ze werken intensief samen in het Landelijke Netwerk Acute Zorg.
Ze hebben vaak medicijnen, bloed (voor bloedtransfusies) en andere hulpmiddelen bij zich, die niet standaard in een ambulance zitten.
Er kunnen geen patiënten vervoerd worden met deze auto. Bij ons bestuurt de verpleegkundige de auto en rijdt de arts mee. De helikopter heeft een aantal voordelen op het MMT-voertuig. Hij vliegt ± 270 km per uur.
De afstand die een helikopter kan vliegen hangt af van de hoeveelheid brandstof die in de tank aanwezig is. Ga ervan uit dat hij met een volle tank 2,5 uur kan vliegen. Bij 180 km/h kan er dan 450 kilometer gevlogen worden.
Gemiddeld vliegt de helikopter tijdens de rondvluchtdagen ongeveer 185 km per uur. De topsnelheid ligt op 230 km per uur. In een kwartier kan dus een ronde van circa 45 kilometer worden gevlogen. In een half uur ongeveer 90 km.
Een F16-piloot, oftewel jachtvlieger in dienst bij de luchtmacht, verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
In België is de Mobiele Urgentiegroep (MUG) inzetbaar. Deze bestaat minstens uit een urgentiearts en een verpleegkundige met de bijzondere beroepstitel in de spoedgevallen en intensieve zorgen. Sommige ziekenhuizen bemannen hun MUG ook met een chauffeur.
Nederland. In Nederland zijn er 9 politiehelikopters: 6 Airbus EC-135 en 3 AgustaWestlands AW139. De thuisbasis van de politiehelikopters is Schiphol, waar de afdeling Luchtvaart van de Landelijke Eenheid van de Nationale Politie is gehuisvest. Ook staan ze gestationeerd op Vliegbasis Volkel (militair).
Voor de Waddeneilanden verzorgt ANWB Medical Air Assistance het vervoer per helikopter van patiënten in opdracht van en in samenwerking met Regionale Ambulance Voorziening Fryslân. Deze helikopter wordt ambulancehelikopter of Medic01 genoemd.
Airbus Helicopters H155 (€9,4 miljoen)
Artsen mogen onder andere: onder narcose brengen, inbrengen van een thoraxdrain (buisje in de borstholte plaatsen voor weg laten lopen van bloed of lucht), bepaalde medicatie per infuus en medicatie ter ondersteuning van de bloedsomloop.
Onvoorziene uitgaven, zoals die voor een traumahelicopter, worden dan vergoed. Ook de niet-gebruikte skilessen, skipas en schade aan of diefstal van uw wintersportuitrusting is verzekerd.