Bpm is de belasting van personenauto's en motorrijwielen. Koopt u in Nederland een personenauto, motor of een bestelauto? Of importeert u een personenauto, motor of bestelauto? Dan betaalt u bpm.
Ook na de wijzigingen rond de BPM blijft gelden dat er geen BTW wordt geheven over de BPM wanneer de inschrijving in het kentekenregister (en dus de afdracht van de BPM) plaatsvindt op naam en voor rekening van de koper.
U betaalt geen bpm als: uw auto of motor een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer heeft. uw auto of motor 25 jaar of ouder is.
Als u bpm moet betalen, wordt de hoogte van het bpm-bedrag: voor een personenauto bepaald door de CO2-uitstoot in gram/km. voor een bestelauto, kampeerauto en motor bepaald door de nettocatalogusprijs.
Hoe berekent u BPM bij invoer? BPM berekenen houdt in dat u berekent welk bedrag aan BPM u moet betalen. Bij een personenauto maakt u deze berekening aan de hand van de CO2-uitstoot van uw auto. Bij een bestelauto, kampeerauto of motor is de BPM een percentage van de netto-catalogusprijs.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
U betaalt bpm als u een nieuwe personenauto, motor of een bestelauto in Nederland koopt. Of importeert vanuit het buitenland. Maar ook in andere gevallen betaalt u bpm.
Inschrijven of herinschrijven in het kentekenregister
U betaalt bpm als u een zelf geïmporteerde personenauto of motor inschrijft die jonger is dan 25 jaar. Voor een bestelauto betaalt u alleen bpm als uw bestelauto jonger is dan 5 jaar en u geen ondernemer bent of niet voldoet aan de ondernemersregeling.
BPM staat voor Belasting van personenauto's en motorrijwielen. Bedrijven en personen die in Nederland wonen of gevestigd zijn, betalen deze belasting. Als u gebruik maakt van het Nederlandse wegennet, moet u BPM betalen. Bij personenauto's telt sinds 1-1-2013 alleen de CO2-uitstoot.
Hoe vervuilender de auto, hoe hoger de bpm. De tarieven in de bpm-tabel zijn in 2022 verhoogd met zo'n 2,3%.
Je hoeft geen BPM t betalen voor: Auto's met een lage C02 of geen Co2 uitstoot. (Tm 2016 waren de meeste plugin hybrides of auto's met een lage uitstoot nog vrijgesteld van BPM, vanaf 2017 is dit alleen nog zo voor volledig elektrische auto's) Auto's ouder dan 25 jaar.
Er zijn een aantal manieren om geen BPM te hoeven betalen. Je kunt natuurlijk een auto importeren waar geen BPM op zit, zoals op dit moment de auto's met elektrische aandrijving. Ook kun je kiezen voor een oldtimer die is vrijgesteld van BPM of een bedrijfswagen op grijs kenteken.
BPM (Belasting op Personenauto's en Motorrijwielen)
De BPM is niet direct aftrekbaar, je verrekent dit met de jaarlijkse afschrijving (wel aftrekbaar). Voor een aantal bestelauto's (grijs kenteken) is een vrijstelling voor het betalen van BPM.
De waarde van de auto is de oorspronkelijke cataloguswaarde inclusief btw en bpm, en inclusief de accessoires die door of namens de fabrikant of de importeur zijn aangebracht vóór het toekennen van het kenteken aan de auto. Voor de meeste auto's vindt u de catalogusprijs op de website van de RDW.
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Bij een origineel Nederlands (niet geïmporteerd) voertuig wordt bij de berekening van de rest-bpm uitgegaan van het bruto bpm-bedrag van het voertuig. Dit bedrag is onder andere terug te vinden op het kentekenbewijs en via de online kentekencheck van de RDW.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
In de praktijk moet u rekening houden met een wachttijd van ca. vijf tot negen weken tot uitbetaling, mits de aanvraag correct is ingevuld en de juiste bijlagen zijn aangeleverd. Indien u kiest voor de bpm-overnameservice van VDS (onderdeel van Pakket C), dan maken wij de rest-bpm binnen 24 uur aan u over.
Ha, die Pashands; In aanvulling op bovenstaand antwoord: nee, Duitschland kent geen BPM. Bij het invoeren van een voertuig uit een EU-land moet je aangifte doen en BPM betalen, invoerrechten gelden alleen bij import buiten de EU vandaan.
Waarom heeft Nederland BPM? In Nederland worden nieuwe auto's altijd verkocht voor een bedrag waar BPM (en btw) in is verwerkt. Het enige land ook, want in de andere landen kennen ze deze belasting niet. Daarom moet over auto's die in het buitenland zijn gekocht, een 'rest-BPM' worden betaald.
Officieel volgens de wet is een auto na 25 jaar BPM vrij. Na 9 jaar en 6 maanden is de resterende BPM nog 92% van de bruto BPM. Daarna wordt er elke maand 0,083% in mindering gebracht, waardoor er na deze periode van 9 en een half jaar nog 8 jaar lang rest BPM betaald dient te worden totdat de auto 17 en 6 maanden is.
BPM vrijstelling vervalt in stappen
De BPM vrijstelling wordt vanaf 2024 in 3 stappen verlaagd naar 0 in 2026. In 2026 bestaat de vrijstelling dus niet meer. Afhankelijk van de catalogusprijs betekent dit dat bestelauto's voor ondernemers vele duizenden euro's meer gaan kosten.
De BPM is 37,7% van de netto catalogusprijs. De catalogusprijs is de verkoopadviesprijs minus de BTW. Stel een bus heeft een verkoopprijs van € 25.000,– ex BTW. De BPM bedraagt dan 37,7% van € 25.000,– = € 9.425,–.