Volvo past ook de naamgeving van z'n diesels aan. De nieuwe D3 sluit aan bij de 115 pk sterke D2, de 163 pk sterke diesel gaat D4 heten en de topmotorisering is de D5 met 215 pk.
D3, D4 en D5 zijn turbogeladen dieselmotoren uitgerust met een Common Rail brandstofinjectiesysteem, die worden ingebouwd in de modellen van Volvo. In 2001 zijn ze voor het eerst toegepast. Vandaag de dag worden deze motoren toegepast op bijna alle modellen van het merk.
De D2 heeft een 1.6 liter turbodiesel met 84 kW/115 pk, die in 20915 is opgewaardeerd naar 88 kW/120 pk. De D3 heeft een 2.0 liter motor met 110 kW/150 pk. De D4 heeft een ándere 2.0 liter turbodiesel, goed voor 140 kW/190 pk.
organisatie niveau binnen de Rijkswaterstaat welke de dienstkringen en centrale apparaten van Rijkswaterstaat bevat.
Volvo introduceert de D3. Een 163pk sterke diesel met een 400Nm koppel. Deze 2-liter vijfcilinder dieselmotor, voorzien van het groene B label, volgt de een 2.0D en 2.4D motoren op. De D3 wordt leverbaar in de S80, V70, XC60 en XC70.
De D5 wint daardoor aan kracht. Het maximumvermogen stijgt van 151 kW (205 pk) naar 158 kW (215 pk) en het koppel van 420 Nm naar 440 Nm. Het vermogen en de trekkracht van de 2,0-liter D3 blijven gelijk. Deze krachtbron wint vooral aan souplesse door aanpassingen van de turbolader en is daarbij iets zuiniger geworden.
De D staat voor diesel, een B voor Brake Energy Regeneration (de mild hybrids) en de T voor Turbo. De cijfers 2, 3, 4, 5 of 6 of 8 geven de motorkracht aan. Hoe hoger het cijfer, des te meer motorvermogen. Tegenwoordig gebruikt Volvo ook de letter P, voor zijn volledig elektrische auto's.
Bij de introductie van de Volvo V40 had de "D2" dieselmotor een inhoud van 1.6 liter. De nieuwe D2 heeft een inhoud van 2.0 liter en lijkt daarmee minder zuinig. De gedachte achter deze nieuwe dieselmotor is: een grote motor die licht werk heeft, is zuiniger dan een kleine motor die hard moet werken.
De D2 heeft een 1.6 liter turbodiesel met 84 kW/115 pk, die in 20915 is opgewaardeerd naar 88 kW/120 pk. De D3 heeft een 2.0 liter motor met 110 kW/150 pk. De D4 heeft een ándere 2.0 liter turbodiesel, goed voor 140 kW/190 pk.
In bepaalde omstandigheden, bij zware belasting op steile hellingen en warm weer, bestaat het gevaar dat de motor en de aandrijflijn oververhit raken – vooral bij het vervoer van een zware lading. Bij oververhitting is het motorvermogen mogelijk tijdelijk beperkt.
Volvo's T6 motor is de beste motor die Volvo ooit heeft geproduceerd. Deze motor is zo krachtig, soepel, en heeft een uitstekend brandstofverbruik. Bovendien levert hij uitstekende prestaties, waardoor het een van de beste motoren op de markt is.
De T6-benzinemotor is gebaseerd op de zeer compacte 3,2-liter zescilinder lijnmotor die sinds de introductie van de S80 in maart 2006 verkrijgbaar is. Volvo verkleinde de cilinderinhoud tot 3,0 liter; in combinatie met turbotechniek levert dat een vermogen van 210 kW (285 pk) op.
Met de juiste zorg en tijdig onderhoud kunnen Volvo-motoren meer dan 20 jaar of meer dan 200.000 mijl meegaan.
In de basis is de Volvo V40 een hele solide auto. In vergelijking met zijn concurrenten is hij alleen misschien niet de meeste sportieve optie. Daartegenover staat wel dat ze behoorlijk zuinig zijn en dat is wel zo fijn met de huidige benzineprijzen. Volvo staat voor kwaliteit en dat geldt ook voor de V40.
Mede dankzij het opmerkelijk lage voertuiggewicht is de Volvo XC90 D4 de zuinigste dieselversie in zijn klasse. De Volvo XC90 D4 met 140 kW (190 pk) en 400 Nm heeft een toonaangevende lage CO2-uitstoot van 136 g/km in de gecombineerde cyclus (volgens NEDC).
De V40 is met drie diesel- en drie benzinemotoren verkrijgbaar. De topversie, een 2,5-liter benzinemotor met turbolader, heeft een vermogen van 187kW (254pk). Een start-stopsysteem is standaard net als een remenergie-terugwinsysteem. Er is een handgeschakelde versnellingsbak alsook een automaat beschikbaar.
De V40 Cross Country staat hoger op de banden dan de reguliere Volvo V40 en dat zorgt voor beter zicht. De vering is bovendien prettiger afgesteld en de auto ligt strak op de weg. Behalve technische verschillen is er ook esthetisch het een en ander gedaan: sideskirts, matzwarte bumpers, lamellen-grille.
Een turbo en directe inspuiting zorgen met variabele kleptiming voor een zo efficiënt mogelijke verbranding. Volvo noemt de motor T3 of T4, afhankelijk van het vermogen. Later worden ze ook geschikt gemaakt voor het rijden op E85 bio-ethanol.
Het verschil zit vooral in het gezamenlijke vermogen van de benzinemotor en elektromotor: de T5 beschikt over 262 pk, terwijl de T4 op 211 pk komt. Het mooie van de basisuitvoering is dat Volvo geen concessies doet in het rijbereik.
T5, het staat natuurlijk voor die machtige geblazen, bruut klinkende vijfcilinder turbomotor. Het blok dat Volvo heeft gebracht waar het nu staat.
In eerste instantie zijn de nieuwe Volvo S60, V60 en XC60 leverbaar met drie motoren van de nieuwe motorenfamilie: de turbobenzinemotoren T6 (225 kW/306 pk) en T5 (171 kW/233 pk), en de turbodiesel D4 (133 kW/181 pk).
Hoe betrouwbaar zijn Volvo's? Wanneer u Volvo vergelijkt met andere luxe automerken en modellen, zult u merken dat Volvo iets betrouwbaarder is. De meeste betrouwbaarheidsbeoordelaars geven Volvo een hogere score in vergelijking met Audi, Porsche, BMW, Mercedes, Land Rover en Volkswagen.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.