Ook je oprichtingskosten, aankoopsommen, deelnemingen en vergunningen vallen onder vaste activa.
In een boekhouding zijn de balans en de resultatenrekening aan elkaar gekoppeld. Op de balans staan je bezittingen en schulden, en in de resultatenrekening staan je kosten en opbrengsten.
De balans: een introductie
De balans heeft altijd een linker- en rechterkant. Links is de debetzijde en staan de bezittingen van de onderneming, die noemen we de activa. Rechts is de creditzijde, hier zien we het eigen vermogen en de schulden die je nog moet betalen, de passiva.
Een balans is een grootboekrekening met een overzicht van bezittingen en vorderingen aan de ene kant en van schulden en eigen vermogen aan de andere kant. Aan beide kanten zijn balansposten opgenomen.
Op de resultatenrekening komen alle kosten en opbrengsten van een periode samen. Dit is dus de plek om te bepalen of er winst of verlies behaald is. Stel dat een bedrijf in 2014 € 1,2 mln aan kosten had en € 1,5 mln aan opbrengsten: er is dus een winst gehaald van € 300.000.
Wat is het verschil tussen kosten en uitgaven? Uitgaven zijn uit- en ingaande geldstromen. Deze worden geboekt op het moment dat de daadwerkelijk de onderneming verlaten of inkomen. Kosten hebben betrekking op het resultaat in een bepaalde periode.
Op de kolommenbalans staat aan het einde van het boekjaar een bepaald resultaat. Dit kan een winst of verlies zijn. Het systeem boekt dat resultaat niet automatisch af naar het Eigen Vermogen. Hiervoor dient een memoriaal boeking gemaakt te worden.
Passiva zijn het eigen vermogen en de schulden van een bedrijf of persoon. Ze laten zien hoe een bedrijf of persoon gefinancierd is. Je vindt deze boekhoudkundige term op de balans en de winst-en-verliesrekening.
Je gebruikt de creditzijde om je schulden te boeken en de debetzijde om bezittingen te boeken. De term stamt eigenlijk uit de tijd dat er nog geen rekenmachines waren. Hiermee kon men de positieve en negatieve getallen goed uit elkaar houden.
Debet en Credit wordt in de boekhouding gebruikt om aan te geven of er geld bij de organisatie waarover de boekhouding gaat weg gaat (Debet), of er geld binnenkomt (Credit). In een boekhouding wordt elke pot met geld (zoals de bank, de kas en dergelijke) gezien alsof deze BUITEN de organisatie staat.
Wat is activa en passiva op je balans
De linkerzijde van de balans is de activa zijde (ook wel debet zijde genoemd). De activa bevat al je bezittingen, zoals je bedrijfspand, voorraden, vervoersmiddelen, maar ook het nog te ontvangen geld (debiteuren).
Iemand heeft een schuld aan een ander en is een schuldenaar of debiteur, als die ander een vordering, veelal uitgedrukt in geld, op de eerstgenoemde heeft. Een schuld kan ontstaan doordat een dienst of goed bij levering niet direct wordt voldaan.
Een balans heeft een linker- en een rechterkant. De linkerkant is de activa- of debetzijde. Aan deze kant staan je bezittingen, zoals bijvoorbeeld geld, goederen of debiteuren, mensen die nog geld aan jou moeten betalen. Aan de rechterkant staat de passiva-, of creditzijde.
Afschrijvingen worden gerekend als kosten, maar zijn geen uitgaven. Als een bedrijf in een jaar bijvoorbeeld € 1.000 afschrijft op een bedrijfsauto, wordt deze € 1.000 niet betaald: het is geen uitgave. Wel wordt de waardevermindering van de bedrijfsauto gerekend tot de afschrijvingskosten.
Rentekosten komen altijd op een resultatenbegroting (altijd kosten) en soms op een liquiditeitsbegroting (maar dan alleen op het moment dat ze worden betaald).
Ook het geld op een bankrekening en het kasgeld worden gerekend tot de vlottende activa.
De activa zijde van de balans bestaat uit alle bezittingen van een bedrijf. Je kunt hierbij denken aan het geld dat je op de bank hebt staan, maar ook de computer die je voor je onderneming hebt gekocht. Al die dingen die je "actief" in je bezit hebt vind je terug aan de linkerkant, de activa zijde van de balans.
Onder vlottende activa vallen: Je voorraden. Denk aan ingekochte grondstoffen en producten voor de verkoop, maar ook halffabrikaten en onderhanden werk. Voorraden worden gewaardeerd tegen de betaalde inkoopprijs of de kostprijs.
Op je balans zie je voorraad onder je vlottende activa staan. Dit betekent dus eigenlijk dat voorraad bestaat uit goederen die "vlot" weer weg zijn, of in geld omgezet kunnen worden. Werk je met voorraad dan is het belangrijk een goede en complete voorraad administratie bij te houden.
Veelvoorkomende voorbeelden van vaste activa zijn o.a. Gebouwen, Inventaris, Machines en installaties, Transportmiddelen, Merknamen, Goodwill en Aandelen.
Eigenlijk is het eigen vermogen het geld dat jij in je onderneming hebt gestopt, plus de winst die je maakt. Een gezond bedrijf heeft een positief eigen vermogen.
Debet is een typische boekhoudterm, deze term wordt gebruikt om aan te geven dat er een toename plaatsvind, dit kan zijn een toename van een bezitting of een vordering of de toename van kosten.
Algemene kosten deels aftrekbaar: kantinekosten, relatiegeschenken, representatie, reis- en verblijfskosten; Privé-uitgaven: eventuele privébestedingen die via uw zaak zijn gegaan, privéopnames uit kas van de zaak.
Kostenrekeningen
Als je goederen of diensten inkoopt maak je kosten. Deze wordt geboekt op een kostenrekening. In de kostprijs die je betaalt zit een deel btw. De btw kan worden teruggevorderd van de belastingdienst.