Reacties. Treinen staan 's nachts op rangeerterreinen dus buiten. De rangeerterreinen liggen dicht bij stations.
Waar en wanneer rijdt de nachttrein? Dankzij de nachttrein reis je ook 's nachts gewoon met de trein. In de Randstad rijdt de nachttrein elke nacht, in andere delen van het land rijdt de nachttrein in het weekend.
Onlangs schreven we dat je sinds oktober 2021 met de nachttrein naar Praag, Wenen, Venetië, Verona en Milaan kunt reizen. Aan dat rijtje zijn nu meer steden toegevoegd: Bolzano, Salzburg, Kopenhagen, Göteborg, Malmö, Florence, Bologna, Como en Linz.
Het nachtnet is in Nederland het net van spoorlijnen waar 's nachts treinen rijden. De nachttreinen in Nederland functioneren niet als slaaptreinen. De reistijden zijn daar te kort voor.
Een depot is een plaats waar vervoermiddelen, met name treinen, trams en bussen, worden gestald en onderhouden. Ze zijn meestal overdekt.
Treinen toeteren altijd voor de veiligheid. Meestal heeft het te maken met storingen. Een overweg is robuust en betrouwbaar maar soms werkt hij anders dan verwacht, bijvoorbeeld als de stroom uitvalt. De overweg gaat dan altijd automatisch dicht (het fail safe systeem) voor de veiligheid.
Vanaf 13 december rijdt de Nightjet, zoals de nachttrein heet, elke dag van Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar München, Innsbruck en Wenen. Tickets zijn beschikbaar vanaf 29 euro voor een zitplaats, vanaf 59 euro voor een slaapplaats en luxere bedden zijn er vanaf 89 euro.
De nachttrein is terug van weggeweest! Inmiddels kunnen we vanuit Nederland rechtstreeks met de nachttrein naar Wenen, München, Innsbruck, Basel en Zürich. Vanuit Parijs kan je weer naar de Côte d'Azur met de nachttrein. En de European Sleeper nachttrein naar Berlijn en Praag volgt in de zomer.
Nachttrein naar Barcelona
Deze nachttrein wordt voorzien eind 2024. Het kan dan dus ook een overweging zijn om overdag naar Zwitserland te reizen, en in de nacht naar Barcelona. Een voordeel is dat je een deel van de reistijd kunt slapen, maar de reistijd naar deze populaire Spaanse stad zal lang blijven.
Met de trein is het vanuit Nederland zo'n 13 uur reizen naar Praag en sinds kort kun je ook met de nachttrein naar Praag. De nachttrein van Greencitytrip rijdt ongeveer twee keer per maand naar Praag. Reizigers kopen een heen- en terugreis en kunnen zelf bepalen welke coupé ze willen.
Frequenties nachttrein
Naar Kopenhagen rijdt dezelfde trein als naar Göteborg, en bovendien één rit in juli. Naar Florence zijn er in september en oktober drie ritten beschikbaar. De treinen rijden enkele keren per maand en bieden plaats aan 700 reizigers. De bestemmingen wisselen per keer.
Het is een trein die 's nachts rijdt. De treinen vertrekken om 16:30 of 20:00 vanuit Amsterdam Centraal of Utrecht en komen de volgende ochtend tussen 8:00 en 11:00 aan op de bestemming. In de trein kan je prima slapen en de volgende dag kan je bij aankomst gelijk de stad, je accommodatie en de omgeving verkennen!
Er is nog geen Wi-Fi beschikbaar op Nightjet treinen.
Sinds december 2021 rijdt er eindelijk weer een rechtstreekse nachttrein naar Zwitserland. Het is een prettige trein, met zowel ligrijtuigen als luxe slaapwagons. In verband met de pandemie worden in veel nachttreinen momenteel geen coupés voor zes personen (vanaf €59 pp) verkocht, maar alleen voor vier (vanaf €69 pp).
De Nightjet, zoals de nachttrein heet, vertrekt vanuit Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar München, Innsbruck en Wenen. Elke ochtend arriveert de Nightjet vanuit Oostenrijk in Nederland. De allereerste nachttrein is vanochtend gearriveerd op Amsterdam Centraal.
Het beste antwoord. Rond 2uur in de nacht gaat de laatste trein, en de eerste gaat rond 5uur in de ochtend.
De meest comfortabele reisoptie is met de "ÖBB nightjet" NJ40295 nachttrein. De prijs van het treinkaartje begint bij 29 EUR. De vertrektijd in München is 20:00 uur. De aankomsttijd in Milaan is 09:15.
Nee, eten en drinken is niet toegestaan in de bus en trein. Ook alcohol drinken is verboden.
InterCity of IC-trein: snelle trein die alleen grote stations aandoet. EuroCity EC-trein: internationale intercitytrein, bijvoorbeeld naar Zwitserland) Thalys: voor de verbinding Parijs-Brussel-Amsterdam en Parijs-Brussel-Keulen. Eurostar: voor de verbinding Brussel-Londen.
De aanduiding "Sprinter" ontstond als bijnaam van het Stadsgewestelijk Materieel (SGM), een bepaald type treinmaterieel gebouwd vanaf 1974, dat werd gebruikt op enkele trajecten met veel stopplaatsen op korte afstanden. De NS nam deze bijnaam over voor treinen op de trajecten waar deze bijnaam gebruikt werd.