In de Boeing 777-300 zitten de slaapcabines, ook wel genaamd Overhead Crew Rest (OCR), achterin bij de staart van het vliegtuig. Dat is een plek waar je de vliegbeweging meer ervaart. Je wordt als het ware in slaap gewiegd.
Welkom in de Overhead Crew Rest (OCR)
De Overhead Crew Rest (OCR) is, zoals de naam al verklapt, boven de cabine te vinden. Aan boord van KLM's 747's, 777's en 787's zijn deze OCR's aan boord te vinden. Voor een vlucht langer dan 10,5 uur is de crew wettelijk verplicht te rusten.
“Per maand doet een stewardess minimum 62,5 vlieguren. Vlieguren zijn de uren dat het vliegtuig zichzelf op eigen kracht voortbeweegt. Dat wil zeggen: de momenten dat we dus echt in de lucht hangen. De andere uren waarin we bijvoorbeeld onze vlucht voorbereiden, zijn geen vlieguren.
Al het cabinepersoneel slaapt gewoon boven je! In een soort verborgen (en zeer krappe) ruimte. Al komen die piloten er toch een heel stuk beter vanaf dan de stewardessen. Waar stewardessen bij elkaar slapen in één grote ruimte met smalle bedjes hebben piloten hun eigen ruimte waar ze in alle rust kunnen bijkomen.
Mijn naam is ### en ik vandaag uw purser op vlucht ### naar ### (en ###). Namens ###, gezagvoerder ### en zijn/haar bemanning heet ik u van harte welkom aan boord in deze ### ###. De verwachte vluchtduur bedraagt ### uur en ### minuten.
De vereiste lengte ligt tegenwoordig tussen 1.50 (!) en 1.90 meter (KLM 1.58 - 1.85 meter). Wat je dikte betreft: het gewicht moet doorgaans in verhouding tot je lengte staan, met een BMI tussen 18,5 tot 25.
In het vliegtuig zijn draagbare zuurstofflessen aanwezig, die bij bijna elke medische calamiteit kunnen worden gebruikt. Ook wordt het reanimeren speciaal geoefend op smalle oppervlakken, zoals in het gangpad van een vliegtuig.
Adem gedurende 4 seconden heel rustig in door je neus. Houd je adem 7 seconden in. Adem heel rustig uit door je mond gedurende 8 seconden.
Binnen 2 minuten in slaap vallen
Sluit je ogen en adem diep in en uit. Ontspan elke spier in je gezicht en let erop dat je niet fronst of je ogen toeknijpt. Adem uit en voel je wangen, mond en tong ontspannen. Laat de druk op je ogen los en laat je ogen rusten in je oogkassen.
Terwijl wij elke dag van nine to five op kantoor zitten, reist een stewardess in één week de hele wereld rond. De ene dag duiken in Egypte, de andere dag surfen op de golven in Kaapverdië, van rondstruinen in de souks van Marokko tot feesten in Ibiza.
Arbeidsmarktperspectief Steward
Het is moeilijk om aan een baan te komen als Steward. Er zijn meer dan genoeg vliegmaatschappijen en dus ook heel veel banen, maar het is ook een zeer populaire functie. Uiteindelijk betekent dat dat het aanbod van afgestudeerden groter is dan de vraag naar Stewards.
Minimaal havo of een voltooide mbo niveau 3 opleiding, minimaal 18 jaar, goede beheersing van de Nederlandse en Engelse taal (kennis van Duits en Frans is een pre), minimaal 1.58 meter en maximaal 1.85 meter lang, bril/lenzen max.
Daggeld: 450-500 euro netto, staat er. Van het daggeld zou je genoeg overhouden om te kunnen sparen en je nettoloon zou dankzij deze onkostenvergoeding hoger uitvallen dan het brutoloon.
De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur. De minimale rusttijden han- gen af van het tijdzoneverschil tussen start- en landingsluchthaven.
Flight attendant, cabin attendant en air hostess zijn allemaal termen te gebruiken voor het beroep van stewardess. Als cabin attendant ben je verantwoordelijk voor de veiligheid van de passagiers en zorg je ervoor dat de passagiers een aangename vlucht hebben.
Je lichaam slaat zijn herstelperiode over.
Wanneer je een volledige nacht overslaat, heeft je lichaam een broodnodige kans gemist om zich te ontspannen, zich op te laden en zich te herstellen. “Tijdens de nacht brengen allerlei herstelprocessen je weer in vorm voor de volgende dag”, aldus Raymann.
Slecht slapen wordt in verband gebracht met aandoeningen als een burn-out, depressie, dementie en overige hersenschade, overgewicht en hartklachten. Toch behoorlijk ernstige gezondheidsproblemen, die amper onderdoen voor de gevolgen van roken. “De impact van slaaptekort kan dus enorm zijn.
Melk als slaapmuts vindt vooral zijn oorsprong in het feit dat melk tryptofaan bevat. Tryptofaan is een essentieel aminozuur en voorloper van serotonine dat een rustgevend gevoel geeft. Serotonine wordt verder omgezet tot melatonine, een stof die de hersenen het signaal geeft het tijd is om te gaan slapen.
Een kussen onder de benen kan ischias verlichten (pijn in de rug, heupen en buitenbenen). Als zijslaper zorgen knikkende knieën ervoor dat je heupen niet in de juiste stand staan. Als je als rugslaper met een kussen onder je knieën slaapt, zorg je voor een goede slaaphouding en kun je rugpijn en ochtendpijn verlichten.
Trage, diepe ademhaling kan helpen bij stress, angst en slaapproblemen. Een diepe zucht helpt om snel te “resetten”. En regelmatig je adem inhouden geeft je sportieve prestaties een duwtje. Er zijn dus zeker goede redenen om je ademhaling te trainen.
Ga op je rug liggen en rustig naar je buik ademen en vooral je tong ontspannen. Klinkt misschien raar, maar als je je tong teveel tegen je gehemelte drukt zet het je denken aan het werk. Met een ontspannen tong word het rustiger in je hoofd en val je zo in slaap.
Het aanvangssalaris van een Reisbegeleiders en stewards bedraag meestal tussen de € 1.492 en € 2.315 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 1.897 en € 2.840 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Gemiddelde KLM-Steward (m/v) maandelijks betaling in Nederland is ongeveer € 1.978, hetgeen 33% onder het landelijk gemiddelde is. Salaris-informatie komt van 11 gegevens rechtstreeks verzameld van medewerkers, gebruikers en vacatures op Indeed gedurende de laatste 36 maanden.
Een Amerikaans arts - die niet wettelijk verplicht is in zijn land om zorg toe te dienen - kan op een vliegtuig als passagier beslissen om zorg te weigeren. Een Europees arts in hetzelfde vliegtuig is wel verplicht om dergelijke zorg toe te dienen.