In de Boeing 777-300 zitten de slaapcabines, ook wel genaamd Overhead Crew Rest (OCR), achterin bij de staart van het vliegtuig. Dat is een plek waar je de vliegbeweging meer ervaart. Je wordt als het ware in slaap gewiegd.
Ze worden Crew Rest Compartments genoemd en hun locatie in het vliegtuig varieert. Bij nieuwere vliegtuigen, zoals de Boeing 787 of de Airbus A350, bevinden ze zich boven de hoofdcabine, in de bovenste romp . Maar bij oudere vliegtuigen kunnen ze zich ook in het vrachtruim of gewoon in de hoofdcabine bevinden.
Op langeafstandsvluchten moeten de piloten en het cabinepersoneel natuurlijk ook slapen. Wist je dat ze dit niet zittend in hun eigen stoel of stiekem op de wc doen, maar boven jouw hoofd! Via geheime toegangen klimmen ze naar kleine ruimtes bovenin het vliegtuig om even tot rust te komen.
Bij lange vluchten verblijven cabinepersoneelsleden vaak in hotels tijdens hun tussenstops. Deze hotels bevinden zich doorgaans in de buurt van de luchthaven en worden betaald door de luchtvaartmaatschappij. De hotels waarin cabinepersoneelsleden verblijven, kunnen variëren, afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij en de locatie.
Wat doet een stewardess
De dag begint meestal vroeg, met voorbereidingen voor de vlucht zoals briefing en veiligheidschecks. Tijdens de vlucht zijn stewardessen verantwoordelijk voor het comfort en welzijn van passagiers. Dit kan variëren van het serveren van maaltijden tot hulp bij noodsituaties.
Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen zijn de slaapcabines voorzien van pyjama's en beddengoed. De bedjes (of bunks) zijn 70 cm breed, hebben twee leeslampjes en zijn zo'n 1,95 meter lang. Ook deze bedden hebben riemen.
Stewardessen hebben wisselende werkschema's, waaronder avonden, weekenden en feestdagen, omdat luchtvaartmaatschappijen elke dag vliegen en sommige ook nachtvluchten aanbieden. Stewardessen werken in een vliegtuig en zijn mogelijk meerdere nachten per week van huis .
Voor vliegdienstperiodes langer dan 18 uur is 4,5 uur rust in de kooi vereist . De bemanning wisselt elkaar af voor rustpauzes. De eerste groep rust na de eerste maaltijdservice. 'Meestal geeft cabinepersoneel er de voorkeur aan om in de tweede groep te zitten,' zegt Inflight Services Manager Roy Lai.
Een Steward in Nederland verdient gemiddeld € 3.445 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.930 (laag) tot € 3.965 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Stewardessen slapen vaak boven de bagagebakken.
Ze variëren van rustcompartimenten voor de bemanning boven het hoofd, toegankelijk via een trap of luik, tot rustruimtes voor de bemanning op het benedendek . Deze ruimtes bevatten meerdere stapelbedden of bedden waar u tijdens lange vluchten in kunt slapen.
En mocht u het zich afvragen, piloten hebben ook rustruimtes, en die zijn gescheiden van de rustruimtes van de stewardessen. "Het kan een stapelbed zijn boven of onder het hoofddek ," zegt Patrick Smith van AskThePilot.com. "Anders is het gewoon een afgezette stoel in de business class."
De hele houding maakt deel uit van de crashpositie waarin stewards op een bepaalde manier zitten om lichamelijke letsels te voorkomen bij noodsituaties. Zo zetten ze ook hun voeten plat op de grond en overlopen ze in hun hoofd wat er moet gebeuren bij een noodgeval.
De hotels liggen meestal in de buurt van de luchthaven voor het gemak, maar in sommige gevallen worden bemanningsleden in hotels in het stadscentrum geplaatst als ze de tijd hebben om te verkennen. Veel stewardessen koesteren deze korte verblijven op nieuwe locaties.
Het vliegtuig heeft verborgen stapelbedden, zogenaamde crew rest compartimenten . Deze ruimtes bevinden zich boven of onder de hoofdcabine, meestal in de buurt van het achterste gedeelte van het vliegtuig. De rustcompartimenten bevatten stapelbedden met matrassen voor bemanningsleden.
Ze werken vaak lange uren en zijn meerdere dagen achter elkaar niet thuis. Ze genieten echter ook van meer vrije dagen per maand vergeleken met de gemiddelde kantoorwerker. Gemiddeld krijgen stewardessen tussen de 12 en 18 vrije dagen per maand , wat neerkomt op ongeveer 156 vrije dagen per jaar.
Geheime compartimenten achterin vliegtuigen hebben stapelbedden waar stewardessen kunnen rusten. Rustruimtes voor cabinepersoneel zijn krappe ruimtes zonder ramen of vormen van entertainment.
Hoe oud is te oud om stewardess te worden? Zolang je in goede fysieke conditie bent, zul je nooit te oud zijn om stewardess te worden. Luchtvaartmaatschappijen nemen stewardessen aan in hun 30, 40, 50, 60 en 70+ jaar . Veel stewardessen beginnen na hun pensioen als tweede carrière.
Haar, Make-up en nagellak
Je haar mag niet in je gezicht vallen en moet vaak naar achter gebonden zitten, tenzij je kort haar hebt. Dit is er om te voorkomen dat er haren in de maaltijden van de passagiers zullen vallen. Bij veel (niet bij alle) luchtvaartmaatschappijen is het de bedoeling dat je make-up op hebt.
Een stewardess van 1.58 meter mag volgens die regels niet zwaarder zijn dan 48 kilo. Als een stewardess de limiet met 5 procent overschrijdt, wordt haar gewicht "regelmatig beoordeeld".
De baan brengt wel zijn eigen uitdagingen met zich mee, zoals onregelmatige werktijden en veel reizen, maar veel stewardessen hebben een manier gevonden om hun werk en gezinsleven succesvol te combineren. Er is geen regel die zegt dat je geen stewardess kunt zijn als je getrouwd bent of kinderen hebt.
Ze werken vaak lange uren en zijn meerdere dagen achter elkaar niet thuis. Ze genieten echter ook van meer vrije dagen per maand vergeleken met de gemiddelde kantoorwerker. Gemiddeld krijgen stewardessen tussen de 12 en 18 vrije dagen per maand, wat neerkomt op ongeveer 156 vrije dagen per jaar.
Meestal werken stewardessen vier dagen per week. Dit kunnen vier aaneengesloten dagen zijn, maar dat hoeft niet. Er zijn ook luchtvaartmaatschappijen waar je om de vijf werkdagen drie dagen vrij bent.