De eenvoudigste aromaat is benzeen (een ringvormige koolwaterstof). Daaraan kunnen allerlei toevoegingen geplakt zitten en dat zijn dan de zwaardere aromaten. Bij het taxien en het proefdraaien ontwijkt er altijd niet of gedeeltelijk verbrande kerosine.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Kerosine wordt ook wel petroleum genoemd, omdat het in de eerste decennia van de aardolie-industrie het meest gebruikte aardolieproduct was. Tegenwoordig wordt het vooral gebruikt in verplaatsbare petroleumkachels. Het is ook de brandstof voor de meeste vliegtuigen. Stookolie is de zwaardere fractie van de distillatie.
Schade door fijnstof
Vliegtuigen vliegen op kerosine, een fossiele brandstof. Bij de verbranding van kerosine komen er naast broeikasgassen ook fijnstof en ultrafijnstof vrij. Fijnstof zijn roetdeeltjes die we binnenkrijgen als we lucht inademen. Ze veroorzaken schade aan de longen en astmatische klachten.
Kerosine is trouwens lichtgeel tot kleurloos en wordt meestal met de naam JET-A1 aangeduid. Bij het werken met kerosine moet je natuurlijk steeds op de veiligheid letten! Geen vlammen in de buurt en steeds goed verluchten! Let wel dat kerosine bij gewone temperaturen veiliger is dan benzine, een goede zaak.
De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
Gezuiverde petroleum kopen kan als particulier onder andere bij meerdere bouwmarkten in Nederland. Vaak bieden deze winkels een hoeveelheid per fles, maar ook per Jerrycan. Voor een hoeveelheid van twintig liter betaal je ongeveer 55 euro.
Het lozen van kerosine is een veiligheidsmaatregel. "Niet per se voor explosiegevaar, maar wel voor het gewicht. Een vliegtuig heeft namelijk een maximum landingsgewicht. Een net opgestegen vliegtuig heeft veel kerosine aan boord en weegt dus meer.
Als je de wc doortrekt in een vliegtuig, dan hoor je een hard zuigend geluid. De poep en plas worden vanuit de wc-pot door het hele vliegtuig gezogen en verzameld in een grote afgesloten afvalbak achterin het vliegtuig.
Kerosine is zowel op milieu- (het verbranden van kerosine genereert zestig procent minder roetuitstoot) als op financieel gebied (de prijs van kerosine ligt een stuk lager dan die van diesel) gunstiger in het gebruik.
Alle jeeps, tanks en trucks van het Nederlandse leger gaan op kerosine rijden.
Wat zit er in lampolie? Lampolie kan gemaakt zijn van aardolie of palmolie. Lampolie op basis van aardolie, ook wel paraffine olie genoemd, bestaat uit een mengsel van alifatische koolwaterstoffen. Voorbeelden van deze koolwaterstoffen zijn kerosine of paraffine.
Qua samenstelling is de diesel wat vetter. Je kunt gerust kerosine in je auto doen, alleen krijg je dan meer rookontwikkeling. Omgekeerd kun je geen diesel in een vliegtuig doen. Diesel is dan ook zwaarder dan kerosine.
Reizend per vliegtuig
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.
In een internationaal luchtvaartverdrag uit 1944 is vastgelegd dat vliegtuigbrandstof en bunkerolie voor schepen is gevrijwaard van belastingen. De afspraken zijn ooit gemaakt omdat de commerciële luchtvaart in meerdere rechtsgebieden opereert, elk met zijn eigen belastingregime.
In Nederland os de adviesprijs van benzine momenteel € 2,00 . Hiervan gaat 21% naar de BTW € 0,42 rest nog € 1,58 per liter daarvan gaat 45,6% naar de accijns belasting € 0,72 rest nog € 0,86 per liter. Dan wil de pomphouder nog wat verdienen ca. 11% dat is ongeveer €,0,09 per liter dan komt de prijs per liter op ca.
Met hun pootjes vol bacteriën wandelen ze namelijk net zo lief over jouw ontbijt heen. Bovendien poepen en plassen ze ook nog eens overal waar ze landen.
Vliegtuig loost geen poep en plas
Het afval wordt opgevangen in een tank die op het vliegveld wordt geleegd. Voor het doortrekken wordt het vacuüm in de afvaltank gebruikt. Daarom hoor je een zuigend geluid als je op het knopje drukt.
Bij enorm zware turbulentie kan een toestel beschadigd raken, maar dat is erg ongewoon voor moderne jets van bijvoorbeeld Boeing of Airbus. De meeste toestellen kunnen ook na een blikseminslag gewoon verder vliegen, en zelfs als de aandrijving uitvalt kan een Boeing 777 op 10 kilometer hoogte nog 160 kilometer vliegen.
Kerosine lozen
Dat is gebruikelijk bij een onverwachte landing - met een volle tank kan een vliegtuig niet veilig landen. Momenteel wordt een nieuw vliegtuig gereed gemaakt om naar Hong Kong te vertrekken, zodat de passagiers zo snel mogelijk hun reis kunnen hervatten.
In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof. Dit komt dus neer op een verbruik van 7,22 kilo (9 liter) per kilometer, of 0,25 kilo (0,030 liter) per passagier per kilometer. iets beter dan 32 kilometer per liter per persoon dus.
Gezuiverde petroleum
Klanten hebben de keuze om zelf een jerrycan mee te brengen of een lege jerrycan (20 liter) aan te kopen voor slechts 8 euro. Deze jerrycans worden met plezier voor u gevuld.
Dit betekent dat je ruim 86 uur kunt branden met 20 liter brandstof. De conclusie die je hieruit kunt trekken is dat je € 3,49 aan één liter brandstof kwijt bent en voor één branduur ongeveer 75 cent! Een elektrische kachel van 2 kW (2000 Watt) kost (d.d. 31-8-2022) tussen de €1.00 - €1.40 per uur.
Als u inderdaad petroleum wilt gaan stoken, moet u kerosine nemen. Kerosine is schone petroleum en stinkt niet.
Het is in principe mogelijk om een benzine motor op petroleum te laten lopen. Wat ik er nog van weet is dat je de petroleum goed moet voorverwarmen, zodat het dun word. Alleen niet alle motoren zijn geschikt daarvoor. Ik denk dat een lage compressie benzinemotor, zoals in onze 404tjes best op petroleum kan draaien.