De Haramain-hogesnelheidstrein verbindt de heilige steden Mekka en Medina in Saoedi-Arabië met snelheden tot 300 km/u. De 450 km lange route wordt in slechts twee uur afgelegd, wat reizigers tot acht uur tijd bespaart vergeleken met de auto.
De Japanse Shinkansen-hogesnelheidstreinen hebben een snelheid van 320 km/u en behoren daarmee tot de snelste treinen ter wereld. Het eerste exemplaar uit 1964 (zie afbeelding 4a) kreeg de bijnaam bullet train – kogeltrein – door de stompe voorkant en hoge snelheid die aan een kogel deden denken.
De Thalys rijdt in Nederland via Amsterdam, Schiphol en Rotterdam naar België. In België stopt de trein vervolgens op station Antwerpen Centraal en Brussel-Zuid (Midi). Vanaf Brussel stopt de Thalys naar Parijs eigenlijk niet meer en rijdt hij met volle snelheid naar het centrum van Parijs.
De metro van Doha is een metronetwerk in Doha, de hoofdstad van Qatar. De eerste fase van het metronetwerk kwam in bedrijf op 8 mei 2019. Het beschikt over drie lijnen met een totale lengte van 76 km en 37 stations.
Wat deze trein echt bijzonder maakt, is zijn snelheid: binnen drie minuten bereikt hij een topsnelheid van maar liefst 435 kilometer per uur. De laatste paar minuten wordt er weer afgeremd, maar tegen die tijd heb je al een indrukwekkende reis achter de rug.
Op dit moment draagt de Shanghai Maglev de titel van de snelste trein ter wereld, maar het zou best kunnen dat Japan binnenkort met haar nieuwe magneetzweeftrein de wereldtitel van de snelste hogesnelheidstrein gaat veroveren.
Door de gestroomlijnde spitsvormige neuskegel van de treinen werd het systeem ook bekend onder de Engelse bijnaam bullet train. Het voorbeeld van Japan werd gevolgd door verschillende Europese landen, eerst in Italië met de Direttissima-lijn, kort daarna gevolgd door Frankrijk, Duitsland en Spanje .
De bekende rode treinen van Thalys vervoeren reizigers via een efficiënt netwerk tussen Duitsland, Nederland, België en Frankrijk met topsnelheden tot 300 km/u. Een reis van Rotterdam naar Parijs duurt slechts 2 uur en 37 minuten.
Hongkong komt als winnaar uit de bus vanwege zijn betaalbare openbaar vervoersnetwerk met een hoge haltedichtheid en een goede spoorweginfrastructuur. Ondanks de koppositie zou Hongkong zijn openbaar vervoersnetwerk wel kunnen verbeteren, menen Oliver Wyman en de Universiteit van Californië.
1: Shanghai Maglev - 460 km/u (China)
De snelste openbare trein ter wereld is ook uniek: het is de enige verbinding ter wereld die momenteel passagiers vervoert met behulp van magnetische zweeftechniek (Maglev) in plaats van conventionele stalen wielen op stalen rails.
De Franse TGV stond model voor de Thalys, die onder andere ook in België en Nederland is te zien.
Eurostar is voor 55,8% in handen van SNCF en voor 18,5% van NMBS/SNCB, onder andere. Met andere woorden, de eigenaren van Thalys hadden een meerderheidsbelang in Eurostar. Het was een fusie die op het punt stond te gebeuren. Vereenvoudigt de bedrijfsvoering en het beheer van middelen .
De Shinkansen kan snelheden van wel 320 km/h halen en heeft een zeer lage CO2-voetafdruk per passagier vergeleken met andere vervoermiddelen. De kogeltrein is snel, betrouwbaar en comfortabel, en bovendien ben je tijdens je reis gegarandeerd van een fantastisch uitzicht op steden en het platteland van Japan.
Shinkansen (新 幹線) betekent in het Japans nieuwe hoofdlijn. Deze term wordt zowel voor de treinen als de spoorlijnen gebruikt. In het Engels wordt de trein ook wel Bullet train (弾 丸 列車, dangan ressha, kogeltrein) genoemd.
Ho snel rijdt Eurostar? Eurostar rijdt op verschillende stukken tussen Amsterdam en Parijs wel 300 km/u! Uitgezonderd is de route tussen Amsterdam en Schiphol en tussen Antwerpen en Brussel. Op die stukken rijdt de trein 160 km/u.
Hong Kong, China . Hong Kong stond bovenaan de lijst en verdiende de titel van het beste openbaarvervoersysteem ter wereld. Volgens de studie wordt het goed ontwikkelde openbaarvervoersysteem gekenmerkt door betaalbaarheid, hoge stationsdichtheid en robuuste spoorweginfrastructuur, wat leidde tot het uitstekende resultaat.
Ondanks dat het openbaar vervoer in Nederland na Zwitserland het duurste ter wereld is, werd vorige maand bekend dat de NS overwegen de prijzen van treinkaartjes in 2025 te verhogen met tien procent. De prijsverhoging is volgens de NS nodig, omdat het bedrijf in 2023 opnieuw verlies leed.
In 2023 reisden 4,2 miljoen passagiers met Eurostar tussen Nederland en Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en België, zegt de hst-operator. Hij is grotendeels in handen van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF Voyageurs, maar ook de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS heeft een belang.
Van 1996 tot april 2022 werd de dienst beheerd door Thalys International, dat voor 70% eigendom was van de Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF en voor 30% eigendom was van de Belgische nationale spoorwegmaatschappij NMBS/SNCB . Het werd geëxploiteerd door THI Factory, dat voor 60% eigendom was van SNCF en voor 40% eigendom was van NMBS/SNCB.
Frankrijk komt volgens Railway Gazette in de buurt. De TGV rijdt daar tussen Champagne-Ardenne en Lorraine gemiddeld 271,8 kilometer per uur. Als het om internationale trajecten gaat, wees het vakblad Parijs – Brussel (Thalys) aan als snelste verbinding.
Langste trein
De lengte van deze trein, bestaande uit een locomotief en zestig Intercityrijtuigen, bedroeg 1.607 meter. Dat was ook de reden dat de loc met het nummer 1607 trekkracht van de trein was. Op de zijwanden van de loc stond de tekst: "Ik trok de langste reizigerstrein ter wereld".
Volgens de International Union of Railways beslaat het Chinese spoorwegnetwerk meer dan 146.000 kilometer, met meer dan 37.000 kilometer aan hogesnelheidssporen. Het land beschikt ook over 's werelds snelste commercieel opererende trein, de Shanghai Maglev, die snelheden tot 430 km/u kan bereiken.
ICE International is de hogesnelheidstrein die Nederland, Duitsland en Zwitserland dagelijks met elkaar verbindt. De moderne treinen zorgen voor een comfortabele en ontspannen reiservaring, waarbij u kunt genieten van hoge snelheden tot wel 300 km/u op het traject tussen Keulen en Frankfurt.