De laatste stoomtrein in normale dienst in Nederland reed op 7 januari 1958, direct het Nederlands Spoorwegmuseum in. In België reed de laatste stoomtrein in normale dienst in 1966. Op 30 april 2006 reedt de laatste stoomtrein in China met een normale dienst.
De eerste stoomlocomotief ter wereld werd in 1804 door Richard Trevithick in Engeland gebouwd.
De eerste stoomtrein wordt in Wales in 1804 gebruikt bij een ijzermijn. Pas in 1830 rijdt tussen Manchester en Liverpool de eerste echte passagierstrein, ontworpen door George Stephenson.
Stoomlocomotief op het moderne spoorwegnet
Zo is voor deze reis maar liefst 8000 kilo kolen benodigd en verbruikt de stoomlocomotief 80.000 liter water om daar stoom van te maken.
De aanschafkosten kunnen afhankelijk van het type oplopen van 2 - 60 miljoen. De tien nieuwe treinen van het type Velaro e320 van Siemens die door Eurostar gebruikt worden kosten 600 miljoen euro, dus maar liefst 60 miljoen per stuk!
Wat is de snelste stoomtrein? De snelste stoomlocomotief ooit is officieel de Britse locomotief de Mallard. Die wist in 1938 een snelheid te behalen van 202,6 kilometer per uur, een fractie sneller dan het Duitse record van twee jaar eerder (200,4 kilometer per uur).
Waterstof als brandstof leidt ertoe dat de directe uitstoot van broeikasgassen door de treinen tot vrijwel nul teruggaat. Dit betekent niet dat de treinen klimaatneutraal zijn. Waterstof (H2) is een gas en bestaat als los element niet in de natuur.
Een BENELUX treinstel heeft een lengte van 51,14 meter, een gewicht van 115 ton en een continu vermogen van ongeveer 490kW.
De Arend. Op 20 september 1839 werd de eerste spoorlijn van Nederland feestelijk geopend. Locomotief De Arend trok, met een snelheid van 40 kilometer per uur, in een half uurtje negen personenwagons van Amsterdam naar Haarlem. Dat was een grote verandering voor Nederland.
Valkenburg
Dit station is het oudste nog bestaande station van Nederland. Het stationsgebouw ziet er kasteelachtig uit en geeft je daardoor een sprookjesachtig gevoel.
De reden dat in veel landen de treinen links rijden, is dat de spoorwegen een Britse uitvinding zijn en in veel landen het spoorwegnet is aangelegd met Brits kapitaal en met Britse ingenieurs. Ook in Nederland wordt nog hier en daar links gereden.
De eerste spoorlijn ter wereld dateert van 1825 toen George Stephenson in Engeland de steden Stockton en Darlington met elkaar verbond door middel van rails. De lijn was bestemd voor het vervoer van steenkool. De wagens werden gesleept door stoomlocomotieven. Het reizigersvervoer gebeurde met paardentractie.
En daar was de grootste stoomlocomotief ter wereld uitermate geschikt voor. Met een gewicht van 541 ton en een tractie van ongeveer 4500 kW-vermogen, ofwel ruim 6000 pk, konden deze Amerikaanse krachtpatsers uiteindelijk goederentreinen trekken van wel 8000 ton, dwars door de Rocky Mountains.
De rails waren eerst van hout, later van ijzer. In 1804 lukte het de Engelsman Richard Trevitchik om een stoommachine op rails te bouwen: de allereerste stoomlocomotief. Hij werkte alleen nog niet zo goed. Dat duurde tot 1829, toen George Stephenson the Rocket bouwde.
Een locomotief wordt gebruikt voor het aandrijven van treinen of rangeerdelen. Bij getrokken treinen trekt de locomotief de trein. Bij trek-duwtreinen kan de locomotief de rijtuigen ook duwen. De locomotief wordt in dit geval bestuurd vanuit een stuurstandrijtuig.
Deze wielen zijn van ijzer en aan de binnenkant van het wiel steekt nog een stuk wiel uit. Dit noemen ze een "flens" en die zorgt ervoor dat de trein op de rails blijft. Een trein heeft geen stuur en is dus onbestuurbaar.
Personenauto's zijn het meest vervuilend. Ook bij het goederenvervoer is het railverkeer de schoonste vervoerswijze.
Transport, auto's
Niet verrassend behoren personenauto's tot de grootste uitstoters van CO2. Als je met de auto of de bus van A naar B gaat, wordt er CO2 uitgestoten. Auto's, exclusief vrachtauto's, zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de CO2-uitstoot van de transportsector.
We weten allemaal dat met de trein reizen beter is voor het milieu dan de auto te pakken. Maar laat dat nu ook directe gevolgen hebben op je gezondheid. Door minder met de auto te reizen, draag je niet alleen bij aan een vermindering van de CO2 uitstoot. Maar zorg je ook dat er minder roetdeeltjes in de lucht komen.
De snelste trein in Nederland is de Thalys. Anderhalve minuut in Nederland tikt hij z'n topsnelheid aan: 300 kilometer per uur. Maar dan moet de hogesnelheidstrein in de remmen. Net als bijna alle andere treinen in Nederland.
Deze panoramatrein verbindt Zermatt in West-Zwitserland met Chur en Sankt Moritz in Graubunden. De Glacier Express staat bekend als langzaamste sneltrein ter wereld. En dat is zeker geen straf. De 291 kilometer lange treinreis duurt bijna acht uur.