Check of alle lichtschakelaars goed werken; Check of alle afvalcontainers leeg zijn en of de afvalpas aanwezig is; Controleer of er geen puin of vergeten spullen achter knieschotten of op andere onzichtbare plekken vergeten is; Neem samen de lijst van zaken door.
Meestal wordt een woning leeg opgeleverd met uitzondering van wat er onderling is afgesproken en wat is ingevuld op de lijst van zaken. Ook de spullen die door de kopers zijn overgenomen mogen achterblijven. Check ook of alle kastjes leeg zijn.
Vanaf het moment dat de woning te koop wordt gezet duurt het gemiddeld 4,1 maanden tot het tekenen van de koopovereenkomst ('verkooptijd'). Daar komt nog eens gemiddeld 3,1 maanden bij tot de overdracht bij de notaris ('overdrachtsperiode').
Ga nog even langs. Ga vervolgens vlak voor het verlijden van de notariële akte samen met de verkoper langs in het verkochte pand. Je kan dan vaststellen of de woning wel leeg is en je kan meteen de meterstanden opnemen. Is de woning niet leeg dan kan je de overeengekomen vergoeding opeisen.
gedurende maximaal zes maanden na het verlijden van de notariële akte) en bepaal meteen dat de verkoper bij het verstrijken van die periode het gekochte pand zonder meer moet verlaten zonder dat je bv. nog een opzeg moet geven.
Dat de koper de notaris betaalt, betekent niet dat je als verkoper helemaal geen notariskosten hebt. De koper betaalt de kosten die nodig zijn om eigenaar van de woning te worden, zoals de overdrachtsbelasting en de notaris- en Kadasterkosten voor het opmaken van de akten.
Het passeren bij de notaris duurt gemiddeld meestal tussen de 30 minuten en een uur. Hierbij teken je de leveringsakte en meestal ook de hypotheekakte. Met het tekenen van de leveringsakte, ook wel transportakte genaamd, verandert de woning officieel van eigenaar.
Koper kiest meestal notaris
Degene die de notariskosten betaalt voor de overdracht, kiest vaak de notaris. Dat is bijna altijd de koper. Maar voor u kan het prettig zijn om zelf de notaris te kiezen. U kunt dan namelijk, voor de overdracht, al veel dingen regelen.
Transportakte en hypotheekakte
Bij de notaris tekenen jullie als koper en verkoper gezamenlijk de transportakte (ook wel de leveringsakte genoemd). De verkoper overhandigt je vervolgens de sleutels van de woning en daarmee is de overdracht een feit: je bent nu de juridische eigenaar.
Alleen een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs). De rest van de stukken die nodig zijn voor de overdracht heeft de notaris al ontvangen. Volgens traditie worden de sleutels van de woning na de ondertekening bij de notaris overhandigd, dus vergeet deze niet mee te nemen.
Overdracht woning: de rol van de makelaar
Een verkoopmakelaar neemt de rol op zich om alles goed te regelen in samenspraak met de koper en de notaris. Zo heb je zelf nauwelijks omkijken naar een winstgevende verkoop en voorkom je dure blunders. Ook het betalen van de makelaar doe je heel eenvoudig via de notaris.
Hoe lang kan iemand aansprakelijk blijven voor verborgen gebreken? Als verkoper blijf je aansprakelijk voor gebreken gedurende twee jaar nadat de koper het gebrek heeft gemeld, of redelijkerwijs had kunnen melden.
Het geld van de notaris ontvang je binnen enkele dagen na het passeren (juridische levering) van je huis. Na ondertekening moet de notaris eerst nog controles uitvoeren voordat je het geld ontvangt.
Gemiddeld geven 8 van de 9 hoofdbewoners 2 sleutels aan derden. Denk daarbij aan (uitwonende) kind(eren) (46%), buren (37%) en (schoon)ouders (41%). Bij een verhuizing komen die dus veelal niet altijd allemaal retour”, aldus Coen Staal, voorzitter van de Nationale Inbraakpreventie Weken. “
In het koopcontract bepaal je samen met de koper een datum waarop aan de ontbindende voorwaarden moet worden voldaan. Is dat allemaal gelukt? Dan wordt de woning officieel overgedragen, meestal minimaal 6 weken na het tekenen van het voorlopige koopcontract.
De notaris controleert het koopcontract op details, zodat onjuistheden zo snel mogelijk worden besproken en opgelost. De notaris doet ook onderzoek naar jouw achtergrond en die van de verkopende partij. Ligt er bijvoorbeeld beslag op het huis? Dan zal de notaris hier melding van maken.
Woningcorporaties of projectontwikkelaars die zogenaamde 'verkoop onder voorwaarden (VoV)'-woningen terugkopen van particulieren, betalen vanaf 1 januari 2022 geen overdrachtsbelasting meer (dit was dit jaar 8%).
Makelaarskosten
Meestal is dit een percentage van de opbrengst van de verkoop van je huis. Deze kosten worden ook wel courtage genoemd. Wat de hoogte van de courtage is, verschilt per makelaar, maar het ligt vaak tussen de 1,5 – 2% van de verkoopwaarde van je huis.
Bij het compromis mag een voorschot van maximaal 5 procent van de totale kostprijs gevraagd worden. De rest van de betalingen moet in schijven gebeuren, en die mogen nooit de prijs van de al uitgevoerde werken overstijgen. Notarissen raden het betalen van een voorschot ook aan.
Notaris en vastgoedmakelaar
Je krijgt dan geen uitgebreid verslag. Wil je dat wel, dan hangt hier een prijskaartje aan vast. Hoeveel dat precies is, is afhankelijk van de waarde van het huis en de complexiteit van het dossier. Gemiddeld ligt de vanafprijs voor een schattingsverslag rond 250 euro exclusief btw.
Uit onderzoek blijkt dat 28% van alle kopers in 2021 niet tijdig de hypotheek in orde kregen. Een verlengingsverzoek van het financieringsvoorbehoud is dan ook niet heel bijzonder te noemen. Soms komt een tweede verzoek tot verlenging ook voor. Dan is het wellicht nodig om kritisch door te vragen.
Beide partners hebben bij een scheiding recht op de helft van de waarde van het huis. Als je de woning verkoopt is dit een makkelijke verdeling. Maar als één van de partners in de woning blijft wonen, moet deze het huis kopen van de andere partner.
U kunt afspreken dat de verkoper gratis in het pand mag blijven wonen, maar u kunt evengoed een vergoeding vragen per maand dat de verkoper de woning nog blijft bewonen. Die vergoeding mag ook hoger of lager liggen dan de werkelijke huurwaarde.