De makkelijkste manier om te wennen aan het links rijden is door dit voor vertrek te oefenen. Zoek een lege parkeerplaats of een afgelegen weg op waar u dit kunt oefenen. Ook is het goed om wat meer te lezen over het links rijden. Zorg ervoor dat u weet in welke situatie wie voorrang heeft.
Eng is links rijden zeker niet, maar je zult misschien wel even moeten wennen. Neem daarom gewoon overal rustig de tijd voor. Let met name goed op bij het wegrijden (verkeer komt van de andere kant!)
Maar dát is nooit met onderzoek aangetoond. Patrick Rugebregt van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV): ,,Voor zover wij weten maakt het voor de veiligheid niet uit of er links of rechts wordt gereden.
Schakelen moet met links, dit kan in het begin onwennig aanvoelen, waardoor je hier meer op moet focussen. Dit betekent dat je in het begin minder goed op de weg en andere bestuurders let en dit is juist heel belangrijk als je voor het eerst links gaat rijden.
Ongeveer 35 procent van de wereldbevolking rijdt links. De rest van de wereld vindt dat vreemd, maar er is een verklaarbare reden voor. Sterker nog: in Nederland reed men vroeger ook links.
Wegrijden in de tweede versnelling is een goede remedie, maar belangrijker nog is om weinig gas te geven bij het optrekken en heel voorzichtig de koppeling omhoog te laten komen.
Links rijden doen we allemaal wel eens. Maar als je binnen tien seconden niemand inhaalt is het toch echt de bedoeling dat je weer opschuift naar rechts. "Doe je dat niet, dan krijg je een boete van 140 euro en dat is zonde," zegt een woordvoerder van de politie Rotterdam.
Links rijden stamt nog uit de tijd waarin ridders te paard elkaars pad kruisten. Veel van die ridders droegen een wapen bij zich. Omdat ze meestal rechtshandig waren, lag het voor de hand dat ze met hun paard aan de linkerkant van de weg reden. Wanneer ze dan een passant kruisten, bleef die aan hun rechterkant.
Franse revolutie
Vóór de revolutie was de linkerkant van de weg in Frankrijk voorbehouden voor de aristocratie en moest plattelandsbevolking rechts houden. Maar na de bestorming van de Bastille wilden de edelen liever niet te veel opvallen en begonnen ze dus ook rechts te rijden, net als de gewone man.
De meest voorkomende vorm van rijangst is angst voor de snelweg. Deze snelwegangst zorgt ervoor dat mensen zich beperken tot hun eigen woonplaats en routes binnendoor gaan zoeken. Het kan moeilijk zijn om toe te geven dat je eigenlijk bang bent om te rijden. Dat is niet nodig want rijangst is een bekend fenomeen.
Bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders van rechts. Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hun op dezelfde weg tegemoetkomt of dat zich op dezelfde weg naast, dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
De regel is dat wanneer twee (of meer) voertuigen in de tegenovergestelde richting links willen afslaan, je elkaar langs rechts kruist om achter elkaar door te rijden. Eén uitzondering: staat er een pijl op de weg, dan moet je afdraaien op de plaats waar de pijl staat, in de meeste gevallen kruis je dan voor elkaar.
Je moet zeker zijn dat je wel naar links mag afslaan: Voor je naar links wil afslaan, moet je zeker zijn dat het wel mag. Houd daarom zeker rekening met deze borden. Vergeet ook niet dat je niet over een doorgettrokken witte streep mag rijden om naar links af te slaan.
Niet zo veel mogelijk rechts rijden (onnodig links rijden) op een auto(snel)weg van 150 euro naar 220 euro. Niet verlenen van voorrang aan een voorrangsvoertuig (zoals politieauto met zwaailicht en sirene) van 250 euro naar 350 euro en overhevelen naar het strafrecht.
Op 3 september 1967 om 5 uur 's morgens veranderden de Zweden massaal van kant op de baan. Tot dan reden ze aan de linkerzijde zoals in Engeland, om vervolgens de rechterkant te kiezen.
De veroveringen van Napoleon zorgden ervoor dat het rechts rijden in de meeste Europese landen (ook in de Nederlanden) werd ingevoerd, behalve in landen als Portugal, Oostenrijk-Hongarije, Zweden, Finland en op het eiland Groot-Brittannië. Napoleon nam dit besluit in 1794.
Inhalen is niet toegestaan op plaatsen waar gevaar of hinder kan ontstaan. Het is verboden om een voertuig in te halen vlak vóór of op een kruispunt.
Is dit links of rechts van de rijbaan? Of een voetganger links of rechts loopt mag deze zelf bepalen. De wet geeft aan: 'Als er geen trottoir of fietspad is, gebruiken voetgangers de berm of de uiterste zijde van de rijbaan'. De wet schrijft niet voor of zij links of rechts van de rijbaan moeten lopen.
Het is soms verleidelijk om bij een handgeschakelde versnellingsbak een versnelling over te slaan. Met de soepele benzinemotoren van tegenwoordig kun je gemakkelijk van 3 naar 5.Maar doe dat vooral niet, want het kan je duur komen te staan. Steeds minder nieuwe auto's hebben een handgeschakelde versnellingsbak.
Schakel daarom altijd naar de hoogst mogelijke versnelling. Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen. Schakel daarom altijd vanaf 2.000 toeren door naar de volgende versnelling.
Het overslaan van versnellingen levert risico's op, zowel bij het accelereren als bij het vertragen. Bijna iedereen schakelt bij het afremmen zelfs gedachtenloos van de vierde naar de tweede versnelling zonder de derde te gebruiken.
Thai rijden links zonder dat ze ooit gekoloniseerd zijn door de Engelsen. Het schijnt dat dit in Thailand is ontstaan door dat ze linkerzijde het paard op gaan. In buurland Cambodja rijd wel net als ons aan de rechterkant.