Geldigheid noodpaspoort Informeer bij de ambassade of het consulaat van het land of het een noodpaspoort accepteert. Sommige landen stellen aanvullende of afwijkende eisen aan reisdocumenten. Denk bijvoorbeeld aan een visum. Ook dit vraagt u na bij de ambassade of het consulaat van het land.
Voorwaarden aanvraag noodpaspoort
Je paspoort mag niet al lang verlopen zijn. Het land van bestemming moet een nooddocument accepteren. Indonesië, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika en de Verenigde Arabische Emiraten accepteren dit bijvoorbeeld niet. Je moet aantonen dat je de reis niet kunt uitstellen.
U moet een paspoort of identiteitskaart van een overledene inleveren. Dit doet u bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente. Dit kan bij de woongemeente van de overledene, maar ook bij een andere gemeente.
Na uw reis moet u het nooddocument inleveren bij de marechaussee. Doet u dat niet, dan moet u het inleveren bij het Stadsloket op het moment dat u uw nieuwe paspoort of ID-kaart aanvraagt of ophaalt.
Is het paspoort nog niet verlopen, dan moet u het inleveren bij het ophalen van uw nieuwe paspoort. Bij het ophalen van uw nieuwe paspoort kunt u aangeven dat u uw oude paspoort graag terug wilt. Als dat mogelijk is, dan wordt het oude paspoort ongeldig gemaakt.
U heeft een geldig paspoort of geldige ID-kaart nodig om naar Turkije te reizen. Uw Nederlandse paspoort of ID-kaart moet nog minimaal 150 dagen geldig zijn op het moment dat u aankomt in Turkije. Bij aankomst in Turkije moet uw paspoort nog tenminste 1 lege pagina hebben.
U kunt een paspoort of ID-kaart niet verlengen. U moet steeds een nieuw reisdocument aanvragen.
Een noodpaspoort is een tijdelijk reisdocument. Het is alleen geldig voor de reis waarvoor u het aanvraagt en kan maximaal één jaar geldig zijn.
Een noodpaspoort wordt alleen afgegeven voor de reis waarvoor het bedoeld is en is maximaal 1 jaar geldig. Het is geen identiteitsdocument. Een noodpaspoort heeft een roze omslag en bevat geen chip.
Tijdens een reis in het buitenland moet u in het bezit zijn van een geldig reisdocument. Als u dit niet heeft, kunt u in zeer uitzonderlijke gevallen en onder strikte voorwaarden een noodpaspoort aanvragen. De Koninklijke Marechaussee geeft noodpaspoorten af.
U moet een overlijden in het buitenland altijd melden bij de lokale autoriteiten. Bijvoorbeeld bij een gemeente. De periode waarbinnen u het overlijden moet melden verschilt per land. In veel landen moet u een overlijden binnen 24 uur na het overlijden melden, maar soms is de periode 1 week of 30 dagen.
Na de aangifte maakt de gemeente een 'akte van overlijden'. En de gemeente meldt het overlijden bij overheidsorganisaties zoals de Belastingdienst, UWV en de SVB. Hierdoor stoppen de uitkeringen en toeslagen van uw dierbare, zoals een WW-uitkering of zorgtoeslag.
Als u 3 keer in 5 jaar een reisdocument als vermist opgeeft, wordt er onderzoek gedaan naar de redenen van vermissing. U kunt dan worden opgenomen in het Register Paspoortsignaleringen (RPS). Dat betekent dat u mogelijk geen reisdocument meer mag aanvragen.
Wat moet ik doen als ik mijn paspoort of ID-kaart kwijtraak in het buitenland? Meld het verlies van uw paspoort of identiteitskaart zo snel mogelijk bij de plaatselijke politie. Dit voorkomt dat iemand misbruik maakt van uw document. Hierna kunt u een nieuw paspoort, identiteitskaart of een nooddocument aanvragen.
Gaat u op reis en bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijt? En is het voor de start van uw reis niet mogelijk om een nieuw reisdocument aan te vragen? Dan kunt u een noodpaspoort aanvragen.
Een vluchtelingenpaspoort is grijs van kleur. U staat ingeschreven bij de gemeente Barneveld. U heeft een verblijfsvergunning asiel voor bepaalde of onbepaalde tijd (document type III of IV). Het paspoort is overal ter wereld geldig, behalve in het land waarvan u de nationaliteit heeft.
Als u de Zweedse nationaliteit hebt en uw paspoort bent verloren, stuurt het land u een noodreisdocument , in de kleur roze.
Als u met een noodpaspoort reist, kan het zijn dat de immigratieambtenaren u de toegang tot Frankrijk weigeren .
Voor een noodpaspoort van de Marechaussee komt je vriendin onder deze omstandigheden niet in aanmerking (want je vriendin kan niet bewijzen dat ze niet via de spoedprocedure een nieuw paspoort kon aanvragen), en de UAE accepteert geen nooddocumenten.
In Mexico worden tijdelijke/noodpaspoorten geaccepteerd .
Oude paspoort houden na ongeldig maken
Bij het ophalen van uw nieuwe paspoort kunt u aangeven dat u uw oude paspoort graag terug wilt. Het oude paspoort wordt dan ongeldig gemaakt. Daarna mag u zelf weten wat u met het paspoort doet. Gooit u het paspoort alsnog weg?
Spanje hoort bij de Europese Unie. Daarom kun je met een identiteitskaart (ID-kaart) of paspoort naar Spanje reizen. Houd er rekening mee dat jouw paspoort of identiteitskaart nog minimaal geldig moet zijn tot de dag van vertrek. Voor Spanje heb je geen visum nodig.
Reisdocumenten binnen Europa
Reist u binnen de Europese Unie, dan heeft u een identiteitskaart of paspoort nodig. Dit geldt niet alleen wanneer u de grens oversteekt, bijvoorbeeld via een luchthaven. U moet ook een identiteitskaart of paspoort kunnen tonen wanneer u in een Europees land verblijft.