Inschrijven als u in Nederland komt wonen U moet zich gratis inschrijven bij de gemeente: op uw vaste woonadres; op een briefadres, als u geen vast woonadres heeft. Bijvoorbeeld omdat u binnenvaartschipper bent, of in een instelling verblijft (gevangenis, psychiatrische instelling, blijf-van-mijn-lijf-huis).
Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. U kunt als briefadres geen postbus gebruiken.
Wanneer er geen woonadres is en er geen briefadresgever beschikbaar is, dan is de gemeente per 1 januari 2022 wettelijk verplicht iemand 'ambtshalve' in te schrijven op een briefadres . Dat kan het adres van een gemeentehuis zijn óf een adres van een instelling waar de gemeente mee samenwerkt.
Wat moet ik doen als ik geen fysiek adres heb? U kunt een postbus huren voor een stabiel postadres of een werk-, vrienden- of co-working space-adres gebruiken voor meer flexibiliteit . Deze alternatieven voldoen aan verschillende behoeften, van een vaste oplossing tot een tijdelijke regeling.
Dan moet u zich altijd uitschrijven bij uw gemeente in Nederland. Wanneer u dit niet doet, kunt u een boete krijgen. De 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Het geldt bijvoorbeeld ook als u binnen een periode van een jaar 2 keer 5 maanden buiten Nederland gaat wonen.
Dit heet een 'adresonderzoek'. Woont u niet op het adres waarop u staat ingeschreven? Dan zet de gemeente uw echte adres alsnog in de BRP. En u kunt een boete krijgen van maximaal € 325.
U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen. Bij een ramp of noodsituatie kunnen hulpdiensten zoals de politie of de brandweer niet vaststellen of u op een bepaald adres woont of niet.
Iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft, moet zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woon je niet meer op je oude adres of ben je langer dan acht maanden niet in Nederland? Dan word je uitgeschreven uit de BRP. Als je geen vast woonadres hebt, kan een briefadres uitkomst bieden.
Een postbus, of postkantoorbox , werkt op een vergelijkbare manier als een pakketkluis, maar is over het algemeen voor zowel post als pakketten. De postbode gooit uw post in een box en sluit deze daarna af. Vervolgens kunt u uzelf in de box laten zodra uw post is aangekomen.
Een adres is vandaag een verplichte checkbox om aan te vinken in aanvraagformulieren voor heel wat zaken, zoals een werkloosheidsuitkering, sociale huisvesting, een pensioen, het Groeipakket, een rijbewijs, een bankrekening of zelfs om een stem uit te brengen. Kortom, zonder adres heb je geen toegang tot rechten.
De algemene reglementering inzake bevolking voorziet dat elke persoon moet worden ingeschreven in de registers van de gemeente waar hij zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft, op het adres waar hij effectief verblijft gedurende het grootste deel van het jaar.
Inschrijven als u in Nederland komt wonen
U moet zich gratis inschrijven bij de gemeente: op uw vaste woonadres; op een briefadres, als u geen vast woonadres heeft. Bijvoorbeeld omdat u binnenvaartschipper bent, of in een instelling verblijft (gevangenis, psychiatrische instelling, blijf-van-mijn-lijf-huis).
Heeft u geen huis of dreigt u dakloos te worden? Dan kunt u terecht bij de maatschappelijke opvang voor een tijdelijke verblijfplek. Deze opvang biedt ook zorg, begeleiding en praktische hulp.
Voor het verschaffen van een briefadres en voor het doorsturen van de post wordt een bedrag gerekend van € 50,00 per maand om de kantoorkosten te dekken. Voor het bijhouden van een agenda wordt een aanvullend bedrag gerekend van € 25,00 per maand.
Een woonbestemming is een officiële juridische aanduiding in het bestemmingsplan van een gemeente, die aangeeft dat een perceel of pand bestemd is voor bewoning. Dit betekent dat het pand mag worden gebruikt als woning, zoals een vrijstaande woning, appartement, rijtjeshuis of eengezinswoning.
U kunt uw verhuizing doorgeven aan de gemeente waar u gaat wonen. Een verhuizing kunt u doorgeven per post, aan de balie of online. De gemeente past uw adres daarna aan in de Basisregistratie Personen (BRP).
Als we na die tijd niks van de afzender of geadresseerde gehoord hebben, dan vernietigen we de brief of het pakket.
Met de Verhuisdienst van bpost laat je je post automatisch doorsturen naar je nieuwe adres. Deze dienst stuurt geadresseerde post door van je oude naar je nieuwe adres: Brieven. Facturen.
Een postbus gebruiken
Een postbus (PO Box) biedt een veilige manier om uw post te verwerken, en beschermt uw huis- of bedrijfsadres tegen publieke blootstelling. U kunt de PO Box opgeven als uw retouradres, zodat onbestelbare post naar een veilige locatie wordt teruggestuurd.
Een referentieadres is een adres waarop iemand zich tijdelijk kan inschrijven bij het OCMW of de gemeente waar die wenst te verblijven. Dit adres wordt dan officieel erkend in het rijksregister, met een speciale vermelding dat het om een referentieadres gaat.
In Nederland is het wettelijk verplicht om je in te schrijven op het adres waar je daadwerkelijk woont. Dit zorgt ervoor dat overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst en de gemeente, weten waar je woont en jou kunnen bereiken. Maar wat zijn de regels rondom inschrijving op een adres waar je niet woont?
Geen aangifte. Tijdens een adresonderzoek kan een persoon aangetroffen worden in een pand zonder woonbestemming, zonder daar ingeschreven te zijn. De persoon zal dan door de toezichthouder gewezen moeten worden op zijn inschrijfplicht maar als daar geen opvolging aan gegeven wordt, moet ambtshalve inschrijving volgen.
Inschrijven op een adres maar er (nog) niet wonen
In dat geval heb je tijdelijk geen woonadres. De oplossing hiervoor is inschrijven op een briefadres. Dit mag een adres zijn van vrienden of familie. Zij dienen hiervoor schriftelijk toestemming te geven.
Een tijdelijk verblijfsadres is een adres dat een niet-ingezetene vrijwillig doorgeeft bij inschrijving in de RNI. Dit adres is de plek waar de niet-ingezetene verwacht voor een korte duur te verblijven in Nederland.
“Het risico is dat je een uitkering en voorzieningen verstrekt aan mensen die de facto niet in jouw gemeente verblijven. De financiële consequenties van een briefadres zijn dus groot. Tegelijk verplicht het Rijk gemeenten om te zorgen dat dak- en thuislozen overal terechtkunnen voor maatschappelijke opvang.