Meestal moet u de huurwoning net zo opleveren als het eruit zag aan het begin van uw huurcontract. Dit staat omschreven in de opnamestaat. Is er geen opnamestaat of ander bewijs, dan mag u de woning achterlaten zoals hij nu is.
Sleuteloverdracht en eindinspectie
Bij de sleuteloverdracht voer je gelijk als nieuwe huurder samen met de verhuurder een eindinspectie uit om te kijken of alles in orde is. Als er gebreken worden aangetroffen, laat je de verhuurder deze noteren en spreek je af wanneer deze worden verholpen. Laat dit ook vastleggen.
In het geval van schade geldt hier de regel: normale huurslijtage is niet ten laste van de huurder, de andere schade wel. Een verouderd scharnier ten gevolge van normale slijtage en ouderdom zal bijvoorbeeld ten laste zijn van de verhuurder. Zijn de vijzen uit het scharnier verdwenen?
Nieuwbouw en oplevering
Een nieuwbouw woning wordt altijd kaal opgeleverd. Dit betekent dat er geen vloerbedekking op de vloer ligt en de muren ook nog onbewerkt zijn. Daarnaast wordt een nieuwbouw appartement over het algemeen opgeleverd met een standaard keuken en standaard badkamer.
Een verhuurder van een woning heeft eigenlijk drie hoofdverplichtingen die dagelijks moeten worden uitgevoerd. De verhuurder moet een woning ter beschikking stellen, woning onderhouden en rustig woongenot verschaffen. Daar staat tegenover dat de verhuurder wel op tijd zijn geld moet ontvangen.
Wat als de huurwoning niet in orde is? Een woning moet voldoen aan minimale kwaliteitsvereisten. Blijkt dit niet het geval, dan kan de huurder aan de vrederechter naar keuze om herstel of om de ontbinding van de huurovereenkomst vragen.
Veelgestelde vragen. Wanneer heb ik recht op een nieuwe keuken? Een keuken komt in aanmerking voor vervanging wanneer deze 20 jaar of ouder is.
Bij oplevering mét opnamestaat moet u er van uitgaan dat de woning in goede staat was behalve de zaken die in de opnamestaat staan. U moet de woning in goede staat opleveren. Met uitzondering van de gebreken op de opnamestaat en normale slijtage.
Als huurder bent u verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud. Denk aan een nieuwe wc-bril of een leertje in de kraan. Lost de verhuurder de problemen niet op? Vraag dan de Huurcommissie om uw huur te verlagen.
Check of alle lichtschakelaars goed werken; Check of alle afvalcontainers leeg zijn en of de afvalpas aanwezig is; Controleer of er geen puin of vergeten spullen achter knieschotten of op andere onzichtbare plekken vergeten is; Neem samen de lijst van zaken door.
Sinds 1 juli 2016 mogen woningen volgens de wet worden verhuurd aan bepaalde doelgroepen. Denk aan woningen voor studenten (met een campuscontract), voor starters, gehandicapten, ouderen of grote gezinnen. Ook expats zijn zo'n doelgroep, waardoor een verhuurder dit als eis mag stellen.
Conclusie? Herstellingen tijdens de huurperiode en schilderwerken bij einde huur zijn ten laste van de verhuurder bij normale slijtage (bv. door ouderdom). Schilderen bij verlaten huurwoning is ten laste van de huurder als er sprake is van schade zoals krassen, vlekken, moeilijk overschilderbare kleuren.
Bij gebruikssporen gaat het om kleine schade door gewoon gebruik, bijvoorbeeld kleine krasjes en deukjes die niet direct worden hersteld, inclusief geleidelijk optredende verouderingsverschijnselen zoals verkleuringen.
Wat is bezemschoon opleveren? Bezemschoon opleveren houdt eigenlijk niets anders in dan dat u uw oude woning of bedrijfspand netjes achterlaat, zodat de nieuwe eigenaar hier snel in kan trekken. Het is dus een afspraak tussen de kopende/hurende partij en de verkoper/verhuurder over de staat van de oplevering.
Behangklaar betekent dat de muren goed genoeg zijn om het behang direct aan te brengen, zonder dat men de muur nog moet gladstrijken of schuren. In de meeste gevallen betekent dit, dat de muur oneffenheden mag bevatten die slechts enkele millimeters dik zijn.
Wanneer de schade het gevolg is van een constructieve verandering, een fout of een nalatigheid, moet de huurder wel de schade herstellen of vergoeden. Een wijnvlek op de parket, gaten in de muur, glasschade of waterschade door een lek die niet gemeld werd, valt wel onder huurschade.
Gebruiksschade. Gebruiksschade is de schade die veroorzaakt wordt door het normale gebruik van de woning. Gebruiksschade is ten koste van de verhuurder. In de praktijk spreken we ook van vetusteit of ouderdomsschade.
Voor vervangen sanitair geldt een vervangingstermijn van 30 jaar. Is uw badkamer/toilet ouder dan 30 jaar dan komt u in aanmerking hiervoor.
En voor huurverhogingen na woningverbetering geldt het maximum van 2,4% niet. Dat geldt voor de jaarlijkse huurverhoging. Maar de huurverhoging is niet onbeperkt. De huurverhoging moet sinds 1 mei 2021 in redelijke verhouding staan tot de kosten die de verhuurder heeft gemaakt voor de nieuwe, toegevoegde voorzieningen.
Als de gevels, keukens en het houtwerk in slechte staat zijn, kan er sprake zijn van gebreken. Die dient de verhuurder na melding door de huurder(s) dan te herstellen. Alleen betekent dat nog niet dat de verhuurder daarvoor moet overgaan tot (groot-)onderhoud en/of renovatie.
De verhuurder mag een woning aanbieden zonder verwarming en warmwatervoorziening, tenzij in het huurcontract staat dat de woning over deze voorzieningen beschikt. Dan moeten die natuurlijk ook aanwezig zijn en functioneren.
Vanaf 15 strafpunten is een woning ongeschikt. Vanaf 2021 wordt er niet meer met strafpunten gewerkt maar wordt de ernst en de impact van elk gebrek op zich beoordeeld in het technisch verslag.
Een verhuurder is niet verplicht om energiebesparende voorzieningen aan uw woning aan te brengen. Bijvoorbeeld isolatie en dubbelglas. Niet alle woningen in Nederland hoeven namelijk isolatie en dubbelglas te hebben. Het ontbreken van isolatie of dubbelglas is dus geen onderhoudsgebrek aan de woning.