Maak je strategie concreet en behapbaar, zodat het je richting, focus en structuur geeft. Bij een strategie opstellen hoort keuzes maken. Je kunt niet alles tegelijk doen, dus moet je prioriteiten stellen. Houd ook rekening met onzekerheden, concurrenten en beren op de weg.
Een strategie wordt doorgaans vertaald in een strategisch plan. Het strategisch plan bestaat uit vijf elementen, te weten visie-missie, doelstellingen, kernwaarden, KPI's (Key Performance Indicators) en beleid & verantwoordelijkheid. De visie en missie brengen een organisatie op een lijn.
Een strategisch plan is een meerjarenplan voor het hele bedrijf. Het stelt wat u in de komende drie tot vijf jaar wilt bereiken en hoe u dat denkt te doen. Een projectplan daarentegen geeft aan hoe u een specifiek project gaat volbrengen.
De begrippen strategie, missie en visie worden geregeld door elkaar gehaald. De missie is de opdracht, de bestaansreden van de organisatie. De visie geeft aan waar de organisatie in de toekomst wil staan. De strategie geeft aan hoe de organisatie de visie verwezenlijkt.
Bij het strategisch beleid gaat het om de koers van de organisatie voor de komende jaren. Onderdelen van de strategie zijn de missie en visie van de organisatie, concrete doelstellingen en plannen voor het bereiken van deze doelen.
Onder strategische onderwerpen verstaan wij onderwerpen die pas op de lange termijn spelen, maar wel grote gevolgen kunnen hebben voor de organisatie.
Strategische beslissingen horen bij het strategisch managament wat inhoudt het zorgdragen voor een juiste afstemming op de omgeving alsmede het permanent op peil houden en ontwikkelen van bekwaamheden, die nodig zijn om eventueel noodzakelijke wijzigingen in de strategie te verwezenlijken.
Een goede strategie komt tot stand in samenspraak, door voortdurend jouw ideeën te toetsen aan die van anderen. Als je zelf scherpe keuzes maakt heb je ook iets om over te praten. Een goede strategie toont zich in de slimme acties, nergens anders in.
Definities strategic management
Het plan om de doelstellingen van je bedrijf of organisatie te realiseren. Het beleid en de aanpak voor bijvoorbeeld de aankomende 3 tot 5 jaar zoals door het management uitgewerkt om de gestelde doelen te realiseren.
Belangrijke uitgangspunten voor het strategische ondernemingsplan zijn: de vaststelling van de visie (waarom bestaan wij), vaststelling van de missie (langere temijn doelstelling, de stip op de horizon), de 'business we are in' en de doelstelling van de onderneming voor het komende jaar.
Strategische modellen zijn hulpmiddelen voor bedrijven voor het bepalen van de strategie voor de lange termijn. Deze special richt zich op de meest voorkomende strategische modellen.
Beschrijf de organisatiestrategie in operationele termen.
Maak strategie tot een doorlopend proces. Bepaal hoe je de voortgang van de organisatiestrategie gaat monitoren. Definieer een aantal SMART doelen, kritieke succesfactoren en KPI's en plan vervolgens de strategie aan de hand van een aantal te bereiken mijlpalen.
Waar staan we voor? (missie) ■ Waar gaan we voor? (visie) ■ Waar geloven we in? (kernwaarden) ■ Hoe pakken we het aan met het oog op alle belanghebbenden? (strategie) ■ Wat zijn onze doelen? Met welke middelen gaan we die realiseren?
Het belang van strategie is voor organisaties duidelijk. Het geeft richting aan een organisatie, zorgt dat er heldere kaders zijn voor het maken van keuzes en helpt in het bepalen van de succes factoren voor groei.
Strategische vragen dwingen je om uit te zoomen en naar het grotere plaatje te kijken. Bij dit soort vragen gaat het om het proces van strategisch denken. Met zaken als de lange termijn doelen, het in beeld brengen van de belangen die er zijn en het in kaart brengen van de prioriteiten.
Een missie is afgeleid van de visie. Om je missie te kunnen formuleren, moet je de visie als uitgangspunt nemen. Vragen die je moet stellen voor de formulering van een missie zijn: – Wat willen we als organisatie bereikt hebben?
Voorbeelden van visies van grote bedrijven
LinkedIn: ''Economische kansen creëren voor elk lid van de wereldwijde beroepsbevolking door het ontwikkelen van 's wereld eerste Economic Graph'' Microsoft: ''Mensen en bedrijven wereldwijd helpen om hun potentieel volledig te realiseren''
En Mintzberg beschrijft strategie als een een patroon van beslissingen waar je achteraf van kunt zeggen dat sprake is van een strategie.
De strategische positionering gaat over het bepalen op welke manier de organisatie haar business doet en een positie in de markt wil creëren ten opzichte van concurrenten.