Met andere woorden: de informatie en velden die op een papieren factuur moeten staan, zijn ook voor e-facturen vereist. Dat betekent dat u een aantal basisgegevens dient te vermelden, zoals uw btw-nummer, het btw-bedrag en de factuurdatum.Ook moeten facturen opeenvolgend genummerd worden .
Via een e-factuurportaal bij een serviceprovider. Het portaal maakt op basis van uw gegevens een e-factuur en verstuurt die naar uw klant. Deze serviceproviders voldoen aan de eisen van de Nederlandse Peppolautoriteit. Via een e-factuurportaal van de Rijksoverheid.
Leveranciers van de Rijksoverheid mogen hun facturen al enkele jaren elektronisch verzenden naar de rijksdiensten. Sinds 1 januari 2017 is dat verplicht bij alle nieuwe inkoopovereenkomsten met het Rijk.
Als u diensten levert aan klanten in EU-landen die btw-aangifte doen, brengt u meestal geen btw in rekening. De klant berekent de btw en geeft die aan in eigen land. U stuurt een factuur zonder btw en vermeldt daarop: de btw-identificatienummers van u én uw klant.
Als een factuur niet aan de wettelijke vereisten voldoet, bestaat geen recht op aftrek van voorbelasting. Bovendien is dit ook een factuurgebrek dat is aan te merken als een verzuim, waarvoor een boete van een paar duizend euro's per onjuist factuur kan worden opgelegd.
Een factuur naar het buitenland versturen
Ten eerste is het verplicht om het btw-nummer van de buitenlandse onderneming op de factuur te vermelden en ten tweede zijn de btw-tarieven in veel gevallen anders (buitenlandse klanten factureer je meestal zonder Nederlandse btw).
Een e-factuur is een elektronisch bestand dat per computer wordt aangeleverd. Een e-factuur wordt automatisch verwerkt. Facturen die per e-mail worden gestuurd, bijvoorbeeld als pdf, zijn geen e-facturen. E-facturen worden vaak rechtsreeks gestuurd vanuit administratie- of boekhoudsoftware.
Je bespaart op accountants, nu de facturen automatisch worden bijgehouden en verwerkt; E-facturen worden sneller betaald. Bij geïntegreerde elektronische facturatie worden facturen automatisch ingelezen en verwerkt door het boekhoudprogramma van de ontvanger.
Waarom is e-facturatie belangrijk? E-facturatie is sneller, gemakkelijker, nauwkeuriger en scheelt de ondernemers veel administratie. Bovendien kunnen partijen hiervan ook financieel profiteren.
Een factuur sturen als particulier zonder kvk mag dus niet, in de plaats daarvan kan je een kwitantie maken. Een kwitantie is een document dat ondertekent is door de particulier, die daarmee verklaart dat het bedrijf de betaling heeft voldaan en de goederen of diensten ontvangen heeft.
Peppol is een internationaal afsprakenstelsel tussen providers, dat het voor aangesloten organisaties mogelijk maakt elektronische documenten uit te wisselen. In Nederland is het gebruik van Peppol voor e-facturatie niet verplicht. De Rijksoverheid raadt aan om Peppol hiervoor te gebruiken.
Een factuur verjaart: 5 jaar nadat de voorgeschreven betalingstermijn voorbij is. 2 jaar nadat de betalingstermijn voorbij is als u producten aan particulieren verkoopt. 5 jaar nadat de betalingstermijn voorbij is als u diensten aan particulieren verkoopt.
Je bent verplicht om je btw-identificatienummer te zetten op facturen die je stuurt aan andere ondernemers, maar ook rechtspersonen die geen ondernemer zijn, zoals verenigingen en stichtingen.
“Nee, het is niet per definitie verplicht het btw-nummer van de opdrachtgever of klant op de factuur te vermelden.” “Het btw-nummer van de klant moet wél worden vermeld als er sprake is van een levering aan het buitenland of als de btw wordt verlegd.
Factuur opstellen
Een rechtsgeldige factuur bevat in ieder geval de volgende gegevens: Je btw-nummer (in 2019) of je btw-identificatienummer (vanaf 2020). Een individueel factuurnummer: facturen moeten doorlopend zijn genummerd. De factuurdatum.
Kosten Peppol
Aan het gebruik van Peppol zijn geen kosten verbonden. Enkel voor de activatie van Peppol dient u eenmalig € 1,- via iDEAL te betalen.
Langs PEPPOL wordt de factuur via het BTW-nummer van de klant verzonden. Zowel u als de klant ontvangen een bevestiging wanneer de factuur succesvol werd verzonden. Facturen worden elektronisch verzonden (UBL/e-fff) waardoor deze geautomatiseerd kunnen worden verwerkt door uw klant.
DigiInkoop is een dienst voor de Rijksoverheid en haar leveranciers. DigiInkoop maakt het elektronisch aanmaken en verwerken van contracten, bestellingen en facturen mogelijk. Dit proces is in DigiInkoop volledig geautomatiseerd.
Een elektronische factuur ziet eruit als een gewone factuur, maar bevat daarnaast codes. Door deze codes is het voor computers precies duidelijke wat de betekenis is van elk woord en bedrag. Een elektronische factuur wordt als bestand per computer aangeleverd en wordt hierbij automatisch verwerkt.
NLCIUS is de open standaard voor elektronisch factureren. Die helpt bij het uitwisselen van data. En voorschrijft welke gegevens e-facturen moeten vermelden. Zijn minder administratieve handelingen nodig.
Hoe ziet een factuur eruit wanneer je vrijgesteld bent van btw? De factuur dient aan dezelfde factuureisen te voldoen als een factuur met btw. Het enige verschil is dat er geen omzetbelasting in rekening gebracht wordt. Dit dien je er ook op te vermelden met de tekst 'btw vrijgesteld'.
De volgende diensten vallen onder het 0%-tarief: diensten bij invoer en uitvoer van goederen naar landen buiten de EU. internationaal personenvervoer. werk aan goederen die worden uitgevoerd naar niet-EU-landen.
Als de goederen in Nederland worden afgeleverd, krijgt u in de meeste gevallen een factuur met 0% btw. In Nederland moet u vervolgens voor deze aankoop btw betalen. We noemen dat een intracommunautaire verwerving. Bij diensten uit andere EU-landen staat op de factuur 'btw verlegd'.
Een factuur of vordering kan verjaren en is dus niet eeuwig geldig. De verjaringstermijn is in principe vijf jaar, afhankelijk van het feit of het om zakelijke klanten of consumenten gaat.