Een abstract is een korte, objectieve samenvatting van de inhoud van een publicatie. Het bestaat uit een aantal vaste onderdelen, namelijk een inleiding, een beschrijving van de onderzoeksvraag, de methodologie, de resultaten en de conclusie.
Veelgestelde vragen over de samenvatting
Een abstract is simpelweg de Engelse benaming voor een samenvatting. Het enige verschil is dat een abstract vaak nog korter moet zijn dan een samenvatting (tussen de 150 en 300 woorden).
150–350 woorden zou voldoende moeten zijn voor een abstract voor een bachelor- of masterscriptie, maar dit vraag je best aan je promotor.
Aan het eind van de inleiding weet de lezer waar hij kan verwachten bij de rest van het stuk. De samenvatting geeft de hele inhoud beknopt weer. Dus naast de hoofdboodschap ook de uitwerking, en misschien ook wel, heel in het kort, achtergrond, probleem en vraagstelling.
Zorg voor een mooie opmaak
Gebruik stijlen van Word om de hoofdstuk titels en subparagrafen van je samenvatting mee vorm te geven. Gebruik kleuren om je samenvatting aantrekkelijk te maken.
SEO draait vooral om keywords (ook wel zoekwoorden of zoektermen genoemd). Dit zijn begrippen die je in Google invoert om de informatie te vinden die je zoekt, zoals een thema, bepaald onderwerp of een product.
APA adviseert om drie tot vijf sleutelwoorden te noemen. Relevante sleutelwoorden kiezen Titel van het tijdschriftartikel: De kracht van voorlezen: Een onderzoek naar het effect van verschillende voorleesmethoden op de woordenschat van meertalige kinderen.
Schrijf je bijvoorbeeld een samenvatting van een rapport, dan haal je uit de inleiding het doel van de tekst en de centrale vraag. Uit het slot haal je de hoofdbevindingen en aanbevelingen. In het middenstuk selecteer je de belangrijkste ondersteunende feiten en argumenten.
Wat is een abstract? Een abstract is een samenvatting van een 'wetenschappelijk' werk dat de belangrijkste zaken opsomt en een bondige beschrijving van de inhoud en het bereik van het werk geeft.
1) bestaande in de geest als een begrip, gedachte of idee, maar geen fysieke vorm of concreet bestaan hebbend; niet concreet; conceptueel 2) gebruik makend van niet-concrete begrippen; niet door concrete voorbeelden verhelderd of niet in concrete situaties gerealiseerd; theoretisch; soms ook: moeilijk te begrijpen; ...
In het voorwoord beschrijft u waarom u ervoor hebt gekozen over het onderwerp te schrijven, wat u er moeilijk aan vond en wie u geholpen heeft bij het schrijven van uw boek of verslag. Het eerste stuk tekst dat de lezers van uw boek of verslag lezen, is het voorwoord.
In je inleiding geef je algemene informatie over je onderwerp en baken je je onderwerp af zodat je lezer weet waar je onderzoek over gaat. Met die informatie beschrijf je jouw doelstelling, probleemstelling en presenteer je de hoofdvraag en deelvragen van je scriptie.
De eerste stap om tot een juiste onderzoeksvraag te komen is het beantwoorden van de vraag 'waarom ga je onderzoeken, evalueren of monitoren? ' Het beantwoorden van deze vraag geeft je een beeld van het soort onderzoeksvraag dat je gaat stellen, welke informatie je nodig hebt en welke antwoorden je nodig hebt.
Een paper antwoordt altijd op een probleemstelling, uitgebreid en goed onderbouwd. Het enige verschil tussen een paper en een essay, is de vrijheid die je krijgt. Tegenwoordig worden beide termen zo goed als door elkaar gebruikt. Met deze handleiding en tips wordt het schrijven van een paper kinderspel.
Volgens de APA-opmaakrichtlijnen moet je tekst worden geschreven in een leesbaar en breed toegankelijk lettertype. Voorbeelden hiervan zijn: Times New Roman (12) Arial (11)
APA-richtlijnen zijn regels voor de opmaak en notatie van bronverwijzingen en citaten in het theoretisch kader, de opmaak van figuren en tabellen in het resultatenhoofdstuk en de bronnenlijst aan het einde van je scriptie.
Gebruik een duidelijk en zakelijk lettertype. Enkele voorbeelden zijn Verdana, Times New Roman en Arial. Gebruik lettergrootte 11 (en soms 10 voor tabellen en figuren).
Een keyword is een zoekterm, maar een zoekterm hoeft zeker geen keyword te zijn. Wat is een zoekterm? Dat is een zoekopdracht die iemand intikt in een zoekmachine zoals Google. Dat is een keyword of zoekwoord ook, alleen die worden veel meer ingetikt omdat deze zo voor de hand liggend zijn.
Een short tail keyword is één zoekwoord of een kleine combinatie, zoals bijvoorbeeld 'auto'. Een long tail keyword daarentegen bestaat uit drie of meer zoekwoorden. Een voorbeeld van een long tail keyword is 'Witte auto kopen Groningen'.
Keyword Marketing is een vorm van marketing online waarbij specifieke zoektermen worden gebruikt om potentiële klanten te benaderen. Het is een doelgerichte wijze van adverteren die via cookies of banners en het gebruik van zoekmachines uitgevoerd kan worden.
In een schema schrijf je alleen de belangrijkste woorden op. Je gebruikt lijnen om verbanden aan te geven. Ook in een samenvatting staan alleen de hoofdzaken van een tekst. Om een samenvatting te maken, moet je de tekst eerst goed doorlezen.
Het opmaakprofiel van het document is de opmaak waarin de koppen, de standaardtekst, de voettekst etc. worden weergegeven. Deze staan bij de installatie van Word op de fabrieksinstellingen, die meestal niet gewenst zijn.