Wat is een ligplaats? Een ligplaats is een plaats in het water, eventueel met aangrenzende gronden, aangewezen door een overheid, waar je een drijvende woning of een varend woonschip mag afmeren. Een aangewezen ligplaats is niet zomaar een stukje vrije oever.
Een ligplaats is het duurste en varieert van € 200.000,- tot € 500.000,- in de Randstad. Ook buiten de Randstad zijn ligplaatsen schaars, dus daar kom je ook hoge prijzen tegen. Een ligplaats is bijna altijd al bezet met een ark, ook als het een oud krot is. Een krot laten slopen kost namelijk geld.
Mag je legaal wonen op een boot? Als je permanent en legaal op een boot wilt wonen, heb je een officiële ligplaats nodig. Deze vaste ligplaats is aangewezen door de gemeente en voorzien van basisbehoeftes zoals gas en licht. Op de ligplaats mag je een woonboot, woonark of ander drijvend bouwwerk aanmeren.
Wilt u uw vaartuig op een vaste plek aanleggen? Dan heeft u een ligplaatsvergunning nodig. Deze vraagt u aan bij de gemeente of het waterschap. In de ligplaatsvergunning staan voorwaarden voor bijvoorbeeld de openbare orde, veiligheid, milieu, hygiëne en gezondheid.
Gemiddeld kost een ligplaats in de haven jaarlijks tussen de 1000€ en 2500€ per jaar, afhankelijk van de grootte van de boot en wat er met de boot gebeurt in de winter (blijft in het water of stalling op het droogdok). Gemiddeld komt de prijs op een jaar neer op een 1500€/jaar, dit is voor een winter- en zomerseizoen.
Je mag alleen een ligplaats nemen waarbij je de scheepvaart niet hindert. Dit betekent dat je niet mag ankeren in bijvoorbeeld een vaargeul, een smalle vaarweg, een engte in een vaarwater. Maar ook niet waar in een vaarweg een andere vaarweg, daaronder begrepen een haven, uitmondt.
Ligplaatsen aangewezen voor wonen op het water zijn schaars in Nederland. Je kunt op zoek gaan naar een ligplaats door de gemeente of het waterschap te bellen in de regio waar je zou willen wonen. Zij kunnen je vertellen waar ligplaatsen zijn aangewezen en of ze een wachtlijst voor gegadigden bijhouden.
Het is mogelijk om een hypotheek af te sluiten op een woonboot. Een volledige financiering is echter meestal niet mogelijk, je hebt dus extra eigen geld nodig voor de aanschaf van een woonboot. Daarnaast zijn ook lang niet alle hypotheekverstrekkers bereid om een scheepshypotheek te verstrekken.
een nieuwe woonboot mag maximaal 18 meter lang zijn. de maximaal toegestane breedte van een woonboot staat in de havenatlas, omdat die maat afhankelijk is van de doorvaarbaarheid van het water. een 'varend schip' mag worden vervangen door een varend schip met maximaal dezelfde lengte.
Gemeenten en waterschappen hebben vaak speciale gedeelten van kanalen of havens aangewezen voor woonboten. Deze officiële ligplaatsen hebben dan ook vaak nutsvoorzieningen, zoals gas, water en elektriciteit. In Nederland is een beperkt aantal officiële ligplaatsen voor woonboten beschikbaar; ongeveer 10.000.
Een ijzeren casco moet gemiddeld eens in de zes jaar uit het water voor controle en conservering. Het ongemak tijdens het hellingen valt over het algemeen erg mee. De boot wordt voor u versleept en u kunt de volledige inventaris gewoon aan boord laten.
Gewoon met je boot ergens aanmeren en er permanent blijven wonen, is jammer genoeg niet toegestaan. Elk stukje water is namelijk eigendom van een gemeente, en die zal je geen permanente ligplaats toekennen wanneer je er niet gedomicilieerd bent.
Het grote voordeel dat wonen op een woonboot met zich meebrengt is de enorme vrijheid, je hebt weinig tot geen last van geluidoverlast en geen directe buren waar je rekening mee hoeft te houden. Veel vrijheid en privacy maken wonen op het water aantrekkelijk.
Een woonboot kopen is goedkoper dan een huis kopen. Toch moet je rekening houden met de extra kosten die erbij komen kijken. Naast de concessie en de inrichting van je boot, moet je verzekeringen, belastingen, bijdragen aan de provincie en onderhoudskosten betalen.
Een woonboot kan ook een redelijke waardevastheid bezitten, mits de woonboot goed onderhouden wordt. Het is doorgaans ook mogelijk om een hypotheek voor de aankoop van een woonboot te krijgen. Er worden daar door de verschillende banken wel strenge eisen aan gesteld.
Wij durven dus gerust te zeggen dat betonnen bakken van De Blauwe Wimpel een bewezen levensduur hebben van zeker 65 jaar! Wanneer u comfortabel en zonder zorgen wilt wonen en/of werken op het water, is een betonnen bak van goede kwaliteit eigenlijk onmisbaar. Periodiek onderhoud is dan niet nodig!
Op 16 april 2014 bepaalde de Afdeling bestuursrecht van de Raad van State dat een woonboot als bouwwerk in de zin van de Woningwet moest worden gezien. De AbRvS bepaalde dat een woonboot is bedoeld om ter plaatse als woning te functioneren. En dat maakte een woonboot tot een bouwwerk.
Hoe kan dat nou? Het bootje drukt op het water en wil zinken, maar het water duwt gewoon terug. Dat noem je de opwaartse kracht. Zolang die opwaartse kracht groter is, blijft het bootje drijven.
Hoe diep mag mijn woonboot zijn? Dit is afhankelijk van de dijk en de diepte van het water volgens de legger. Tussen de bodem van het water en de woonboot moet een afstand zitten van minimaal 30 cm.
Lening voor woonboten tot 90% van de verkoopwaarde
De hypotheekverstrekker biedt u financieringsmogelijkheden tot maximaal 90% van de verkoopwaarde. In het geval de ligplaats in eigendom is bestaat de mogelijkheid om tot 101% te financieren (2017).
Nadelen woonboothypotheek
Er is maar één aanbieder, waardoor je niet verschillende hypotheken en aanbieders met elkaar kunt vergelijken. Voor een woonboot gelden strengere hypotheekvoorwaarden, waar je aan moet voldoen. Een volledige financiering van je woonboot is niet mogelijk.
De Hoge Raad heeft in een aantal arresten bepaald dat een woonark geen onroerende zaak is. Dat een woonark wellicht niet eenvoudig kan worden verplaatst, verbonden is met de grond middels palen of een loopbrug, aangesloten is op nutsvoorzieningen en riolering maakt dit niet anders, aldus de Hoge Raad.
Volgens het Haagse Ligplaatsenplan telt Den Haag zo'n 220 woonboten. Een ligplaatsvergunning kost € 57,35 in 2019. Volgens de gemeente duurt de procedure voor een vergunning maximaal 13 weken.
De vorm van het vaartuig maakt hierbij niet uit. In 2020 betaalde je voor een elektrisch vaartuig van 0 tot 3,5 vierkante meter € 28,50 per vierkante meter. Voor een boot met een benzine- of dieselmotor van dezelfde omvang betaalde je € 95,- per vierkante meter.