Met vaarbewijs 1 mag je op rivieren, kanalen en kleine meren varen. In Nederland bestaat dit uit bijna alle binnenlandse wateren zoals bijvoorbeeld de Rijn, de Lek en de IJssel. Let wel op, het IJsselmeer, het Markermeer en de Waddenzee zijn hiervan uitgezonderd.
Met een snelle motorboot mag u varen op bijna alle openbare wateren in Nederland die voor de scheepvaart open staan. Voor waterscooters gelden dezelfde regels. In de Regeling snelle motorboten Rijkswateren 1995 staat waar u met een snelle motorboot of waterscooter mag varen.
In principe mag je overal in Nederland varen zonder vaarbewijs.
Je mag alleen een ligplaats nemen waarbij je de scheepvaart niet hindert. Dit betekent dat je niet mag ankeren in bijvoorbeeld een vaargeul, een smalle vaarweg, een engte in een vaarwater. Maar ook niet waar in een vaarweg een andere vaarweg, daaronder begrepen een haven, uitmondt.
De belangrijkste regels op het water:
Houd altijd stuurboord (rechts) aan. Kleine schepen (korter dan 20 meter) moeten in het algemeen voorrang verlenen aan grote schepen, passagiersschepen, veerponten en sleepboten. Roeiboten en zeilboten hebben voorrang op gemotoriseerde recreatievaart. Vaar niet te snel.
De boot mag niet sneller varen dan 13 kilometer per uur als je onder de 16 jaar oud bent. De boot mag ook niet langer zijn dan 7 meter zijn. In de praktijk komt dit vaak neer op een motor maximaal 2,5 PK.
Hoeveel pk's 20 kilometer per uur is, is niet zo te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Het heeft allemaal effect op de snelheid.
Of je officieel op een jachthaven mag wonen is afhankelijk van de bestemming van de jachthaven. Als de bestemming “wonen” is, mag je legaal op de jachthaven verblijven. Je bent dan ook in bezit van een officieel woonadres. Als de bestemming “recreatie” is, mag je officieel niet wonen op de jachthaven.
Gemiddeld kost een ligplaats in de haven jaarlijks tussen de 1000€ en 2500€ per jaar, afhankelijk van de grootte van de boot en wat er met de boot gebeurt in de winter (blijft in het water of stalling op het droogdok). Gemiddeld komt de prijs op een jaar neer op een 1500€/jaar, dit is voor een winter- en zomerseizoen.
Niet zonder domicilie. Gewoon met je boot ergens aanmeren en er permanent blijven wonen, is jammer genoeg niet toegestaan. Elk stukje water is namelijk eigendom van een gemeente, en die zal je geen permanente ligplaats toekennen wanneer je er niet gedomicilieerd bent.
Om met uw boot op zee te varen heeft u Vaarbewijs 2 nodig. Dit wordt ook wel Klein Vaarbewijs II genoemd. Met Vaarbewijs 2 mag u ook op de grotere wateren en kustwateren varen. Dit zijn dus grotere meren en de zee, zoals de Waddenzee, het IJsselmeer, het Markermeer, het IJmeer en de Oosterschelde en Westerschelde.
nee, je kan op het water niet je rijbewijs kwijtraken.
Als de jetski omvalt kunt u vanaf de achterzijde de jetski omkeren.
Je hebt geen vaarbewijs nodig voor roeiboten, zeilboten tot 7 meter lang en ook niet voor open motorboten tot die lengte, als die maximaal 13 kilometer per uur kunnen varen. Om zulke motorboten te besturen moet je wel minimaal 12 jaar oud zijn .
Wat je aan boord moet hebben bij een snelle motorboot
Registratiebewijs; Dodemansknop (het koortje moet om); Reddingsvesten voor iedereen aan boord aanwezig; Minimaal een 2kg brandblusser.
Kies dan een sloep die ook weinig tijd kost. Een houten sloep is natuurlijk prachtig, maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep, met een recente motor, daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Zoals eerder gezegd, kost een boot veel geld. Afhankelijk van je eigen handigheid kan je rekenen op jaarlijkse kosten van zo'n 10 tot 20 procent van de aanschaf prijs. Een winterstalling in een loods kost al snel € 3.000,-. Een leuke haven in de zomer ook een paar duizend euro.
Verdubbelen we de prijs naar 10.000 euro dan komen goede schepen van onder de 10 meter in beeld. Een elektrische sloep of een klassieke overnaadse Zweedse, klassieke motorboot vallen in deze prijsklasse. Met 25.000 euro komen kleine, nieuwe, zeewaardige boten binnen bereik.
Een woonboot kopen is goedkoper dan een huis kopen. Toch moet je rekening houden met de extra kosten die erbij komen kijken. Naast de concessie en de inrichting van je boot, moet je verzekeringen, belastingen, bijdragen aan de provincie en onderhoudskosten betalen.
Een ligplaats is een plaats in het water, eventueel met aangrenzende gronden, aangewezen door een overheid, waar je een drijvende woning of een varend woonschip mag afmeren. Een aangewezen ligplaats is niet zomaar een stukje vrije oever.
Leven op een bootje kun je zo duur maken als je zelf wilt en hangt heel erg af van het land waar je verblijft en hoe je dat doet. Wij maken momenteel in Griekenland zo'n €2000 per maand op inclusief alles. De belangrijkste kostenposten zijn: eten en drinken, havengelden, onderhoud van de boot en verzekeringen.
De Australian Spirit is momenteel het snelste schip ter wereld. Het is ontworpen door Ken Warby, die het in zijn achtertuin in Sydney heeft geassembleerd. Tijdens een spectaculaire testrit bedroeg de snelheid van het schip maar liefst 511 kilometer per uur.
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot. Als een motorboot sneller kan varen dan 20 km/u is het een snelle motorboot en heeft u een vaarbewijs nodig.