Amsterdam spant met ruim 2.400 woonboten de kroon. Van de ruim 9.000 bewoonde boten ligt meer dan een kwart in de hoofdstad. In onze provincie delen Zaanstad en Wijdemeren de tweede plek met beide 220 bewoonde boten en arken. Op de derde plek staan Haarlem en Aalsmeer: in beide steden telt het CBS er 210.
Ligplaatsen aangewezen voor wonen op het water zijn schaars in Nederland. Je kunt op zoek gaan naar een ligplaats door de gemeente of het waterschap te bellen in de regio waar je zou willen wonen. Zij kunnen je vertellen waar ligplaatsen zijn aangewezen en of ze een wachtlijst voor gegadigden bijhouden.
Gemeenten en waterschappen hebben vaak speciale gedeelten van kanalen of havens aangewezen voor woonboten. Deze officiële ligplaatsen hebben dan ook vaak nutsvoorzieningen, zoals gas, water en elektriciteit. In Nederland is een beperkt aantal officiële ligplaatsen voor woonboten beschikbaar; ongeveer 10.000.
Een ligplaats is het duurste en varieert van € 200.000,- tot € 500.000,- in de Randstad. Ook buiten de Randstad zijn ligplaatsen schaars, dus daar kom je ook hoge prijzen tegen. Een ligplaats is bijna altijd al bezet met een ark, ook als het een oud krot is. Een krot laten slopen kost namelijk geld.
Er zijn zo'n 2.500 woonboten in Amsterdam, veel daarvan in het centrum. Vanaf een woonboot heb je een prachtig uitzicht op de historische grachtengordel en het stadslandschap. Bezoekers van Amsterdam kunnen een nacht doorbrengen op het water en deze unieke woonvorm zelf ervaren.
Het grootste geheim is de diepte van de grachten, blijkt onder meer uit dat aquarium. Tussen de één meter vijftig en twee meter, dan heb je het wel gehad.
Bureau OIS van de gemeente had eerder drie verschillende scenario's voor het zogeheten verblijfstoerisme in 2022: scenario laag (14,3 miljoen), scenario midden (17,2 miljoen) en scenario hoog (17,5 miljoen). "Het scenario 'hoog' lijkt werkelijkheid te worden", laat de bank vandaag weten.
Een woonboot kopen is goedkoper dan een huis kopen. Toch moet je rekening houden met de extra kosten die erbij komen kijken. Naast de concessie en de inrichting van je boot, moet je verzekeringen, belastingen, bijdragen aan de provincie en onderhoudskosten betalen.
Een ijzeren casco moet gemiddeld eens in de zes jaar uit het water voor controle en conservering. Het ongemak tijdens het hellingen valt over het algemeen erg mee. De boot wordt voor u versleept en u kunt de volledige inventaris gewoon aan boord laten.
Een woonboot kan ook een redelijke waardevastheid bezitten, mits de woonboot goed onderhouden wordt. Het is doorgaans ook mogelijk om een hypotheek voor de aankoop van een woonboot te krijgen. Er worden daar door de verschillende banken wel strenge eisen aan gesteld.
Of je officieel op een jachthaven mag wonen is afhankelijk van de bestemming van de jachthaven. Als de bestemming “wonen” is, mag je legaal op de jachthaven verblijven. Je bent dan ook in bezit van een officieel woonadres. Als de bestemming “recreatie” is, mag je officieel niet wonen op de jachthaven.
Gewoon met je boot ergens aanmeren en er permanent blijven wonen, is jammer genoeg niet toegestaan. Elk stukje water is namelijk eigendom van een gemeente, en die zal je geen permanente ligplaats toekennen wanneer je er niet gedomicilieerd bent.
Het is mogelijk om een hypotheek af te sluiten op een woonboot. Een volledige financiering is echter meestal niet mogelijk, je hebt dus extra eigen geld nodig voor de aanschaf van een woonboot. Daarnaast zijn ook lang niet alle hypotheekverstrekkers bereid om een scheepshypotheek te verstrekken.
De vorm van het vaartuig maakt hierbij niet uit. In 2020 betaalde je voor een elektrisch vaartuig van 0 tot 3,5 vierkante meter € 28,50 per vierkante meter. Voor een boot met een benzine- of dieselmotor van dezelfde omvang betaalde je € 95,- per vierkante meter.
Volgens het Haagse Ligplaatsenplan telt Den Haag zo'n 220 woonboten. Een ligplaatsvergunning kost € 57,35 in 2019. Volgens de gemeente duurt de procedure voor een vergunning maximaal 13 weken.
Wij durven dus gerust te zeggen dat betonnen bakken van De Blauwe Wimpel een bewezen levensduur hebben van zeker 65 jaar! Wanneer u comfortabel en zonder zorgen wilt wonen en/of werken op het water, is een betonnen bak van goede kwaliteit eigenlijk onmisbaar. Periodiek onderhoud is dan niet nodig!
Het grote voordeel dat wonen op een woonboot met zich meebrengt is de enorme vrijheid, je hebt weinig tot geen last van geluidoverlast en geen directe buren waar je rekening mee hoeft te houden. Veel vrijheid en privacy maken wonen op het water aantrekkelijk.
Hoe diep mag mijn woonboot zijn? Dit is afhankelijk van de dijk en de diepte van het water volgens de legger. Tussen de bodem van het water en de woonboot moet een afstand zitten van minimaal 30 cm.
Boven de oorspronkelijk toegestane maximum hoogte van 3,5 meter, mag de bestaande woonboot vervangen of verhoogd worden tot de aangegeven hoogte van 4 meter.
Leven op een bootje kun je zo duur maken als je zelf wilt en hangt heel erg af van het land waar je verblijft en hoe je dat doet. Wij maken momenteel in Griekenland zo'n €2000 per maand op inclusief alles. De belangrijkste kostenposten zijn: eten en drinken, havengelden, onderhoud van de boot en verzekeringen.
Varend Woonschip 15.50 Voormalig binnenvaart vrachtschip dat is heringericht tot een Varend Woonschip. Ze is gebouwd in 1929 bij Scheepswerf De Herstelling (De Bock en Meijer) t... VRAAGPRIJS € 39.500 k.k.
De meest bezochte en populairste stad van Nederland is onbetwist Amsterdam. Veel buitenlandse toeristen bezoeken onze hoofdstad via Schiphol om er de typische Nederlandse cultuur te ervaren.
Noord-Holland is de provincie waar de meeste toeristen verblijven. Dit is ook in het tweede kwartaal van 2021 zo, met bijna 1,4 miljoen gasten. Groningen kende met 138 duizend het laagste aantal gasten in de logiesaccommodaties.
Hoeveel nationaliteiten wonen er in Amsterdam? In de stad wonen maar liefst 180 verschillende nationaliteiten. Dit is meer dan andere grote steden zoals Antwerpen met 164 verschillende nationaliteiten en New York met 150 verschillende nationaliteiten.