de verkeersveiligheid (remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie) het milieu (uitstoot van uitlaatgassen) de registratie (de kilometerstand, het voertuigbewijs, identificatienummer en de gebruikte brandstof)
In elk geval dient u het gelijkvormigheidattest (of COC), het inschrijvingsbewijs en het meest recente keuringsbewijs en verzekeringsbewijs (indien het voertuig reeds gekeurd werd) mee te brengen.
Een olielekkage kan niet leiden tot APK afkeuring van de auto. Wel is een olielekkage van motor, versnellingsbak of stuurbekrachtiging een adviespunt op het APK rapport.
Controle van de distributieriem is geen onderdeel van de APK.
Vanaf 1 juli 2022 zal de deeltjestellertest (PN-meting) ingezet worden tijdens de technische keuring van dieselwagens in Vlaanderen en de andere gewesten. Die maatregel zal roetfilterfraude tegengaan en bijdragen tot een betere luchtkwaliteit.
Een standaardkeuring voor benzine personenwagens kost 38,90 euro. Houd er rekening mee dat extra controles, zoals bv. een milieukeuring, bijkomende kosten met zich meebrengen. Die extra controles staan ook vermeld op uw keuringsbewijs.
Nadat de APK is vervallen, mag uw auto nog maximaal 2 maanden stilstaan op de openbare weg. U heeft dan nog de tijd om deze te laten repareren en opnieuw voor apk te laten keuren. Is uw auto niet gerepareerd en opnieuw gekeurd binnen die 2 maanden? Dan kunt u een boete krijgen.
In 2020 is de boete voor een verlopen APK €140,-. Daar komt ook nog €9,- administratiekosten bij. In totaal bent u dus €149,- kwijt als u uw auto niet op tijd APK keurt.
De RDW controleert alle apk-garages gemiddeld 25 keer per jaar en constateerde bij die steekproeven in acht procent van de gevallen onregelmatigheden. "Dat kan iets kleins zijn, een kapotte lamp die niet vervangen is, of grote, ernstige fouten, zoals remmen die het niet goed doen.
Met andere woorden: hoe later je bent, hoe meer je betaalt. De meerprijzen voor de technische controle verschillen per regio, maar hou rekening met toeslagen tussen 8,80 en… 50,30 euro. Bepaalde automobilisten zien de kostprijs voor hun autokeuring dus verdubbelen.
Zodra u naar binnen mag rijden worden de papieren gevraagd en ingevuld in de computer. Er wordt een roetmeting gedaan indien u een dieselauto heeft. Vervolgens wordt de verlichting getest, de schokbrekers, remmen, en gordels, en vind er een inspectie plaats aan de onderkant van de wagen plaats.
Gebreken aan de werking, staat en bevestiging van onderstaande opgesomde lichten, aanwezig op alle personenwagens, krijgen nu nog een groen keuringsbewijs met vermelding van de gebreken, maar leiden vanaf 1 oktober 2021 tot een rood keuringsbewijs met beperkte geldigheid van 15 dagen: Standlichten. Dagrijlichten.
Sinds de coronapandemie was het in heel wat regio's verplicht om een afspraak te maken wanneer je met je auto naar de keuring moest. Vanaf 1 augustus vervalt die verplichting overal. Wie toch op voorhand een afspraak wil maken, kan dat online sinds kort overal tot 2 maanden vóór het keuringsbewijs vervalt.
Personenauto's vanaf bouwjaar 2011 en bestelauto's vanaf bouwjaar 2012 zijn vanuit de fabriek standaard van een roetfilter voorzien. Bij deze auto's is het hebben van een roetfilter verplicht.
Heeft uw auto geen roetfilter lampje, dan zal het motormanagementlampje gaan branden bij een verstopt roetfilter. Daarnaast kunt u het ook merken aan hoe de auto rijdt. Een verstopt roetfilter kan bijvoorbeeld zorgen voor een verhoogd brandstofverbruik, maar ook voor het stotteren van de auto.
Hoelang duurt een APK keuring ongeveer? De duur van de APK check van een auto is gemiddeld ongeveer 20 minuten. In deze tijd wordt een vast lijstje met keuringspunten door de APK keurmeester doorgenomen. Punten waarop jouw auto APK gekeurd moet worden zijn verkeersveiligheid, milieu en registratie.
Geen geldige groene kaart? Als uw groene kaart niet in orde is, kan uw wagen wel nog gekeurd worden. U moet geen tweede keer komen. Het keuringsbewijs krijgt wel de stempel '080/4: het voertuig beschikt niet over een geldige groene verzekeringskaart'.
Die bodemplaat HOEFT er niet af hoor. Maar als ge problemen hebt met de bodemvrijheid, en ge zout geen 9 cm hebben met de bodemplaat, dan kan je ze er best afdoen. Als die 9cm met bodemplaat geen probleem is, dan mag die gerust blijven hangen. Bodemplaat moet er inderdaad af voor geometriekeuring.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
Controleer zelf de staat van uw distributieriem!
Zij maken een notitie in uw onderhoudsboekje of plakken een sticker met de onderhoudsgegevens in uw auto of onder de motorkap. Deze gegevens bevatten de kilometerstand van uw auto ten tijde van de vervanging en de datum waarop dit is gedaan.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.