Het woord sluis is afkomstig van het Oud-Franse excluse (later écluse), dat weer uit het Middellatijn exclûse ontstaan is, en wil zeggen: 'wat buitengesloten is'. De oudste nog in gebruik zijnde sluis in Europa is de Kolksluis Spaarndam.
Wat is een dam, sluis of stuw
Een sluis is ook een scheiding tussen 2 wateren, maar met deuren. Hierdoor is het mogelijk het waterpeil te beïnvloeden. Sluizen reguleren het waterpeil zodat schepen kunnen passeren. Een stuw is een vaste of beweegbare afdamming tussen 2 wateren.
De uitvinding hiervan wordt toegewezen aan de Chinese ingenieur Chiao Wei-yo, bij zijn werk aan het Grote Kanaal, rond het jaar 1000. Hij plaatste twee flitssluizen op ongeveer 200 meter afstand van elkaar, waarmee de moderne schutsluis was geboren.
Sluizen zijn onmisbaar voor het functioneren van een kanaal. Ze zorgen ervoor dat het waterniveau behouden blijft door gebruik te maken van 1 of 2 paar sluisdeuren. Omdat hierdoor grote sprongen ontstaan tussen verschillende delen van het kanaal moest er ook een oplossing komen voor de voorbij varende schepen.
Schutten houdt in dat een schip door middel van een schutsluis tussen twee kanaalpanden met verschillend waterniveau wordt verplaatst.
Elke schipper wacht op zijn beurt en vaart de sluis in op volgorde van aankomst. Inhalen is verboden bij het naderen van een wachtplaats. Vaar met lage snelheid zo ver mogelijk door naar voren in de sluis en sluit goed aan op de boot voor u. Zo hoeft u in de sluis niet om elkaar heen te varen.
Alleen de sluishoofden worden in een droge bouwkuip gebouwd. Voor het maken van deze droge bouwkuipen, plaatsten we eerst rondom damwanden. Daarna hoogden we de ruimte op met zand en vervolgens brachten we diepwanden aan tot diep in de ondergrond. Vervolgens is de bouwkuip ontgraven en pompten we de kuip droog.
Vandaag wordt de grootste sluis ter wereld officieel in gebruik genomen. Zeesluis IJmuiden is met een lengte van 500 meter een imposant bouwwerk. De ontwikkeling is niet over één nacht ijs gegaan, want een sluis wordt gebouwd met het oog op de komende honderd jaar.
De schutsluis was het resultaat. Deze uitvinding wordt toegeschreven aan Chiao Wei-yo, de ingenieur die in de 10de eeuw aan het Groot-Chinese kanaal systeem werkte. De eerste sluis van deze vorm kwam naar Europa in 1373.
In ons traject op de Rijn zitten acht sluizen, vandaag doen we er drie. Die sluizen vallen erg tegen, de wachttijden zijn lang, de sluizen zijn enorm, het schutten gaat erg traag. Aan de eerste sluis zijn we twee uur kwijt, voor de volgende anderhalf uur per stuk.
Nederland telt meer dan 1500 beweegbare bruggen en bijna 2000 sluizen, we hebben ze op deze pagina's opgenomen.
10–Overige bruggen en sluizen.
Door Zeesluis IJmuiden zal veel meer zoutwater het Noordzeekanaal instromen. Om natuur, land- en tuinbouw en de drinkwatervoorziening te beschermen tegen verzilting, is een oplossing gevonden in het selectief afvoeren van dit zoute water via het Spui- en Gemaalcomplex IJmuiden.
Een sluis of schutsluis zorgt ervoor dat de waterstanden geregeld worden. Een sluis is gemaakt om er voor te zorgen dat je het water tegenhoudt en dat je de waterstanden kan regelen. Het is dus ook een soort bescherming tegen het wilde zeewater als het stormt.
Grootste zeesluis ter wereld in IJmuiden geopend: 'Een stukje Hollands glorie' De Zeesluis IJmuiden is vanmiddag officieel geopend. Met een muisklik opende koning Willem-Alexander de sluis, die met een lengte van 500 meter de grootste ter wereld is.
Op 10 juni opende de koning van België de grootste sluis ter wereld: de Kieldrechtsluis in Antwerpen. De tweede haven van Europa wil de grootste containerschepen ter wereld blijven ontvangen.
Zeesluis IJmuiden is de grootste zeesluis ter wereld. Hoe groot is de sluis precies? En welke schepen varen erdoor? Zeesluis IJmuiden is 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep.
Zeesluis IJmuiden
De sluis is 70 m breed, 500 m lang en 18 m diep en is daarmee de grootste zeesluis ter wereld. Door de diepte van de sluis is het voor schepen mogelijk om getijdeonafhankelijk vanaf zee het Noordzeekanaal op te gaan en zo 24/7 vlot en veilig naar de Amsterdamse Havenregio te varen.
Kosten. Het kunstwerk in IJmuiden kost 848 miljoen euro. Hiervan betaalt de rijksoverheid het overgrote deel, namelijk 574 miljoen. Het resterende deel komt van de gemeente Amsterdam (105 miljoen), de provincie Noord-Holland (58 miljoen) en de Europese Unie (TENT-programma).
Afhankelijk van welke instantie de sluis of brug (ook wel kunstwerken genoemd) beheert moet je een bijdrage betalen. Nog geen 10 jaar geleden moest je bij elke sluis een bijdrage in het 'klompje' doen. Nu zijn veelal de sluizen en bruggen die door de overheid worden beheert gratis.
Wanneer u met uw boot in een haven gaat aanleggen, moet u ongeveer rekenen op € 1,00 per meter per nacht, het brug– en sluisgeld bedraagt ongeveer € 2,00 per brug of sluis.
Een dam is een dwars door een water gelegen afsluiting, bedoeld om vissen te vangen, water te keren of te beheersen ten behoeve van bijvoorbeeld inpoldering, energieopwekking voor met name de mijnindustrie, of wegenaanleg.