In Nederland gebruiken vooral jonge mensen Snapchat. Ongeveer 73% van alle gebruikers zijn jongeren van 12 tot 19 jaar. Het gebruik van Snapchat onderen oudere mensen is aanzienlijk lager.
3,9 miljoen Nederlanders gebruiken Snapchat, een stijging van 21 procent. Het dagelijks gebruik groeide van 1,9 miljoen naar 2,5 miljoen (+30 procent). Onder jongeren groeide het gebruik, maar ook onder 20 t/m 29-jarigen is er een flinke groei in gebruik te zien.
Dit zal vast niet als een verrassing komen, maar de grootste leeftijdsgroep op Snapchat is tussen de 18 en 29 jaar. Van alle Snapchat gebruikers in 2022 is 58% vrouw en 42% man. De Snapchat gebruikers zitten vaak nog op school of hebben die al afgerond.
Tieners spenderen hun tijd het liefst op TikTok, Snapchat en BeReal. Ook onder twintigers wordt TikTok populairder. Het Instagram-gebruik van jongeren onder de 25 jaar neemt af.
Van de jeugd was op 1 januari 2022 bijna 18 procent in de leeftijd van nul tot vijf jaar, ruim 18 procent vijf tot tien jaar, bijna 20 procent 10 - 15 jaar, 21 procent 15 - 20 jaar en ruim 23 procent bestaat uit jongvolwassenen van 20 - 25 jaar.
Instagram populairst, TikTok groeit
83% van de jongeren kijkt (minstens) dagelijks naar Instagram, gevolgd door YouTube (70%), Snapchat (66%), TikTok (63%) en Facebook (59%).
De app is vooral populair bij Nederlanders onder de 25 jaar en de grootste groep gebruikers is tussen de 13 en 19 jaar oud. Binnen Snapchat zijn er verschillende opties om jouw doelgroep te targeten. Zo kun je targeten op leeftijd, geslacht, locatie, interesses, device, audience match en look-a-like doelgroepen.
Uit de visual blijkt onder meer dat in het tweede kwartaal van dit jaar op Snapchat zo'n 347 miljoen gebruikers wereldwijd dagelijks actief zijn. Dagelijks worden meer dan 210 miljoen snaps gepubliceerd en gedeeld.
Het zijn de jonge mensen die (het) snappen. Zij gebruiken Snapchat vooral voor vermaak; ze sturen gekke selfies met filters naar vrienden en bekijken de verhalen van vrienden. Ze volgen vooral vrienden, en soms ook bekende vloggers of YouTubers. Het komt nog niet echt in ze op om organisaties en merken te volgen.
De app die ze in 2011 ontwikkelden heette in eerste instantie Picaboo.
83% van de jongeren kijkt (minstens) dagelijks naar Instagram. Ook populair zijn YouTube (70%), Snapchat (66%), TikTok (63%) en Facebook (59%). 87% van de jongeren volgt influencers op sociale media, vooral op Instagram. Jongeren worstelen ook met hun sociale-mediagebruik.
De belangrijkste reden om Snapchat in te zetten is dat je er doelgroepen mee bereikt die niet of nauwelijks op andere social kanalen actief zijn. Snapchat zelf geeft aan dat 43% van de Snapchat-gebruikers geen Facebook en zelfs 92% geen Twitter account heeft.
Ruim 62 procent van de jongeren tussen 15 en 35 jaar geeft aan verslaafd te zijn aan sociale media. Dat blijkt uit het Jongerenonderzoek 2023 van Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest.
#Mediaopvoeding. En het grootste social media platform van 2023 is… WhatsApp!
De top 5 van social media kanalen met de meeste gebruikers in Nederland zijn (van hoog naar laag): WhatsApp, Facebook, Instagram, YouTube en Snapchat.
At the moment the highest Snapchat score in the world belongs to @sillyblackguy who has a score of over 6 million. He averages 17,000 to 30,000 points per day.
Hoe werkt Snapchat? Een account aanmaken kan pas vanaf 13 jaar, tenzij gebruikers toestemming hebben van hun ouders. Zodra je een profiel hebt, kan je foto's en filmpjes versturen naar je vrienden. Hoelang deze 'snaps' zichtbaar blijven, kies je zelf.
Voetbal, zwemmen, aerobics/fitness en hardlopen zijn momenteel de populairste sporten onder de jeugd. Dansen en tennis volgen op enige afstand. Deze sporten zijn niet even populair onder jongens en meisjes. Hoewel meisjes de afgelopen jaren meer zijn gaan voetballen is het nog steeds echt een jongenssport.
Naar schatting is TikTok nu de meest gedownloade app wereldwijd, met nog eens 656 miljoen downloads sinds het begin van 2022 - wat betekent dat de applicatie een wereldwijd bereik heeft van meer dan 3,5 miljard mensen.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media. In 2019 was 76 procent van de mensen in deze leeftijdscategorie actief op sociale media, tegen 40 procent in 2014.