De benaming fast fashion is gebaseerd op de snel opvolgende kleding collecties van goedkope kleding. Veel kleding die in de Nederlandse winkels hangt (Zara, H&M, Primark) wordt gemaakt in lage lonen landen zoals China en Bangladesh, omdat de kosten hier veel lager liggen dan in Europa.
Toegankelijke ketens: H&M, Zara, Uniqlo, Primark, Bershka, GAP, Topshop, New Balance, Vero Moda, New Yorker, Forever 21, Pull & Bear, Decathlon, New Look, Urban Outfitters, Mango, Missguided, Asos, Adidas, Nike, …
Vaak wordt Fast Fashion in landen als China, India & Bangladesh geproduceerd en moet dus nog een hele weg afleggen om in Nederland te komen. Tijdens dit transport komt er allerlei CO2 vrij wat ook weer vervuilend is.
Fast Fashion, hoe goedkope mode de boventoon voert
Deskundigen schatten dat een percentage van meer dan vijftig procent van de verkochte kleding binnen 1 jaar word weggegooid.
Fast fashion is kleding die zo goedkoop en zo snel mogelijk in de winkels ligt. Door de hoge omloopsnelheden en snelle wisselingen van het assortiment blijven klanten komen en kopen.
De meeste microplastics uit textiel komen vrij tijdens de eerste wasbeurten. Fast fashion is gebaseerd op massaproductie, lage prijzen en hoge verkoopcijfers. Dat wekt veel eerste wasbeurten in de hand. Het wassen van synthetische producten heeft geleid tot meer dan 14 miljoen ton microplastics op de bodem van de zee.
De wereldwijde fast fashion markt is tamelijk gefragmenteerd, met een groot aantal kleine spelers op de markt. De top tien concurrenten op de markt waren in 2020 goed voor 29,13 procent van de totale markt. Grote spelers in de markt zijn Inditex (Zara SA), H&M Group, Fast Retailing (Uniqlo), The Gap, Inc, en ASOS Plc.
De meeste kleding wordt gehaald uit China (2,4 miljard euro) en Duitsland. Daarna volgen Bangladesh, Turkije en België. Schrijft CBS in de 'Handel in goederen met een grote milieuimpact' longread, 2021. Data: CBS, Eurostat.
De term fast fashion wordt gebruikt voor goedkope, trendy kleding dat in een razendsnel tempo wordt geproduceerd om aan de stijl die nú in is te voldoen. De items worden vaak zo goedkoop mogelijk aangeboden, zodat er zoveel mogelijk van wordt verkocht.
Daarnaast is het productieproces van fast fashion enorm vervuilend. Veel van deze goedkope kleding wordt gemaakt van synthetische materialen, gemaakt van petroleum – een niet-hernieuwbare grondstof – of van niet-biologische katoen waarvoor veel chemicaliën en water wordt gebruikt.
Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit, Marks & Spencer, GAP, VF Corporation en Kmart Australia, dragen bij aan deze situatie. Dit zijn belangrijke bevindingen van het rapport Branded Childhood dat vandaag wordt gepubliceerd door de Stop Kinderarbeid coalitie en SOMO.
Voor hettweede jaar op rij is Nike het meest waardevolle kledingmerk ter wereld, aldus de Brandz top 100 van onderzoeksbureau Millward Brown. De merkwaarde van Nike is dit jaar gestegen met 21 procent ten opzichte van 2014: de waarde ligt nu op 29,7 miljard dollar.
Shein is een online fastfashion-retailer die in 2008 werd opgericht, maar vooral de laatste jaren razendsnel is gegroeid. Het bedrijf werd in 2021 het grootste kledingbedrijf ter wereld en is met een geschatte waarde van 100 miljard dollar groter dan modeketens H&M en Zara bij elkaar.
Ook zijn er aanzienlijke verschillen zichtbaar wat online gekocht wordt. Mensen van 18 tot 25, van 25 tot 35 jaar én van 35 tot 45 jaar kopen het meest kleding.
Fast fashion is een term die wordt gebruikt om de productie en consumptie van goedkope kleding te beschrijven die snel wordt geproduceerd en verkocht in reactie op de laatste modetrends. Het kenmerkt zich door lage kosten, snelle productiecycli en een constante stroom van nieuwe ontwerpen en stijlen.
Jaarlijks gooien Nederlanders ruim 135 miljoen kilo textiel in de kledingbakken.
Waarom is slow fashion zo duur? De prijs van slow fashion ligt per kledingstuk gemiddeld hoger dan het geval is bij fast fashion. Dit komt doordat elke stap in het productieproces op een milieuvriendelijke en eerlijke manier doorlopen wordt.
In het productieproces van 1 t-shirt wordt gemiddeld gebruik gemaakt van 2500 liter water en voor de productie van 1 jeans wordt gemiddeld gebruik gemaakt van 7000 liter water (KplusV 2020, Fast fashion onderzoek).
Naast de inzet op het beperken van plastic, heeft Zeeman de ambitie om het hele assortiment textiel te verduurzamen. Om die reden gebruikt het merk steeds meer duurzaam katoen in producten. Inmiddels bestaat tien procent van hun collectie uit duurzaam katoen.
Als één van de marktleiders die de afgelopen jaren een voorsprong heeft genomen op het gebied van het gebruik van duurzamere materialen, heeft C&A nu nieuwe belangrijke doelen gesteld voor haar activiteiten in Europa: Uiterlijk 2028, 100% van de kernmaterialen duurzamer inkopen.
Zo'n 84 procent van de energie die wordt verbruikt via Zara's website komt uit herbruikbare, duurzame energiebronnen. De helft van alle fysieke Zara-winkels is al milieuvriendelijk.
We hanteren een zero-tolerance beleid voor zowel dwangarbeid als kinderarbeid.
Internationale kledingmerken zoals H&M, C&A, Esprit en Marks & Spencer dragen indirect bij aan kinderarbeid in Bangladesh. Door de lage lonen in de textielsector zien veel ouders zich genoodzaakt hun kinderen uit werken te sturen, stelt een studie van Stop Kinderarbeid en SOMO.