Branding is een middel om producten, diensten of organisaties van elkaar te onderscheiden. Letterlijk is het woord afgeleid van het Oud-Noorse woord 'brandr', dat 'brandmerken' betekent, omdat brandmerken het middel waren waarmee eigenaren van vee hun dieren van elkaar onderscheidden.
Branding is een Engels woord dat voortkomt uit “brand” wat “merk” betekent. Het staat voor de uitstraling van een merk, het gevoel dat het oproept bij het publiek en het beeld dat ze bij een merk voor ogen krijgen. Het is niet hetzelfde als merkidentiteit, die richt zich op de visuele uitstraling van het merk.
Onder branding valt dus de naam, het merk, de slogan en het logo. Maar daar houdt het nog niet mee op. Ook de huisstijl (van bijvoorbeeld je website), de kleuren van deze huisstijl of je logo, de kwaliteit, de content op je website of in brochures vallen allemaal onder branding.
Een goede branding, die resulteert in een emotionele band met de doelgroep, zorgt ervoor dat jouw merk wordt verkozen boven andere, vergelijkbare merken. Wanneer een klant zich kan identificeren met jouw merk, zal hij je merk eerder verkiezen boven dat van een concurrent én zal deze klant sneller terugkeren.
Personal branding is het jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je werkgever en je klanten zien wie je bent en waar je voor staat.
Merkwaarde (ook wel brand value of brand equity genoemd) is de financiële waarde die in het merk opgeslagen zit.
Branding is belangrijk bij het genereren van toekomstige activiteiten en een sterk gevestigd merk kan de waarde van een bedrijf vergroten door het bedrijf meer invloed in de branche te geven. Dit maakt het een aantrekkelijker investeringsmogelijkheid vanwege zijn gevestigde plaats op de markt.
Vormen van Branding
Co-branding: Gezamenlijke Branding van twee verschillende merken die elkaar versterken en daardoor meer bereik creëren. Personal Branding: De manier waarop mensen hun persoonlijke reputatie bouwen. Social Branding: Het gebruik van social media voor marketingdoeleinden.
Bij branding wordt een product of dienst gekoppeld aan een merk, logo of ander onderscheidend kenmerk ten opzichte van andere producten of diensten. Het Engelse woord “brand” staat voor “merk”, bij branding worden diverse elementen toegepast om een merk meer bekendheid te geven.
`een rots in de branding (iemand op wie je altijd kunt vertrouwen) II de branding zelfst.
Het breken van een golf gebeurt als de hoogte meer wordt dan 1/7de van de lengte. Een golf van 7 meter lang kan dus nooit hoger zijn dan 1 meter. Verder breekt een golf in ondiep water branding. Bij een flauwe helling is de significante golfhoogte nooit meer dan de helft van de waterdiepte.
Een duin is een heuvel van fijn zand langs de kust, een rivier, in een zandwoestijn of op andere plekken. Een duin is een landvorm, en ontstaat door het verwaaien van zand tot een heuvel.
Strandhoofd = Dwars op de kust staande stenen constructie, meestal gebouwd om het ontzanden van de stranden tegen te gaan. Niet te verwarren met `golfbreker`. Golfbreker = Een golfbreker is een constructie die parallel met of schuin ten opzichte van de kustlijn staat om de golven te `breken`.
Branding levert niet alleen geld op, maar je creëert hiermee ook een leuke en interessante plek waar mensen met enthousiasme werken. Medewerkers voelen zich verbonden met de merkwaarden, de manier waarop ze hun werk doen en hoe ze communiceren met klanten.
Definitie: Merkidentiteit
Merkidentiteit (brand identity) is meer dan alleen het logo of product van je merk. Het is de algemene indruk die je achterlaat bij de consument, en de herkenbare merkattributen die je onderscheiden van de concurrentie. Simpel gezegd is de identiteit van een merk de persoonlijkheid.
Een merkstrategie (ook wel merkontwikkelingsstrategie genoemd) is een langetermijnplan om een reeks langetermijndoelen te bereiken die uiteindelijk resulteren in herkenning van en voorkeur voor je merk door de consument.
De meest gebruikte methode om de waarde van een onderneming te berekenen is de 'Discounted Cash Flow (DCF) methode'. De DCF methode is gebaseerd op het verdisconteren van toekomstige operationele vrije geldstromen tegen een bepaalde vermogenskostenvoet (rendementseis of risicoprofiel).
Product branding is het ontwikkelen van een onderscheidend merk voor een bepaald product met de bedoeling de doelgroep van een merk te bereiken.
Brand-added value: de mate waarin een merk in de ogen van de klant waarde toevoegt aan een product, dienst of organisatie. Merkmeerwaarde wordt bepaald door de gepercipieerde prestatie, de psychosociale betekenis en de naamsbekendheid van het merk.
Eigen merken zijn winkelmerken die exclusief in één bepaalde winkel worden verkocht, maar in tegenstelling tot huismerken niet de naam van de winkel zelf dragen. Winkelmerken worden doorgaans gevoerd als goedkoper alternatief voor A-merken.
Definitie Employer Branding
“Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.”
Een dijk is een door mensen aangelegde waterkering die het achterliggende land beschermt tegen schade als gevolg van hoogwater en overstromingen. Er zijn verschillende soorten dijken. Ze zijn grofweg onder te verdelen in zeewaterkerende, rivierwaterkerende en binnenwaterkerende lijnvormige landschapselementen.
' Een stuifduin is een mobiel exemplaar dat door de wind tien meter of meer per jaar van plaats kan veranderen. Het is een heel specifiek leefgebied. Ons mooiste voorbeeld ligt in De Panne, kleinere stuifduinen vind je in Koksijde.
Relatief recht duin waarvan de kam loodrecht op de windrichting staat.