Waar vinden de meeste ongevallen plaats en wat is de oorzaak? Amsterdam en Rotterdam blijken goed voor 1 op de 10 verkeersongevallen. In deze twee gemeenten vonden in 2020 meer dan 11.000 ongevallen plaats. Op provinciaal niveau vonden de meeste ongevallen plaats in Zuid-Holland.
De meeste ongelukken gebeuren op 80 kilometer wegen. Dat komt omdat op deze wegen relatief meer voertuigen met verschillende snelheden komen en er vaker wordt ingehaald op de rijstrook van het tegemoetkomend verkeer. Als ik zou moeten kiezen tussen een autoweg en een autosnelweg, zou ik zeggen autoweg.
In 2020 vielen daar 99 dodelijke verkeersslachtoffers, tegen 142 in 2019 en 150 in 2018. Na Noord-Brabant kwamen de meeste mensen om in het verkeer in Noord-Holland (87 verkeersdoden) en Gelderland (85 verkeersdoden).
Van 1972 tot 2013 daalde het aantal verkeersdoden in Nederland geleidelijk. Vanaf 2014 neemt het aantal verkeersdoden weer toe. Zoals te zien in de onderstaande tabel vallen de meeste verkeersdoden onder automobilisten (237), gevolgd door fietsers (203) en daarna brom-/snorfietsers (42).
Aantal ongelukken in het verkeer in Nederland op de fiets
2017 was het enige jaar dat er meer dodelijke slachtoffers waren met de fiets dan met de auto (206 tegen 201). In 2018 was het aantal fietsdoden met 228 een derde van alle verkeersdoden.
Dit is binnen alle leeftijdsgroepen zichtbaar. Van alle verkeersdoden in ons land is 74% een man. Vooral onder de groep veertig- tot vijftigjarigen hebben mannen een veel grotere kans op een auto-ongeluk met een dodelijke afloop. Maar liefst 90% van alle verkeersdoden tussen 40 en 50 jaar is een man.
Uit onderzoek van Centraal Beheer (2018) zijn de minst aangereden kleuren auto's groen (1,29% aanrijdingen), geel (1,52% aanrijdingen) en rood (1,88% aanrijdingen). Deze kleuren auto's zijn het minst betrokken in aanrijdingen door de opvallende kleuren.
Mannen veroorzaken meer ongelukken dan vrouwen, blijkt keer op keer uit cijfers van verzekeraars en overheidsinstanties. Zo was volgens een rapport van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid slechts 34 procent van de autobestuurders die in 2013 betrokken was bij een verkeersongeluk een vrouw.
Mannen vormen een groter risico voor medeweggebruikers en rijden vaker in gevaarlijkere voertuigen. Dit blijkt uit onderzoek, bestaande uit vier data sets. Naast automobilisten zijn taxichauffeurs verantwoordelijk voor het grootste deel van de ongelukken.
Wist je dat een motorrijder dertig keer meer kans heeft in het verkeer te overlijden dan een automobilist? Dat is geconstateerd vanaf het jaar 2010 tot 2014. Het rijden op een motorfiets is wat dat betreft dus gevaarlijker dan het rijden in een auto.
Zweden heeft nog steeds de veiligste wegen (18 doden per 1 miljoen inwoners), terwijl Roemenië in 2020 het hoogste percentage rapporteerde (85 doden per 1 miljoen inwoners). Het Europees gemiddelde was 42 doden per 1 miljoen inwoners, vergeleken met het wereldgemiddelde van meer dan 180.
In het vliegtuig of in de auto? Volgens Amerikaanse cijfers overlijden per 1 miljard gereisde kilometers 0,04 mensen door de lucht. Uit datzelfde onderzoek bleek dat bij autorijden 4,5 mensen per 1 miljard gereisde kilometers overlijden.
Er vallen in ons land momenteel gemiddeld bijna twee verkeersdoden en 58 ernstig gewonden per dag; in 2020 waren het er 610. Dat is 'onacceptabel', vindt de Verkeersveiligheidscoalitie, die het manifest vandaag aanbiedt aan de Tweede Kamer.
In 2021 vielen 582 verkeersdoden bij verkeersongevallen, 28 (4,6 procent) minder dan in 2020. De afname is vooral te zien bij mannen. In 2021 kwamen 427 mannen om in het verkeer, 26 minder dan in 2020. In 2021 waren er onder vrouwen 155 verkeersdoden, in 2020 waren dat er 157.
In 2020 vonden naar schatting 15.400 SEH-behandelingen (101 per 100.000 inwoners) plaats naar aanleiding van ongevallen waarbij voor zover bekend alcohol betrokken was (bij het slachtoffer en/of een andere betrokkene).
Vrouwen kunnen beter autorijden dan mannen. Zeg nooit meer “t 'Is weer een vrouw”, want onderzoek van Vias Institute toont aan dat vrouwen juist beter kunnen autorijden dan mannen. Vrouwelijke chauffeurs geven hun mannelijke tegenhangers zelfs op verschillende manieren het nakijken.
Volgens Brits onderzoek is het bewezen: vrouwen rijden beter dan mannen. Bijna 1400 automobilisten werden beoordeeld op zaken als bumperkleven, houden aan de snelheid en de bocht afsnijden. Vrouwen scoren gemiddeld 23,6 van de 30 punten, tegen 19,8 voor mannen.
De automobilist kan alleen onder zijn aansprakelijkheid uitkomen wanneer hij overduidelijk kan bewijzen (liefst met een onafhankelijke getuige) dat de fietser roekeloos was. Het zonder licht fietsen wordt door de wetgever niet als roekeloos gezien. Kortom: -- De fietser is schuldig.
Wist je dat de meeste ongelukken gebeuren in de eerste 5 minuten van de autorit? Volgens statistieken van de SWOV is de kans op een verkeersongeval het grootst tussen 12:00 en 15:00 op een vrijdag in oktober. Ongeveer 1 op de 1.000 Nederlanders raakt betrokken bij een ernstige verkeersongeval.
Bij 120 km/uur is de remweg zo'n 24 auto's lang
Bij aanrijdingen met een snelheid van: slechts 35 km/u, komt 5% van de fietsers of voetgangers om het leven. bij 48 km/u is het aandeel met dodelijke afloop al opgelopen tot 45%. bij 64 km/u overlijdt zelfs 85% van de fietsers en voetgangers.
De meeste doden in het verkeer vallen onder ouderen: in 2021 waren 220 (38%) verkeersdoden 70 jaar of ouder. Kinderen (0-14 jaar) komen juist relatief weinig om in het verkeer; in 2021 waren dat er – net als het jaar ervoor – 17 (3%).
Maar rood heeft ook nog een natuurkundig nadeel. Rode kleurstoffen in de lak reflecteren het rode kleuren uit het licht. Kleuren met een korte golflengte (waar ook veel UV-licht in zit) worden geabsorbeerd. Dit zorgt ervoor dat een deel van de rode samenstelling in de lak wordt aangetast.
Wereldwijd wel, in Europa niet. Wit blijft ook in 2020 wereldwijd de populairste lakkleur voor auto's, dat concludeert verffabrikant Axalta in haar Global Automotive Color Popularity Report. Al tien jaar lang is wit de meest gekozen kleur voor nieuwe auto's.
Wees je wel bewust van wat een kleur over jou als persoon zegt. Zo schijnt rood voor energiek en daadkrachtig te staan en geel voor intelligent. Uit Brits onderzoek blijkt dat bestuurders van blauwe auto's het agressiefst rijden. Op plaats twee en drie staan bestuurders van zilveren en zwarte auto's.