Voor het testen van accu's hebben wij speciale accutesters. Deze apparaten meten hoe de accu wordt opgeladen en ontladen. Wil je weten hoeveel capaciteit jouw accu nog heeft? Maak dan een afspraak voor een accutest.
Het kost u €10,- euro om een accu door te laten meten. Hierbij geven wij u ook een grafiek waarin U kunt zien wat de accu nog aan restcapaciteit over heeft.
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
Het is sterk af te raden om als particulier zelf een accu te reviseren, zelfs als u een achtergrond heeft in de elektrotechniek of eerder met accu's heeft gewerkt.
Kosten. Meestal liggen de bedragen voor het reviseren van een fietsaccu tussen de 300 en 500 euro. Nieuwe fietsaccu's variëren in prijs van 200 tot 800 euro. Een gemiddelde fietsaccu kost zo'n 500 euro.
De kosten van het reviseren van een fiets accu liggen meestal tussen de €250 en €600. Deze bedragen om te reviseren zijn soms wel hoger dan de nieuwprijs van de accu zelf. Het aanschaffen van een nieuwe accu is dan ook bijna altijd voordeliger dan het reviseren van uw oude accu.
Kapotte accu symptomen
Rode dashboardlampje accu brand. Piepende geluiden die onder de motorkap vandaan komen. De startmotor draait minder snel rond wanneer u de motor probeert te starten, tevens zal de motor minder snel aanslaan.
Om te testen of er voldoende stroom in je accu zit, is een accutester een ideaal hulpmiddel. Dit is vooral handig als je onderweg bent. Huvema levert digitale accutesters van het Italiaanse merk Telwin. Een gerenommeerd en betrouwbaar wereldwijd topmerk op het gebied van laadapparatuur voor accu's.
De accu van de elektrische fiets redt dat overigens niet. De meeste accu's hebben een levensduur van zo'n drie tot zes jaar. Daar moeten we wel bij zeggen dat er veel factoren zijn die een rol spelen wanneer het gaat om de levensduur, de actieradius en het maximaal te rijden aantal kilometers.
Per 100 wattuur kun je gemiddeld 12-25 km met trapondersteuning fietsen. Met een 400 Wh accu kan je dus, afhankelijk van het systeem, het gebruik en de omstandigheden, ongeveer tussen de 50 en 100 kilometer fietsen. Met een grotere 500 Wh accu is dat gemiddeld tussen de 60 en 125 km.
Heeft de fiets meer dan 10.000 kilometer gereden, dan weet een koper dat de kans aanwezig is dat er op korte termijn grote uitgaven aankomen. Dit zal invloed hebben op de vraagprijs. Mocht er tijdens het onderhoud van de fiets al materiaal vervangen zijn, dan is het goed daarvan de bonnen te overleggen.
Een accu gaat gemiddeld vier tot zes jaar mee bij normaal gebruik, maar kan ook korter of langer zijn. Het kan echter zijn dat de dynamo niet voldoende laadstroom levert voor de accu.
Wanneer de voltage te laag is moet de accu aan een druppellader gelegd te worden. Wanneer deze dan “vol” is, kun je de accu opnieuw meten met de accutester. Deze test duurt minimaal 24 uur. Mocht die een afwijking aangeven kan het zijn dat de motor accu kapot is.
- Batterijen en accu's kunnen niet goed tegen (extreme) warmte. Zorg dat de batterij nooit in aanraking komt met open vuur of andere warmtebronnen. Leg een batterij dus ook niet in de zon. - De batterij mag uiteraard ook niet in de buurt komen van vocht, regen en sneeuw.
Een lege accu is in veel gevallen de oorzaak van 'slijtage' en soms een defect als gevolg van verkeerd laden. De normale levensduur van een loodaccu is 3 tot 7 jaar, afhankelijk van het type accu en de toepassing. Afhankelijk van het model loodaccu mag deze nooit dieper ontladen worden dan 80%.
Een Android-batterij kalibreren
Het komt erop neer dat je de accu eerst helemaal leeg laat lopen, waarna het toestel vanzelf uitschakelt. Vervolgens start je het toestel op, zodat hij automatisch weer uitvalt (want er is geen energie). Hierna leg je het toestel aan de oplader en wacht je tot de accu helemaal vol zit.
Ook een lithium accu is soms te repareren. Hiervoor is een goede acculader voor lithium nodig. In dezen is overigens de herstelfunctie van die lader niet waar het om gaat. De oplossing bij een lege lithium zit 'm in het herstellen van het (te hoge) voltageverschil tussen de onderlinge accucellen.
Bij revisie van een e-bike accu worden de oude cellen van deze batterij vervangen door nieuwe. De behuizing waarin de accucellen zich bevinden, kan daarna gewoon nog een ronde mee. Het is van belang dat de nieuwe cellen van goede kwaliteit zijn. De capaciteit/actieradius van de accu kan dan zelfs iets worden vergroot.
Gemiddeld kost het volledig opladen van een standaard accu met 400 Wh ongeveer 16 cent. De prijs voor het opladen van een accu van 600 Wh is dan ook iets hoger (24 cent). Hoe groter de capaciteit van de fietsaccu, hoe meer het kost om deze op te laden.
De kosten van het opladen van een e-bike
In totaal zal het opladen van uw elektrische fiets gemiddeld €0,36 cent kosten. U zou dus wel kunnen stellen dat de kosten voor het opladen van een e-bike bijna verwaarloosbaar zijn.
De kosten van het opladen zijn haast te verwaarlozen
De elektrische fiets gebruikt iets meer dan 600 Wh. De rekensom wordt dan: €0,25 : 1000 x 600 = €0,15 per dag, dus €0,75 per week. Op jaarbasis (52 weken) geef je dan €39,- uit aan het opladen van je elektrische fiets.