Verhuis je of ga je alleen wonen? Dan moet je je domicilie-adres veranderen bij de gemeente. Je moet het ook doorgeven op school, op je werk, bij je mutualiteit ... Je 'domicilie' is het adres waarop je bent ingeschreven in het bevolkingsregister.
Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. U kunt als briefadres geen postbus gebruiken.
DOMICILIE ADRES
Om uw registratie in België te verkrijgen op basis van residentie moet u 'normaal' gezien op de verhuurmarkt iets huren wat u al snel 500 euro kost. Dat elke maand opnieuw, dit brengt uw jaarlijkse kosten al snel op 6000 euro per jaar!
Wanneer er geen woonadres is en er geen briefadresgever beschikbaar is, dan is de gemeente per 1 januari 2022 wettelijk verplicht iemand 'ambtshalve' in te schrijven op een briefadres . Dat kan het adres van een gemeentehuis zijn óf een adres van een instelling waar de gemeente mee samenwerkt.
briefadres (waar men volgens de burgerlijke stand ingeschreven staat, ook domicilie genoemd) postadres (waar men de post naartoe laat komen; kan ook een postbus zijn) verblijfadres (waar men op dat moment daadwerkelijk verblijft; kan de camping zijn) woonadres (waar men woont)
Om een afvoering uit het bevolkingsregister te vermijden, is de mogelijkheid voorzien om aangifte te doen van elke tijdelijke afwezigheid van meer dan 3 maanden. Een tijdelijke afwezigheid mag niet langer dan 1 jaar duren. U kunt de afwezigheid eenmalig verlengen met 1 jaar.
Kan ik mezelf domiciliëren op een ander adres? Je mag jou enkel domiciliëren op kot wanneer je financieel onafhankelijk bent en niet meer behoort tot een ander gezin. Wil je samenhuizen met anderen die niet tot je gezin behoren, dan moeten alle huurders in de huurovereenkomst worden opgenomen.
Tijdelijk verblijf
Als u tijdelijk op een vakantiepark wilt gaan wonen (als hoofdverblijf), moet u zich volgens de Wet basisregistratie personen (BRP) op dat adres inschrijven bij de gemeente. Zelfs als het volgens een andere wet- of regelgeving niet is toegestaan om daar te wonen.
In principe mag er 1 huishouden ingeschreven staan per adres.
Hoelang duurt het
De gemeente verwerkt uw verhuizing binnen 2 weken.
Is er op 1 januari niemand ingeschreven in het bevolkingsregister, dan riskeert u tweedeverblijftaks te moeten betalen voor uw huurwoning. Voorzie daarom uitdrukkelijk dat u die taks mag doorrekenen aan uw huurder, als dat te wijten is aan zijn laattijdige inschrijving.
Een inschrijving op 2 adressen is nu eindelijk mogelijk geworden. Het is de ouder bij wie het kind zijn hoofdverblijfplaats niet heeft, die het kind ook op zijn adres kan laten inschrijven.
Wanneer moet ik mij in de Basisregistratie Personen (BRP) laten inschrijven als ingezetene? Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).
In principe neemt u een referentieadres bij een natuurlijke persoon. De persoon bij wie u een referentieadres wilt nemen, moet wel zijn toestemming geven en moet zelf op dat adres zijn hoofdverblijfplaats hebben. Daklozen kunnen een referentieadres vragen bij het OCMW.
U moet toestemming geven voordat iemand zich kan inschrijven op uw adres. Lees verder bij Verhuizing doorgeven. U hebt geen woonadres en wilt toch post ontvangen. De bewoner van het adres dat u als briefadres wilt gebruiken, moet toestemming geven.
Kostgangers- of huurcontract
Je kunt natuurlijk iemand gratis bij je laten wonen. Bijvoorbeeld als het om familie gaat en je het financieel goed heeft. Maar het is ook helemaal niet gek om een vergoeding te vragen. Dan is het handig om dit te formaliseren met een kostgangers- of een huurcontract.
Wil je een kennis of familielid tijdelijk uit de brand helpen, dan is inwonen een mogelijkheid (voor maximaal een half jaar). Als sociale woningcorporatie staan we er natuurlijk voor open als jij als huurder iemand tijdelijk wilt helpen met onderdak. Hiervoor dien je echter wel schriftelijk toestemming te vragen.
Woonbestemming of recreatiebestemming
U mag alleen permanent in een recreatiewoning wonen als deze de bestemming wonen heeft. Uw gemeente bepaalt dit. Gemeenten moeten handhavend optreden tegen mensen die onrechtmatig in een recreatiewoning wonen. In het bestemmingsplan staat welke bestemming een gebouw heeft.
Vanaf jan 2012 is het in de wet vastgelegd dat het beleid voor de bewoning van recreatiewoningen wordt overgelaten aan de gemeenten. Dus elke gemeenten heeft een eigen beleid voor bewoning van recreatiewoningen. Bijna alle gemeentes verbieden het permanent wonen in parken met een recreatiebestemming.
Om zelf te achterhalen of u permanent mag wonen op een park kunt u de website www.ruimtelijkeplannen.nl of www.kadastralekaart.com raadplegen. Via deze websites kunt u inzien welke functies de locatie heeft volgens het bestemmingsplan.
Als je van domicilie veranderd bent en je nieuwe adres dus in het rijksregister staat, wordt je adreswijziging automatisch doorgegeven aan de meeste overheidsinstellingen.
Je riskeert dat je: geschrapt wordt op het adres waar je gedomicilieerd bent; ambtshalve ingeschreven wordt op het adres waar je effectief woont. Je moet je domiciliëren op het adres waar je je hoofdverblijfplaats hebt. Als je verhuist, dan moet je dat aangeven bij de gemeente.
In feite is het enige correcte antwoord: men is nooit verplicht zijn domicilie in een aangekochte woning te plaatsen. Geen enkele wet zegt dat men dat moet doen. De wet zegt enkel dat men zich moet domiciliëren waar men werkelijk effectief woont.