De oorzaak kan een lek in de radiator, waterpomp, slangen of in het ergste geval de koppakking zijn. Met uitzondering van de koppakking kunt u deze lekkages vaak visueel terugvinden onder de motorkap. Slangen of delen van de motor zien er dan nattig of vettig uit.
We hebben het allemaal wel eens gezien, oliedruppels op de grond onder de auto. Een paar druppels geeft al een grote vlek, en lijkt vaak erger dan het eigenlijk is. Ook als je de motorkap opendoet en je ziet daar olie op het motorblok “geplakt” betekent dit meestal olielekkage.
Kun je doorrijden wanneer olie lekt (wat als je dit wel doet?) Het is in principe mogelijk om nog even te rijden met een auto die olie lekt, maar het is niet aan te bevelen. Wij raden aan om het lek zo snel mogelijk zelf te verhelpen of contact op te nemen en een afspraak te maken.
Meestal hebben olielekkages geen invloed op het starten van de motor. Maar in sommige gevallen, bijvoorbeeld als het voertuig met een oliepeilsensor uitgerust is en de hoeveelheid tot een kritiek punt gezakt is, kan de elektronische regeleenheid voorkomen dat de motor gestart wordt.
Bij een motor die olie verliest, is het oliepeil nooit optimaal. En dat betekent dat smering en koeling van je motor niet optimaal kunnen zijn. Doorrijden met een motor die olie lekt kan daarom leiden tot ernstige motorschade.
Op het moment dat een pakking ouder wordt, uitgedroogd, versleten of kapot is zal er olielekkage ontstaan. Door olielekkage wordt de olie in het oliesysteem steeds minder met als gevolg dat er minder smering is waardoor er metaal-op-metaal contact kan ontstaan.
Een olielekkage kan niet leiden tot APK afkeuring van de auto. Wel is een olielekkage van motor, versnellingsbak of stuurbekrachtiging een adviespunt op het APK rapport.
Een zwetende motor lekt via pakkingen en/of keerringen olie. Wat doet het? Een thermisch zwaar belaste motor mag best een klein beetje olie 'zweten', zolang er maar geen olie op de grond terecht komt. De meeste wat oudere motoren zijn niet meer geheel vrij van olielekkage.
De ene koppakking kost misschien 40 euro en een top koppakking 80 euro, maar het werkloon kan variëren van 500 tot maar liefst 1200 euro. De kosten voor het vervangen van een lekke koppakking variëren dan ook van 500 tot 1300 euro. Het zal niet bij iedere auto even gemakkelijk zijn het motorblok uit elkaar te halen.
Wat gebeurt er bij een lekke koppakking? Wanneer de koppakking lek is vermengen de olie en de koelvloeistof. Als resultaat komt er dus vocht bij de olie die ervoor zorgt dat de olie de motor niet meer goed kan smeren en er een onjuiste oliedruk ontstaat.
Bij een rood brandend olielampje moet u uw auto direct, op een veilige plek, stop zetten om ernstige schade te voorkomen. De oliedruk is dusdanig laag waardoor er problemen in uw motor kunnen ontstaan. In de meeste gevallen moet uw olie bijgevuld worden, maar het kan ook zijn dat deze ververst moet worden.
Olie in koelvloeistof en doorrijden? Je kunt beter niet te lang doorrijden als je weet dat er olie in het koelsysteem zit. Olie tast de rubberen slangen van het koelsysteem aan, dus het moet er sowieso uit.
Remvloeistof is olie-achtig van samenstelling en heeft een prikkelende geur. Het is helderbruin of groenig, wanneer het ouder is. Bovendien is de plaats waar het onder de auto lekt een duidelijke indicatie.
Olie in Koelvloeistof. Dit kan komen door onder andere een lekke koppakking of een lekke warmtewisselaar. Repareer dit probleem zo snel als mogelijk en rijd niet verder door met de auto. Na reparatie wordt het koelsysteem doorgespoeld met een reinigingsmiddel om alle olie te verwijderen.
Betekenis. De code RA2/ nat betekent letterlijk: Onderdelen van motorvoertuigen en aanhangwagens in gebruik genomen vóór 1 januari 2018 (geen onderdelen van het brandstofsysteem, het remsysteem, de stuurinrichting of het veersysteem) hebben een overmatige vloeistoflekkage.
Een keerring is een afdichting tussen een bewegend deel en een stilstaand deel van de motor. Een krukaskeerring zorgt ervoor dat er geen olie kan weglekken tussen de ronddraaiende krukas en het motorblok.
Auto lekt koelvloeistof - hoe merk je dat? Lekken van koelvloeistof merk je bijvoorbeeld wanneer er een plas onder de auto ligt. Het is daarom altijd slim om, bij het verlaten van je parkeerplek of het uitrijden van je garage, even te kijken of er geen vloeistof op de grond ligt.
Vul indien nodig de transmissieolie in de versnellingsbak bij. Schakel hiervoor de motor uit en gebruik een trechter. Wacht tot de olie omlaagstroomt naar de carterpan. Start de motor en controleer het peil van de transmissievloeistof opnieuw.
Die geel groene vloeistof is fluor dat doen ze in de airco zodat het opsporen van eventuele lekkage zichtbaar is. Zo te zien een slang.
Er kan een voorafgaande oorzaak zijn voor een defecte koppakking. Meestal na oververhitting van de motor, door een gebrek aan het koelsysteem zoals een lekkage. Het is dus van groot belang een mogelijke oorzaak te achterhalen om na reparatie van de koppakking herhaling te voorkomen.
Over het algemeen gaan cilinderkoppakkingen ongeveer 150.000 kilometer mee – of ongeveer 10 jaar, vooral oudere auto's krijgen vaak te maken met lekkende motoren. Overigens worden cilinderkoppakkingen ook vervangen wanneer de cilinderkop om welke reden dan ook uit de auto verwijderd wordt.
Een defecte waterpomp herkent u aan een aantal symptomen: Er lekt koelvloeistof. De motor loopt te warm of is oververhit. Een zeurend geluid vanonder de motorkap.