Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL App) vind je altijd de laatste informatie over je pakket (of aangetekende post). Vul de track & trace-code en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je pakket bezorgen. Misschien is je pakket nog niet in Nederland of bij ons internationale depot.
Met Track & Trace kunt u uw aangetekende post of pakket tot de bestemming volgen met ons online internationale tracking systeem. Als u wilt weten waar het zich precies bevindt, vult u uw unieke barcode in. Met een paar muisklikken weet u dan of uw item onderweg is of de bestemming al heeft bereikt.
Op onze internationale track & trace-website vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de bestemming, track & trace-code en je postcode in, en je ziet direct wat de status is. Moet er inklaringskosten worden betaald? Dan bezorgen we je pakket rechtstreeks bij een PostNL-punt.
Controleer de status van je pakket
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon. Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender.
Hoe lang duurt inklaren? Het inklaren kan soms best lang duren, maar de douane mag een pakket maximaal 30 dagen vasthouden. Als er geen illegale items in je pakket zitten, krijg je het pakket dus in ieder geval binnen 30 dagen thuis.
Zendingen worden tegengehouden om ervoor te zorgen dat ze voldoen aan de export- of importregels van de douane.
Komt een pakket van buiten de EU Nederland binnen? Dan maakt de douane een selectie van de pakketten die gecontroleerd worden. Als jouw zending gecontroleerd wordt, wordt een berekening gemaakt van de kosten die je moet betalen. Als deze betaald zijn, wordt je pakket door DPD verwerkt en verder bezorgd.
Neem contact op met de webwinkel
De webwinkel is in dit geval het eerste aanspreekpunt en moet zorgen voor een oplossing. Jij hebt geen contract met de verzender, de webwinkel wel. Wat de webwinkel in zo'n geval doet is verschillend. De een vraagt je pas na 5 werkdagen contact op te nemen.
Als u via internet een bestelling heeft geplaatst is de webwinkel in principe verantwoordelijk voor het veilig aankomen van het pakket bij u. De webwinkel draagt dan ook de aansprakelijkheid indien het pakket kwijtraakt.
Heeft u een brief of pakket verstuurd, maar is deze niet bezorgd of veel te laat bezorgd? Dan kunt u een klacht indienen bij het postbedrijf. U kunt hiervoor gebruik maken van de voorbeeldbrief Klacht aan postbedrijf als verzender op Consuwijzer.nl.
Zodra er meer informatie over jouw zending bekend is of er meer informatie nodig is, zal de tracking code resultaat geven op internationalparceltracking.com en in de app van PostNL. Hoe lang de inklaring duurt is afhankelijk van het aantal bestellingen die er worden gedaan en ingeklaard moet worden.
Bel dit nummer als u vragen hebt over douanezaken. Bijvoorbeeld over internetaankopen, souvenirs kopen in het buitenland en invoertarieven.
Op het vliegveld of in de haven worden de pakketten verdeeld over de loodsen van de verschillende koeriersdiensten. Wordt uw pakket vanuit het buitenland verzonden door een internationale koeriersdienst (bijvoorbeeld DHL/TNT)? Dan gaat het naar die koerier. Anders komt het meestal bij PostNL terecht.
We streven er naar binnen vijf werkdagen het onderzoek in behandeling te nemen. De afzender wordt vervolgens geïnformeerd over de status van het onderzoek.
Het kan een uur duren voordat een zending in ons systeem verschijnt. Geef het een beetje tijd en probeer het opnieuw. Zendingen blijven ongeveer 90 dagen in ons systeem staan.
De post in de VS zegt dat het er maximaal 10 dagen over doet (voor een brief of kaart) met express mail (airmail voorheen). Een pakketje kan enkele weken tot een maand duren i.v.m. douane praktijken, vooral in NL.
Jaarlijks verdwijnen tienduizenden postpakketten in het niets. Ze raken kwijt of worden gestolen. Met de explosieve groei van het online shoppen groeit ook het aantal verdwenen pakketen snel. De consument is de dupe.
“Ze worden door mensen opgekocht bij bijvoorbeeld een distributiecentrum, waar de pakketjes terechtkomen als ze niet zijn afgeleverd. Vervolgens worden ze in bulk weer aangeboden op sociale media of websites”, stelt de NOS.
Plaats je via internet een bestelling, dan is het de verantwoordelijkheid van de webwinkel dat het artikel correct bij je wordt bezorgd. In principe is de webwinkel dan ook aansprakelijk als het pakket verloren raakt.
Als verkoper ben je in principe altijd verantwoordelijke voor de verzending. Je mag deze verantwoordelijkheid niet verleggen naar de klant door bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden te vermelden dat het risico van de eventuele schade tijdens verzending voor risico van de klant is.
Vanuit juridisch oogpunt ben jij verantwoordelijk voor aflevering van het product en die verplichting ben je niet nagekomen. Daarmee heeft de koper recht op de hele som terug, ook al kun je er niets aan doen dat post.nl het pakket niet heeft bezorgd bij de koper.
Lukt het niet om erachter te komen wie de geadresseerde of afzender is? Dan bewaren we de zending ten hoogste 1 jaar. Als we na die tijd niks van de afzender of geadresseerde gehoord hebben, dan vernietigen we de zending.
Spullen die je nooit in je bagage moet stoppen
Drugs zoals hasj, cocaïne, heroïne, crystal meth of andere verdovende middelen. Beschermde dier- en plantsoorten - ook geen producten die daarvan gemaakt zijn, zoals schoenen van krokodillenleer of ivoren sieraden.
Ingeklaard door de douane betekent dat jouw producten zijn vrijgegeven door de douane. Vaak kan je vanaf dit moment het pakket volgen. Het kan zijn dat je inklaringskosten moet betalen.
Heb je dan nog niet betaald, dan brengen we de zending naar een PostNL-punt bij jou in de buurt. Daar kun je de zending binnen 7 dagen ophalen. En ook meteen de inklaringskosten betalen. Natuurlijk ontvang je een kaartje in de brievenbus met het adres waar de zending op je ligt te wachten.