Nederlandse occasions worden het meest naar Polen geëxporteerd. Maar liefst achttien procent van de Nederlandse auto's gaat ernaartoe. Op plek twee staat Libië, gevolgd door Litouwen, België en Duitsland. Deze topvijf van landen is goed voor 54 procent van de auto-export.
Zoals de opties en accessoires, de huidige waarde, APK-historie en afkeurpunten, eigenaar-historie en een status overzicht. Hierin kan je zien of een kenteken een WOK-statusheeft of gesloopt, geëxporteerd of ongeldig is geweest. Een kenteken heeft een ongeldige status gehad wanneer deze gestolen of vermist is geweest.
De eigenaar van een auto valt niet te checken op basis van een kenteken. Op de website van de RDW zijn alleen de autogegevens te achterhalen van de eigenaar. Alleen overheidsinstanties of verzekeraars van een autoverzekering kunnen op basis van een kenteken zoeken wie de eigenaar van een auto is.
Heeft u uw voertuig geëxporteerd, dan mag u het voertuig binnen 14 dagen na export vanuit Nederland naar het buitenland (of naar een haven) rijden.
De RDW beheert het kentekenregister. U kunt als particulier kentekengegevens uit het kentekenregister online bekijken of schriftelijk opvragen. Ook bepaalde organisaties kunnen dit doen.
Het uitvoerkenteken staat op witte platen met (onuitwisbare) zwarte letters. Dit kenteken wordt direct afgegeven door de RDW als je jouw auto aanmeldt voor uitvoer. Je kunt de kentekenplaten met het uitvoerkenteken ook laten maken bij een door de RDW erkende kentekenplaatfabrikant.
De volgorde waarin de letters en cijfers staan, vertelt je bijvoorbeeld iets over de datum van afgifte. Zie je een combinatie als 99-XX-XX, dan weet je dat de auto tussen 2000 en 2008 op kenteken is gezet. Sinds 2019 wordt de kentekencombinatie X-999-XX gehanteerd.
Exportvoertuigen die rijdend naar het land van bestemming worden gebracht, moeten WA-verzekerd zijn. Omdat de Nederlandse verzekering stopt zodra een voertuig op export wordt gezet, is het belangrijk om een tijdelijke verzekering af te sluiten.
De kosten voor het uitvoeren van een auto zijn overal in Nederland €10,95 (tarief 2023).
Export is het verkopen van producten in andere landen. Als bijvoorbeeld Nederlandse aardappelen worden verkocht in België, exporteert Nederland aardappelen naar België. Export telt zo voor Nederland als inkomsten: doordat er producten worden verkocht in het buitenland, komt er geld binnen.
Veelal wordt deze keuze gemaakt om te voorkomen dat jouw kenteken op een andere auto verschijnt.
Antwoord: Een kenteken wordt gezien als een persoonsgegeven, omdat het te herleiden is tot de eigenaar van de auto. Dat je daarvoor langs de RDW moet, is niet relevant. (En soms kan het ook zonder RDW: mensen kunnen een advertentie plaatsen waarin ze met naam en dergelijke hun auto te koop aanbieden.)
Naast het stelen van nummerborden, kunnen criminelen ook makkelijk valse kentekenplaten laten maken. Die bevestigen ze op auto's die gebruikt worden voor een andere criminele activiteit, zoals een plofkraak en liquidatie. Dat laatste is bijvoorbeeld gebeurd bij de moord op advocaat Derk Wiersum.
Dit kun je achterhalen aan de hand van het kenteken via RDW of doe de gratis kentekencheck bij Occasionkeuring Nederland.
Populairste merken om voor export te verkopen
Populaire automerken voor de export zijn Volkswagen Renault, Opel, Peugeot en Toyota. Als je een auto wil inkopen voor de export dan is het ook goed om te weten dat twee derde van de auto's die de grens overgaan naar het buitenland 10 jaar oud is of ouder.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Ja, u mag gerust een paar voertuigen op uw naam registreren of verzekeren. Er geldt in principe geen limiet, maar als het er veel worden, kan er bij autoriteiten een belletje gaan rinkelen en worden onderzocht of hier geen sprake is van malafide handel of identiteitsfraude.
Zelf kun je jouw auto ook exporteren. Zowel particulieren als bedrijven maken best vaak gebruik van de mogelijkheid om een auto te verkopen voor export. Door jouw auto te verkopen voor export, levert dit meestal meer op. Alleen komt hier natuurlijk wel veel bij kijken.
Exportprijzen zijn lager dan de Nederlandse prijzen omdat een buitenlandse klant de BPM-belasting niet hoeft te betalen. Dit voordeel gaat enkel op voor buitenlandse klanten die een Nederlandse auto, van na de eerste tenaamstellingsdatum 16 oktober 2006, willen uitvoeren.
Auto-export kan voor veel occasions een uitkomst bieden op het moment dat je van je auto af wilt. Exportbedrijven kopen namelijk meer op dan oude auto's die niet meer willen starten. Hoe weet jij of jouw occasion geschikt is voor auto-export? Een export-auto kan werkelijk van ieder merk, model of uitvoering zijn.
Wanneer jouw geïmporteerde auto op Nederlandse bodem staat, moet je deze invoeren bij de RDW / Douane. Hier betaal je €107,20 voor RDW leges en tenaamstelling en ongeveer €39,50 excl.btw voor de productie van kentekenplaten met opzetletters.
Voor voertuigen die je ten onrechte voor export hebt aangemeld, moet je binnen zes weken na aanmelding een verzoek voor correctie bij de unit VRD van de RDW indienen. Hiervoor moet je het volgende opsturen: Origineel kentekenbewijs deel 11 ( bewijs van uitvoer RDW ) Originele Kentekencard.
Het kenteken van lichte bedrijfsauto's (tot 3500 kg) begint altijd met de letter V. Het kenteken van zware bedrijfsauto's (boven 3500 kg) begint altijd met de letter B.
De A staat voor apprentice (leerling) en is bedoeld om andere automobilisten te laten weten dat ze te maken hebben met een beginnend bestuurder. De eerste twee jaar na je rijexamen is het verplicht om deze op je auto te plakken.
De huidige kentekenstructuur is één letter, gevolgd door drie cijfers en twee letters. Het eerste kenteken met de losse L werd uitgegeven voor een nieuwe Volvo, die nog niet op naam staat. Deze auto kreeg L-001-BB als kenteken.