Fast fashion is goedkope kleding van mindere kwaliteit, geproduceerd in sweatshops in ontwikkelingslanden die een productie kent waarbij veelvuldige gebruik wordt gemaakt van schadelijke stoffen.In deze sweatshops wordt kleding gemaakt door zwaar onderbetaalde arbeiders.
Fast fashion is een bedrijfsmodel dat is gebouwd op de massaproductie van goedkope kleding om snel in te spelen op trends. Merken als Primark, Mango, Zara, Pull & Bear, H&M, Fashion Nova, Boohoo, Asos en SHEIN zijn voorbeelden van een fast fashion merk.
Synthetische vezels (polyester, acryl, nylon, etc.) , die in de meeste fast fashion-kledingstukken worden gebruikt, worden gemaakt met behulp van fossiele brandstoffen.
De term fast fashion wordt gebruikt voor goedkope, trendy kleding dat in een razendsnel tempo wordt geproduceerd om aan de stijl die nú in is te voldoen. De items worden vaak zo goedkoop mogelijk aangeboden, zodat er zoveel mogelijk van wordt verkocht.
Van de Inditex-fabrieken staan er zo'n 650 in Spanje, Portugal, Marokko en Turkije. Daar komt ongeveer de helft van de collecties vandaan. Ongeveer een kwart van de Inditex-producten komt uit fabrieken in China.
Wie weer een nieuwe broek of een nieuwe schoenen bij de Spaanse kledingketen Zara wil kopen, kan zich beter even achter de oren krabben. Het bedrijf is namelijk – wederom – in opspraak gekomen vanwege slavernij en kinderarbeid.
De items waar H&M groot mee is geworden zijn vaak van goedkope materialen als polyester, viscose en nylon. Katoen dat gebruikt wordt komt van grote plantages in Turkije, Oezbekistan en India en is bespoten en behandeld voordat het geverfd en geweven wordt.
Fast fashion is gebaseerd op massaproductie, lage prijzen en hoge verkoopcijfers. Dat wekt veel eerste wasbeurten in de hand. Het wassen van synthetische producten leidt elk jaar tot de ophoping van meer dan een half miljoen ton microplastics op de bodem van de zee.
Biedt een duur merk kwalitatieve kleding? Volgens Project Cece denken mensen dat een duurder merk ook automatisch betekent dat het kledingstuk van betere kwaliteit is. “Helaas is dat niet zo. In veel gevallen betaal je vooral voor de marketing en niet per se voor hogere kwaliteit.”
Dat zijn de tieners en twintigers. Meer dan de helft koopt de meeste kleren bij (ultra-)fast fashion-merken, zo toont een enquête uit 2020 door Vogue Business.
Fast fashion is kleding die zo goedkoop en zo snel mogelijk in de winkels ligt. Door de hoge omloopsnelheden en snelle wisselingen van het assortiment blijven klanten komen en kopen. Binnen twee weken kan een kledingstuk van de tekentafel in de winkel liggen.
Polyester, nylon, acryl en andere synthetische vezels (allemaal vormen van plastic) vormen nu ongeveer 60 procent van het materiaal waaruit onze kleding wereldwijd is gemaakt.
Bij de productie van nylon komt stikstofoxide vrij, een broeikasgas dat 310 keer krachtiger is dan koolstofdioxide . Bij de productie van polyester worden grote hoeveelheden water gebruikt voor koeling, samen met smeermiddelen die een bron van verontreiniging kunnen worden. Beide processen zijn ook erg energieverslindend.
Helaas blijken fleecetruien en -dekens, hoewel gemaakt van gerecylced plastic, uiteindelijk toch slecht voor het milieu (en voor ons). Elke keer als je fleece wast, laat dit microvezels los. Waterzuiveringsinstallaties kunnen deze er niet uitfilteren en uiteindelijk komen deze deeltjes weer in de zee terecht.
'Merken spelen snel in op trends in de markt en de productie is snel, maar ook het gebruik van een kledingstuk is van korte duur waardoor veel kledingstukken snel na aankoop op de vuilnisbelt belanden. ' Fast fashion kledingstukken worden volgens de expert gemiddeld slechts één jaar gebruikt.
Zara produceert in 2025 uitsluitend duurzame kleding. Grote kledingmerken als Zara, Bershka en Pull&Bear produceren vanaf 2025 kleding, die 100 procent gerecycled, duurzaam en organisch is. Daarnaast moet in 2020 het gebruik van plastic tassen wereldwijd in alle winkels zijn uitgebannen.
Vrijwel alle bekende kledingmerken bezitten zelf geen fabrieken.Ze besteden het productiewerk uit aan bedrijven in lage lonen-landen. Deze fabrieken werken voor meerdere merken. Zo kan het dat een naaister de ene dag voor een prijsvechter werkt en de andere dag voor een duurder merk.
Het zijn de materialen en de ontwikkeling die het meest relevant zijn voor pasvorm . Bij stoffen krijg je over het algemeen waar je voor betaalt. Goedkope stoffen verliezen sneller hun vorm en draaien, krimpen overmatig, rekken uit of pillen als je ze een paar keer wast of draagt.
Het ultra-fast fashion bedrijfsmodel van SHEIN draagt aanzienlijk bij aan de achteruitgang van het milieu door de uitputtende productie, de wereldwijde distributie en de daaruit voortvloeiende verspilling. Daarnaast gebruikt het merk vaak milieubelastende materialen als polyester en polyamide in zijn collecties.
De arbeidsvoorwaarden van ZARA
Om de naleving van deze gedragscode te controleren, zijn er 3.000 controleurs aangesteld. Zij hebben in 2015 11.000 audits/controles uitgevoerd. Inditex hanteert een zero tolerance beleid voor werkexploitatie en kinderarbeid.
“In de sample van Shein werd een te hoge concentratie lood gevonden, een zwaar metaal dat de verstandelijke ontwikkeling aantast.” De focus op kledij voor kinderen en jongeren is dus niet meer dan terecht, aldus Godderis.
China is voor ons nog altijd het belangrijkste productieland: we laten ruim 42% van onze collectie hier maken. Van kleding en schoenen tot speelgoed en huishoudartikelen.
Door fashion te hergebruiken of te recyclen, kunnen we dat omkeren”, belooft H&M op hun website. Op drie manieren gaan ze met onze oude kleding aan de slag, zeggen ze: ze brengen het weer op de markt als tweedehands kleding, of ze recyclen het tot nieuwe materialen of versnipperde textielvezels.
Opmerkelijk is dat H&M's grootste winkel ter wereld gelegen is in New York: de vestiging op Herald Square maar liefst 63.000 vierkante meter groot. Via de Amerikaanse webshop zijn momenteel 88 stijlen van de 'H&M+ Plus Sizes' collectie beschikbaar.