Gegoten scheepsschroeven worden gemaakt van gietijzer, aluminium, maar het meest gebruikt is toch 'brons'.
Een schroef bestaat uit een naaf met daaraan minimaal twee bladen, symmetrisch onder een hoek gemonteerd. De bladen zijn zo geplaatst dat er bij rotatie een drukverschil ontstaat tussen beide zijden van de schroef. De bladen zijn bijna altijd hydrodynamisch gevormd. Het maximaal aantal bladen is zeven.
'De kosten bedragen 15% van de diameter van de schroef. Een gemiddelde scheepsschroef aanpassen kost ongeveer 240 euro. Als je per jaar duizenden euro's kunt besparen, ben je eigenlijk gek als je het niet doet.
Alle schroeven werken in principe hetzelfde. Door het ronddraaien van de schroef gaat je boot naar voren of naar achteren. De schroef is links- of een rechtsdraaiend. Een rechtse schroef draait bij het vooruit varen rechtsom (met de klok mee) en een linkse schroef draait bij het vooruit varen linksom.
De 113 ton zware lading is onder het toeziend oog van vele toeschouwers en media gisteravond aan zijn reis begonnen. De schroef met vijf vleugels heeft een doorsnede van circa 10,30 meter en werd in Waren op een dieplader gezet.
Schroeven kunnen uit veel soorten materiaal zijn gemaakt, gewoon staal, roestvast staal, messing, kunststof etc. Schroeven krijgen soms een behandeling, bijvoorbeeld een harding om de slijtvastheid en sterkte te vergroten of een oppervlaktebehandeling om corrosie tegen te gaan of enkel om het uiterlijk te verfraaien.
Een zeeschip gaat lang mee, soms zelfs meer dan 30 jaar.
Dit verschilt per motor, maar ligt meestal tussen de 4500 en 6000 toeren per minuut.
4000 uur met een gemiddelde van 80 km/u = 320000 km in een auto. Een matige scheepsmotor haalt 5-6000 uur en een goede en goed onderhouden Mitsubishi haalt 10- 15000 uur bij pleziervaart.
Door die wielwerking is recht achteruit varen met veel schepen lastig en soms zelfs onmogelijk. Maar gelukkig kun je met wat kunst- en vliegwerk zorgen dat het tóch goed komt. Ook als je geen boeg- of hekschroef hebt. Achteruit varen met een links draaiende schroef: weinig gas geven, met het roer naar bakboord.
Deze legering wordt vaak gebruikt in beroepsvaart, dit omdat het materiaal sterker is. Daarbij is CuNial geschikt voor het varen in zoutwater, dit omdat het materiaal niet kan ontzinken. Ook is het gebruik van CuNial legering noodzakelijk bij Aluminium schepen dit omdat mangaan bronzen schroeven tot 40% zink bevatten.
Je moet tussen de romp en de schroef circa 20% van de diameter aan vrije ruimte laten. Bij mijn 23 inch diameter schroef is dat 20% x 23 inch x 2,54 cm = 11,7 cm. Bij de meeste motorboten vormt dit de beperkende factor.
De spoed of pitch van de propeller is de theoretische afstand die een propeller kan afleggen bij 1 omwenteling uitgedrukt in inches. Hoe hoger de spoed een motor kan draaien hoe hoger de snelheid kan zijn.
Een verstelbare schroef is een speciaal type schroef waarbij de schroefbladen om hun lengte-as kunnen draaien om daarmee de spoed te veranderen. Bij een vaste schroef wordt de snelheid van het schip geregeld door het toerental aan te passen.
De levensduur van de motor is over het algemeen bepalend voor de levensduur van je auto. Hoeveel kilometer kan een benzine auto rijden? Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee. Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Met een nieuwe motor stijgt uw boot immers een stuk in waarde.” Eén van die vier is te verleiden tot het noemen van een bedrag voor algehele revisie: “U moet rekening houden met iets tussen de 7000 en 9000 euro.” Ik heb niets tegen een 'Japanner' in mijn boot, maar hij komt er niet in via een verkooppraatje van iemand ...
Wanneer gaat een boot in plane? Als een boot met grote snelheden gaat varen is het mogelijk om te planeren. Je kan het meestal al zien aan de golven die achter de boot vandaan komen. De boot verplaatst zich heel snel met kleine golven en weinig weerstand waardoor de boot sneller gaat.
3 blads of 4 blads 4-blads schroeven acceleren beter, verbeteren stuurgedrag en reageren sneller op de gashendel t.o.v. 3-blads schroeven. Tevens zijn 4-blads schroeven doorgaans beter in balans waardoor er minder vibraties ontstaan. 4-blads schroeven zijn dus ideaal bij zwaardere boten of bij het waterskieën.
De 5 bladen creëren een groot blad oppervlak om uw motor vermogen om te zetten in acceleratie, ideaal voor watersporten zoals wake boarden tuben en water skien. Deze propeller heeft een uitstekende grip op het water in ruige omstandigheden.
De kosten van een binnenvaartschip kunnen sterk van elkaar verschillen. Een klein en oud binnenvaartschip heeft bijvoorbeeld een aanschafwaarde van rond de 50.000 euro. Maar de aanschafwaarde voor een complex en/of groot nieuwbouwschip ligt rond de 10 miljoen euro.
De diepgang van een vaartuig geeft aan hoe diep het in het water ligt. Het is de verticale afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt, vaak het vlak of de kiel. De diepgang is een belangrijke factor bij de ruimte onder de kiel en daarmee bij de veilige vaart.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
De bouten worden gevormd door koudsmeden: Het staal wordt dan bij kamertemperatuur door verschillende vormen geperst. Eerst trekt de machine de staaldraad recht. Dan snijdt hij het in stukken die iets langer zijn dan de bout. Van het langere, extra stukje wordt de kop gemaakt.
Plaatschroeven en parkerschroeven hebben een schroefdraad van metaal met een boorpunt. Daarmee snijden of vormen ze hun schroefdraad eigenlijk zelf. We raden je wel aan om, zeker als de ondergrond hard is, een gaatje voor te boren als beginpunt. Met een drevel kun je dat gat dan eventueel wat vergroten.