Online zijn ze meestal via hun smartphone. Als je een jongere wilt vinden zonder smartphone, moet je waarschijnlijk goed zoeken. Jongeren zijn 100% mobiel, ze doen alles op hun smartphone: video's / tv kijken, contact onderhouden met vrienden, gamen, muziek luisteren, informatie opzoeken, etc.
De behoefte aan autonomie, competentie en verbondenheid is universeel en van toepassing op alle jongeren. Deze drie punten zijn je referentiekader, met als startpunt competentie (ontwikkeling). De vervulling van deze basisbehoeften leidt ertoe dat jongeren intrinsiek gemotiveerd raken om hun potentieel waar te maken.
Jongeren besteden veel tijd aan social media. Meer dan de helft van de jongeren (n=34) zijn dagelijks minstens vier uur actief op deze social media, met name op WhatsApp, Instagram, Snapchat en TikTok, en in mindere mate aan Facebook, Discord en Telegram.
Als je echt zelf plezier hebt in dat wat je maakt, beleven jongeren er ook plezier aan. Alleen met creatieve, bijzondere en spannende dingen spreek je jongeren aan en krijg je hun echte aandacht. Omdat ze zoveel delen op Snapchat, Whatsapp en Instagram krijgt een leuke en goede campagne al snel een sneeuwbaleffect.
Populaire categorieën onder jongeren zijn mode en sport. Daarnaast zijn communities op Instagram booming, zoals travellers, fashionista's, fitgirls, sneakerfreakers, etc. Jongeren hebben contact met elkaar via de comments en eigen hashtags.
Jongvolwassenen zijn onafhankelijk, nemen hun eigen beslissingen en krijgen nieuwe vaardigheden, hobby's en interesses. Zij blijven hun keuzevaardigheid op de proef stellen en verbeteren. Ze houden rekening met de gevolgen van hun keuzes voor het bereiken van doelen op de langere termijn, zoals hun carrière en gezin.
Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
Twee trends die in 2022 groots zijn, zijn enorme planten en zelfgekweekte groenten. Producten zoals zaadjes en scheppen zijn al product trends sinds mensen meer gaan nadenken over hoe ze het milieu kunnen helpen. En volgens Google Trends zijn de zoekopdrachten naar 'moestuin' dit jaar enorm toegenomen.
Volgens cijfers van het CBS gebruiken bijna alle jongeren – en dus veel pubers – social media: maar liefst 99%. Redenen om social media te gebruiken zijn voor pubers contact houden met leeftijdgenootjes, verveling en kijken wat anderen allemaal aan het doen zijn. Het verschil tussen jongens en meiden is ook opvallend.
Net als in voorgaande jaren waren jongeren vooral tevreden met hun opleiding of werk (92 procent), hun gezondheid en, ondanks de afname daarin, hun sociale leven (respectievelijk 81 en 80 procent). Ook waren jongeren vaak tevreden met hun veiligheid en hun woonbuurt.
Eenzaamheid kan ontstaan door een combinatie van onder meer persoonlijkheidsfactoren, zoals een laag zelfvertrouwen, verlegenheid, introversie en gebrek aan sociale en emotionele vaardigheden.
Rond het 24ste levensjaar bereiken de hersenen hun uiteindelijke volwassen vorm. Op basis van deze fysiologische criteria beschouwen we jongeren tussen 10 en 24 jaar dus als adolescenten.
Wat is het meest verkochte product ter wereld? Bovenaan de lijst van meest verkochte producten ter wereld staat speelgoed. De wereldwijde markt voor speelgoed is in de eerste helft van 2021 explosief gegroeid. De speelgoedmarkt heeft nu een waarde die geschat wordt op USD 110,97 miljard (ongeveer EUR 98 miljard).
Naast de coronaberoepen die nu hot zijn, bieden ICT en techniek nog steeds structureel meer vacatures dan andere vakgebieden. Ook in de bouw, onderwijs, analyse & onderzoek en zorg is blijvend veel vraag naar personeel.
13 is de minimumleeftijd volgens de algemene voorwaarden van TikTok.
Instagram is het afgelopen jaar gegroeid met maar liefst 830.000 gebruikers. Dit is een percentage van 20. Net als vorig jaar zijn jongeren tussen de 15 en 19 jaar de grootste groep Instagramgebruikers.
Wat is de doelgroep van TikTok? De doelgroep van TikTok is generatie Z, dus de jongeren onder de 20 jaar. Vooral kinderen, soms zelfs zo jong als 6 jaar, zitten op dit sociale medium. De toon is speels en voornamelijk entertainment.
Pubers kunnen leren van negatieve feedback
Crone: 'Jonge kinderen leren voornamelijk van positieve feedback, ze onthouden de dingen die goed gingen. Naarmate jongeren ouder worden, gaan ze meer hypothese-toetsend leren en kijken welke aanpak het beste werkt bij het uitvoeren van een taak.
Fidget Slak
Na de Fidget Spinner en Pop It gaat dit de rage worden van het jaar 2022.
In het alledaagse spraakgebruik spreekt men tot een leeftijd van 12 à 14 jaar van 'kinderen' en daarna van 'jongere', 'tiener' of 'puber'. In de ontwikkelingspsychologie spreekt men niet meer van 'pubers' en 'puberteit' maar van 'adolescenten' en 'adolescentie'.
De adolescent denkt net zoals een puber. Hij denkt abstract. Hij is in staat na te denken over zaken die niet direct waarneembaar zijn of rechtstreeks worden ervaren. Hij/zij kan daardoor steeds beter nadenken en praten over begrippen als rechtvaardigheid, vriendschap en gelijkwaardigheid.
Er is sprake van spraakverwarring: de tienertijd en puberteit zijn niet hetzelfde. De tienertijd is simpelweg de periode van je tiende tot en met je negentiende, de puberteit gaat alleen over het proces van lichamelijke veranderingen en de hiermee verbonden seksuele ontwikkeling.