De prijs van benzine in Duitsland is vlak aan de grens doorgaans iets hoger dan verder landinwaarts. De benzineprijzen in Europa verschillen enorm. Duitsland is goedkoper dan Nederland, maar als je echt lachend het pompstation wilt verlaten, moet je tanken in Luxemburg.
Brandstof in Duitsland vaak goedkoper
Hoe verder je van de grens met Nederland bent, hoe goedkoper de brandstof in Duitsland is. Net als in Nederland zijn tankstations langs de Autobahn duurder dan tankstations die verder van de snelweg liggen.
Met een aankomende toename van 21 cent per liter vanaf 1 januari 2024, worden de Duitse tankstations nog aantrekkelijker. Momenteel liggen de prijzen in Nederland tussen de €2,15 en €2,23 per liter, terwijl je in Duitsland prijzen tussen de €1,80 en €2,00 kunt verwachten.
De actuele prijs van B7 in Duitsland is € 1.67. De actuele prijs van Euro 95 in Duitsland is € 1.71. De actuele benzineprijs van E5 in Duitsland is € 1.80. De actuele prijs van diesel in Duitsland is € 1.67.
Fabel! E10 is weliswaar de vervanger van Euro 95, echter is deze brandstof niet hetzelfde. De brandstof Euro 95 is per oktober 2019 vervangen door E10, misschien heb je het daarom al gezien of zelf getankt.
Als je op de Autobahn bent, zoek dan naar een Autohof. Deze liggen maar een klein stukje van de snelweg en daar kun je tanken tegen een veel lagere prijs. Daarnaast zijn er vaak restaurants en soms zelfs een hotel aanwezig. Het goedkoopst kun je echter tanken in de buitenwijken of aan de Landstrasses.
In Duitsland wordt op grote schaal Super E10 (Super 95 E10) verkocht. Dit is Euro 95-benzine met 10% bijmenging van bio-ethanol. Op de pomp is altijd met stickers aangegeven dat het om E10 gaat.
Benzine het goedkoopst in Zeeland
In Zeeland was de gemiddelde literprijs in de categorie Euro95/E10-benzine – de meeste gebruikte brandstofsoort – dit jaar gemiddeld het laagst, zo blijkt uit onderzoek van MultiTankcard. Bij tankstation Gebroeders Mangus bedroeg de gemiddelde verkoopprijs 1,9535 euro.
Sinds 2006 bevatten alle soorten benzine in Duitsland bio-ethanol. Daarom wordt aan de aanduiding "Super" een extra formulering toegevoegd: "bevat tot 5% bio-ethanol". Dit geldt ook voor Super Plus. Super E10, in Duitsland geïntroduceerd in 2011, bevat tot 10 procent bio-ethanol .
Uit een onderzoek is gebleken dat de brandstof aan het eind van de avond tussen 17.00 en 20.00 uur het voordeligst is.
Autorijden is al onbetaalbaar, maar wordt per 1 januari 2024 nog weer een stukje onbetaalbaarder. Door een accijnsverhoging wordt de prijs van een liter benzine bijna 21 cent hoger. Een liter diesel gaat 13,5 cent meer kosten.
Super E10. Super E10 is een benzinebrandstof met een ethanolgehalte tot 10 procent en een octaangetal van minimaal 95 die dezelfde positieve eigenschappen vertoont. Alle benzinesoorten zijn vrij van lood en metaaladditieven en voldoen aan de relevante eisen zoals voorgeschreven door de DIN EN 228-norm.
Alle nieuwe auto's kunnen met E10-benzine overweg. Dat geldt alleen niet voor alle oudere auto's. Zo kan de hogere concentratie ethanol na verloop van tijd voor schade aan onder andere leidingen en pakkingen zorgen. In de praktijk heeft eigenlijk alle E10-benzine ook een octaangetal van 95.
Op rustige momenten (in het weekend en buiten de spits) liggen de literprijzen lager. Ook is tanken in de avond vaak goedkoper dan tanken in de ochtend.
Beter voor het milieu
E10 bevat meer bio-ethanol en dus minder fossiele brandstof. E10 is dus beter voor het milieu en goedkoper dan E5, maar door de grotere hoeveelheid bio-ethanol kan E10 niet voor alle auto's gebruikt worden.
Op rustige dagen zijn brandstofprijzen lager. In het weekend is het rustiger op de weg en zijn de benzine en diesel prijzen lager dan doordeweeks. Op maandag is de brandstofprijs het hoogste. In het weekend kun je dus voordelig tanken.
Geen zorgen, je kunt E5 en E10 zonder problemen mengen in je tank. Het enige waar je op moet letten is dat E10 een beetje agressiever is door het hogere percentage bio-ethanol.
Bijna alle stations zijn selfservice (Selbstbedienung, of SB-Tanken). Net als in de VS is loodvrije benzine ( bleifrei ) al lang de norm. Dieselbrandstof wordt ook in Duitsland veel gebruikt en is daarom bij bijna alle tankstations verkrijgbaar.
Euro 95 Ongelood en Euro 98 Ongelood zijn de meest bekende vormen als het gaat om benzine. Euro 95 wordt tegenwoordig ook wel E10 genoemd en Euro 98 wordt E5 genoemd. Vroeger werd de naam van de benzine gebaseerd op het octaangetal (95 en 98). Tegenwoordig wordt dit gebaseerd op het ethanol-gehalte.
Door op het juiste moment van de dag te tanken ben je euro's goedkoper uit. Doorgaans tank je in de avonduren tussen 18.00 en 22.00 uur het voordeligst. Je kunt zo maar zeven cent per liter minder hoeven te betalen ten opzichte van 07.00 's morgens.
Er is sowieso een verschil in BTW percentage, maar ook de belasting (accijnzen) of brandstof ligt in Nederland hoger. Dat geeft uiteindelijk een verschil in de literprijs van bijvoorbeeld Euro 95 maar ook diesel. Je kunt zeer goed tanken in Duitsland, dat is immers een echt autoland.