Zowel de kauwbewegingen die je maakt bij het eten als het slikken tijdens het eten en drinken, zorgen ervoor dat de buis tussen je keelholte en je middenoor – de buis van Eustachius – open gaat. Hierdoor loopt de druk er sneller doorheen en heb je minder last van je oren.
Wat te doen om oorpijn bij vliegen tegen te gaan
Het eten van een snoepje, het kauwen op een kauwgum of drinken kan dus helpen. Bij de landing kan het helpen hierbij de neus dicht te houden. Wanneer kauw-, geeuw-, of slikbewegingen niet helpen, is het goed om te proberen de oren te “klaren”.
Tips en trucs
Valsalva-techniek: bij deze techniek sluit je je mond sluit en knijp je je neus met de hand dicht. Vervolgens probeer je lucht door je gesloten neus te forceren. Op het moment dat er lucht naar het middenoor wordt geduwd, kun je je oren horen 'ploppen'. Vaak is het probleem dan opgelost.
Wees na een verkoudheid of keelontsteking extra alert op oorpijn. Mogelijk heb je een middenoorontsteking, waarmee je niet kan vliegen. Vraag bij je accommodatie waar je naar een arts kan of bel de Alarmcentrale voor advies.
Het probleem dat zich stelt wanneer men een vliegreis onderneemt met een oorontsteking, is het drukverschil tussen de binnenkant en de buitenkant van het oor. In volle vlucht zal de aanwezige lucht in de oren uitzetten en zal de overdruk via de buis van Eustachius naar buiten gevoerd worden.
Indien uw kind een middenoorontsteking (otitis media) heeft, wordt een vliegtuigreis meestal afgeraden. Ook bij een verkoudheid of een keelontsteking bespreekt u het best vooraf met uw huisarts of het kind mag vliegen.
Bij het dalen verhoogt de druk in het vliegtuig weer en moet er weer lucht van buiten naar het middenoor en de sinussen stromen. Als de neus of de buis van Eustachius verstopt zijn, lukt dit niet goed en kan oorpijn met een doof gevoel of pijn in de sinussen ontstaan. In zeldzame gevallen scheurt het trommelvlies.
Door te klaren, kunt u actief lucht vanuit de neus door de buis van Eustachius persen. Hierdoor kunt u merken dat de druk op de oren afneemt. Klaren doet u door uw neus dicht te knijpen, uw mond dicht te houden en vervolgens te proberen uw neus te snuiten. Hierdoor voelt u de trommelvliezen 'ploppen'.
Bij oorpijn helpt paracetamol doorgaans goed. Indien de pijn niet over gaat kunt u tevens een ontstekingsremmende pijnstiller gebruiken, zoals ibuprofen of diclofenac. Soms kunnen ook pijnstillende oordruppels voorgeschreven worden.
Als de klachten niet vanzelf verdwijnen na enkele dagen, is het raadzaam een arts te raadplegen. Een dichtzittend oor kan zeer veel verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaken zijn: Vocht achter het trommelvlies.
Om het middenoor open te krijgen kan de KNO-arts Otrivin/Xylometazoline neusdruppels voorschrijven. Een nadeel van deze druppels is dat ze maar gedurende één week gebruikt mogen worden. Langdurig gebruik van de druppels kan schade veroorzaken aan het slijmvlies van de neus.
Op basis van die data kwamen ze tot de conclusie dat mensen die vooraan in het toestel zitten 49% kans hebben om de crash te overleven. Het zijn met name de passagiers in businessclass die vooraan zitten. Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%.
Beter gebruik je een oordopje dat speciaal is bedoeld voor vliegreizen. Een voorbeeld? De Alpine Flyfit wordt als bijzonder prettig ervaren. Ook de NoNoise Fly, de Pluggerz Travel en de Noizezz Fly staan als heel goed bekend.
Bij oorpijn of een verstopt oor door oorsmeer wordt vaak het advies gegeven dit te behandelen met een scheutje (olijf)olie. Het kan inderdaad helpen, zegt huisarts Barnhoorn tegenover Trouw. Of olijfolie het beste werkt of dat ook andere oliesoorten gebruikt kunnen worden hem ook gevraagd.
In de meeste gevallen gaat een oorontsteking vanzelf over. In sommige gevallen moet u contact opnemen met uw huisarts. Dit moet u doen als: U zich erg ziek voelt.
Gebruik een neusspray met xylometazoline één uur voor het opstijgen en één uur voor de landing. Door de neusspray zullen de neus-slijmvliezen slinken, waardoor er minder druk op de oren komt te staan.
Wat vaak helpt is extra slikken en gapen. De buis van Eustachius opent zich dan namelijk waardoor teveel lucht kan ontsnappen of extra lucht kan worden toegelaten. Zuigen op een snoepje of kauwgom kauwen heeft vaak hetzelfde effect.
Het kan pijn doen als uw trommelvlies scheurt. Daarna merkt u er meestal niets van. U kunt ook last hebben van minder horen, een loopoor, oorsuizen of duizeligheid. Meestal geneest een trommelvlies vanzelf binnen 2 maanden.
De meeste draadloze hoofdtelefoons werken via Bluetooth, en dat mag in principe: Bluetooth is draadloze technologie die via radiostralen werkt (net als wifi), maar de afstand is erg kort. Aan boord van een vliegtuig is een noice cancelling hoofdtelefoon echt geen overbodige luxe.
Alle verbindingen (gsm, bluetooth, wifi) moeten uit omdat je telefoon daarmee potentieel gevaarlijke elektromagnetische straling veroorzaakt. En je laptop mag niet op schoot tijdens het opstijgen en landen omdat 'ie het gangpad kan blokkeren of door de cabine kan schieten als er iets misgaat.
Een opgeblazen gevoel gedurende de vlucht is een vervelend gevoel. Het is echter wel verklaarbaar waarom u dit ervaart tijdens het vliegen. Het zit namelijk als volgt: in elk lichaam zit gas, wat kan uitzetten als de luchtdruk laag is. Hoe hoger het vliegtuig vliegt, hoe lager de luchtdruk is.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Over het algemeen zit je op een stoel achterin de cabine het meest veilig en dan ook nog in de buurt van een nooduitgang. Ook de plekken aan het gangpad zijn wat veiliger als er iets gebeurt, omdat je dan eerder het toestel kunt verlaten.
In bijna 95% van de vliegtuigcrashes zijn er overlevenden, dus zelfs als het ondenkbare plaatsvindt zijn je kansen misschien nog niet eens zo slecht als je denkt. Je kunt leren hoe je je veilig voor kunt bereiden op vluchten, hoe je kalm kunt blijven tijdens de crash zelf en hoe je de nasleep kunt overleven.