Treinradar geeft je eenvoudig de mogelijkheid om te anticiperen op de meest actuele situatie of informatie over jouw specifieke trein. Kortom een mooie aanvulling op het bestaande pakket aan reisinformatiemiddelen, alles om onze reizigers zo goed mogelijk te informeren in hun reis van deur-tot-deur.
Met de zogeheten 'zitplaatszoeker' van de NS Reisplanner-app kun je voortaan makkelijk checken waar je in de trein nog kunt zitten. Met gekleurde streepjes geeft de app hoe druk het in de verschillende delen van een trein is.
Rijtuig- en stoelnummer
De rijtuignummers staan naast de deuren van de trein aangegeven. In het rijtuig vind u de stoelnummers vermeld bij de stoelen.
Op het perron staan digitale informatieborden en treinsamenstellingsposters.Hierop staat aangegeven bij welke letter op het perron uw rijtuig stopt. Zo weet u waar op het perron u kunt wachten, om bij het juiste rijtuig in te stappen. Uw rijtuignummer staat op uw ticket vermeld.
Houd je chipkaart tegen de kaartlezer van het poortje aan je rechterkant.Zo check je in en open je het poortje.Je hoort 1 piepje.Aan het eind van de reis check je op dezelfde manier weer uit.
Los treinkaartje kopen bij de automaat
Op ieder station in Nederland staat een kaartautomaat van NS of een andere vervoerder waarmee je een treinkaartje kunt kopen. Deze automaten hebben een aanraakscherm waarmee je gemakkelijk aan kunt klikken wat voor kaartje je wilt kopen en naar welk station je wilt reizen.
In- en uitchecken met je betaalpas gaat op dezelfde manier als met je OV-chipkaart, zonder korting of abonnement. 1. Je houdt je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel tegen de kaartlezer of het poortje en je bent ingecheckt.
Spoor zonder perron
Het zit zo: perrons krijgen de nummers van de sporen waar ze aan liggen. Alle sporen hebben dus een eigen nummer, maar niet alle sporen liggen aan een perron. Spoor 10 en 13 bestaan dus wel, maar liggen niet aan een perron.
Een trein kan nooit in één keer stilstaan, en komt ook weer traag op snelheid. Spoorlopers veroorzaken 3,5 uur treinvertraging per dag: bijna 30% van alle treinvertragingen. Lopen langs het spoor kan je een boete opleveren van 140 euro.
Bij houtafval wordt onderscheid gemaakt in drie categorieën: A-, B- en C-kwaliteit. Simpel gesteld is A-hout onbehandeld, B-hout is geverfd hout of plaatmateriaal en C-hout is geïmpregneerd hout. Hieronder staan de categorieën en wat daar wel en niet onder valt.
Staat u aan de ene kant van het bord, dan kan het pijltje bijvoorbeeld naar links wijzen, zoals op uw foto. Draait u dan uw hoofd richting het spoor, dan rijdt de trein naar links.Aan de andere kant van het bord wijst het pijltje eveneens naar links.
Helemaal vooraan of achteraan in de trein is het altijd het rustigst. Wist je dat de NS in de app een zitplaatszoeker heeft? Uit onderzoek van de NS blijkt dat er in 30% van de treinen soms reizigers staan, terwijl er ergens anders in de trein gewoon plek is.
Bedenk wel dat er drie treincategorieën zijn: A = ICE (die rijdt van Amsterdam naar Arnhem/Düsseldorf, B = IC/EC (de rechtstreekse trein van Amsterdam naar Berlijn) en C = regionale treinen in Duitsland. Dus als je met de IC (categorie B) reist, mag je niet met de ICE mee!
De NS is begonnen met het uitbreiden van het aantal tweedeklas-zitplaatsen in de sprinters. De eerste trein waar rode eersteklas-stoelen zijn vervangen door blauwe exemplaren uit de tweedeklas rijdt vanaf vandaag op het spoor.
Dat komt omdat je bij het springen een enorme luchtweerstand ondervindt. Zolang je met je voeten gewoon op het dak staat, is er geen probleem, al zal je wel voelen dat je je schuin voorover moet bukken om de luchtweerstand te compenseren.
De stenen vormen het ballastbed waarin de betonnen of houten dwarsliggers (spoorbielzen) liggen. Daarop liggen de spoorstaven waar de trein overheen rijdt. De stenen zorgen ervoor dat spoor in een rechte lijn blijft liggen, dempen trillingen en voeren overtollig regenwater af.
Bij een aanrijding met een persoon wordt eerst onderzoek uitgevoerd door de politie. We kunnen dus niet precies zeggen hoe lang het oponthoud zal duren. Gemiddeld rekenen we echter met 30 tot 90 minuten.
Je snelheid bepaalt de lengte van je remweg. Een fitte bestuurder heeft bij normale weersomstandigheden minstens 1 seconde nodig voordat hij het rempedaal indrukt. Die reactieseconde is doorslaggevend.
Een spoor is gemaakt van twee stalen spoorstaven op een vaste afstand van elkaar, de rails. De trein rijdt met zijn wielen precies over die rails heen. Een opstaand randje aan het wiel, de flens, zorgt ervoor dat de wielen er niet af kunnen glijden. De flens raakt de rails zelf niet, alleen in sommige bochten.
Een persoon op het spoor houdt in dat er een persoon (of meerdere personen) waargenomen zijn op of vlakbij het spoor. Het kan een wandelaar zijn die een kortere route neemt, iemand die dicht langs het spoor de hond uitlaat, of spelende kinderen die (te) dicht bij de spoorbaan komen.
Grand Central Terminal in New York
In het centrum van The Big Apple ligt het treinstation met de meeste perrons ter wereld: Grand Central Terminal. Dit station heeft maar liefst 44 perrons en 67 sporen. Zelfs als je niet met de trein reist, is het de moeite waard dit gebouw in New York te bezoeken.
Nou ja, eigenlijk moet je weten dat je niets speciaals hoeft te doen. Je scant gewoon je pinpas en de paal reageert eigenlijk hetzelfde als bij de OV-chipkaart. Hetzelfde geldt voor in de trein: is er controle, dan scant de conducteur met zijn apparaat je pinpas om te zien waar je bent ingecheckt.
"Via de bankpas kunnen we geen korting aanbieden, dus het is voor reizigers die incidenteel met de trein reizen. Abonnementshouders en mensen die met korting kunnen reizen, hebben een OV-chipkaart nodig." Een reis met de bankpas is niet duurder dan een normaal kaartje.
Treinreizigers bij de NS kunnen voortaan inchecken met een bankpas, creditcard of een smartphone. Hiermee wordt een tweede klas reis voor het volle tarief geactiveerd. Abonnementshouders en mensen die met korting willen reizen, blijven voorlopig een OV-chipkaart of los kaartje nodig hebben.