Houd je aan de maximumsnelheid. Houd de verwijzingen naar vluchtwegen en noodtelefoons goed in de gaten. Houd in een tunnel met tegenliggers altijd goed rechts en overschrijd nooit de middenstreep. Keer nooit om en rij nooit achteruit.
Normaal gezien is de maximum snelheid 100 km per uur. Het kan zijn dat we een snelheidsbeperking moeten instellen. Dit wordt dan aangegeven op de matrixborden boven de rijbanen in de tunnel en op het tracé. Het is van belang voor je eigen veiligheid én die van andere weggebruikers dat je je aan de snelheid houdt.
In het geval van tunnelangst, kan die angst door verschillende dingen veroorzaakt worden: bijvoorbeeld bang om ergens tegenaan te rijden, bang om vast te komen te staan door een ongeluk of file, bang voor brand in de tunnel of claustrofobie. Of een combinatie daarvan.
Er zijn verschillende redenen waarom we een tunnelbuis (tijdelijk) afsluiten. We doen dat bijvoorbeeld wanneer er een ongeluk is gebeurd in de tunnel, als de veiligheidsinstallatie onverhoopt uitvallen of als een te hoge vrachtwagen de tunnel wil inrijden.
In 1999 begon Zwitserland aan de bouw van de langste tunnel ter wereld, de Gotthardbasistunnel, die nu eindelijk in gebruik wordt genomen. Op een diepte van 2300 meter leggen hogesnelheidstreinen het 57-kilometer lange traject door de Zwitserse Alpen af.
Met een lengte van 7.160 meter, is de Groene Harttunnel de langste tunnel van Nederland. Deze constructie is in 2005 geopend, als onderdeel van de hogesnelheidslijn HSL Zuid tussen Schiphol en Antwerpen.
Mensen met claustrofobie of hoogtevrees kunnen het heel eng vinden om door een tunnel of over een brug te rijden." Wat de oorzaak ook is: je kunt van je rijangst af komen. Maar waarom zou je dat willen, als je het autorijden niet mist?
Mensen met rijangst zijn bang om auto te rijden. Ze zitten met een zeer gespannen of angstig gevoel achter het stuur, of vermijden autorijden helemaal. Naar schatting een half tot één miljoen Nederlanders hebben wel een rijbewijs, maar maken hier geen gebruik van. Vrouwen hebben vaker last van rijangst dan mannen.
De term rijangst zegt het eigenlijk al: je bent bang om te rijden. Dit kan verschillende oorzaken hebben zoals een trauma na een ongeluk in de auto, een algehele angststoornis of andere persoonlijke omstandigheden.
Op zijn diepste punt ligt de Tunnel 75 meter onder de zeespiegel. Daar merk je trouwens weinig van als je in de trein zit. Het is alleen wat donker als je uit het raam kijkt.
Het boeteproces bij trajectcontroles gaat automatisch, dus je zou verwachten dat de envelop binnen enkele dagen binnen is. Vaak kun je de boete (inclusief foto) nog eerder al zien op de website van het CJIB. Deze boete kwam echter pas binnen in december 2021 – dat is bijna twee jaar later.
Op autowegen geldt standaard een maximumsnelheid van 100 km/h, doch zijn vele autowegen uitgevoerd met snelheden van 80 en 70 km/h. Daar ontstaat vaak de vergissing bij weggebruikers die de verkeersregels niet voldoende kennen, door standaard 80 km/h te rijden op een autoweg.
Uw auto kan kosteloos door de Rijkswaterstaat of de ANWB voor u worden weggesleept. Dit wordt gedaan naar de eerstvolgende veilige plek. Dit wordt gedaan om de veiligheid van het overige verkeer te garanderen. Het maken van reparaties op de plek van het ongeluk kan immers leiden tot (verdere) ongevallen.
Van de 7 miljoen Nederlandse rijbewijsbezitters zit de helft wel eens nerveus of angstig achter het stuur. In Nederland lijden er naar schatting tussen de 800.000 en 1 miljoen mensen aan een vorm van rijangst. Van de geschatte 1 miljoen rijangstigen vermijdt een half miljoen het autorijden zelfs helemaal.
Als u buiten bewustzijn raakt of flauwvalt, kan dit verschillende oorzaken hebben. Maar wat de oorzaak ook is: als u bewusteloos raakt terwijl u achter het stuur zit, is dat levensgevaarlijk. Daarom gelden er extra regels als u wilt autorijden.
Cijfers. Van de bijna 7 miljoen Nederlanders met rijbewijs zit de helft weleens nerveus of angstig achter het stuur (Kerncijfers Personen Vervoer, 2004). In Nederland zijn er tussen de 800.000 en 1.000.000 mensen die lijden aan een of andere vorm van rijangst (Van den Berg, Boon en Van Bergen, 2005).
De tunnel ligt tussen het eilandje Eika en het schiereiland Berkneshalvøya in de gemeente Ørsta. De tunnel is 7.765 meter lang. Het diepste punt ligt op 287 meter beneden zeeniveau, waarmee het de diepst gelegen verkeerstunnel ter wereld is.
Noorwegen heeft maar liefst 900 tunnels. Hee veel korte tunnels, maar ook de allerlangste autotunnel ter wereld vind je in Noorwegen.
Het hele jaar door wordt het verkeer door de Gotthardtunnel gedoseerd om file in de tunnel zelf tegen te gaan. Aan beide kanten van de tunnel staan dan ook stoplichten en zijn er opstelterreinen om het vrachtverkeer te bufferen. In de zomer is drukte en dus file bij de Gotthardtunnel nauwelijks te vermijden.
De Maastunnel in Rotterdam is de oudste tunnel van Nederland. De tunnel onder de Nieuwe Maas werd op 14 februari 1942, in de 2e Wereld Oorlog, geopend. Het ontwerp is van J.P. van Bruggen en A.J. van der Steur.
De doorgang door de Mont Blanctunnel kost (2022) € 48,80 voor een enkele rit of € 60,80 voor een heen-en-terugrit met een geldigheidsduur van 7 dagen in de richting Italië-Frankrijk.