Medewerkers willen snappen wat de toegevoegde waarde van de organisatie is voor klanten of de maatschappij en weten hoe zij daaraan zelf bijdragen. Duidelijkheid over hoe iedere medewerker het verschil maakt en individueel bijdraagt aan de doelen van de organisatie maakt het werk betekenisvol.
De werknemer heeft behoefte aan veiligheid. Dit geld voor een veilige werkomgeving, maar ook voor een veilige werksfeer. Het is namelijk niet alleen de bedoeling dat een werknemer veilig is, maar ook dat hij of zij zich veilig voelt op de werkvloer en rondom collega's.
Persoonlijk contact en aandacht. Wat is de behoefte? Medewerkers hebben behoefte aan precies dat wat de grootste uitdaging voor leidinggevenden is: informeel en persoonlijk contact. 'Oprechte interesse', 'betrokkenheid' en 'een informeel gesprek' zijn een aantal termen die medewerkers gebruiken.
Dat wil liefst iedereen. Laat vooraf alle praktische zaken regelen zodat de nieuwe werknemer zich zo snel mogelijk kan focussen op het werk. Denk hierbij aan een bureau, computer, e-mail account, toegangspasje, visitekaartje, eventuele werk- of bedrijfskleding, andere werkmaterialen etc.
Medewerkers willen snappen wat de toegevoegde waarde van de organisatie is voor klanten of de maatschappij en weten hoe zij daaraan zelf bijdragen. Duidelijkheid over hoe iedere medewerker het verschil maakt en individueel bijdraagt aan de doelen van de organisatie maakt het werk betekenisvol.
Werknemers willen vooral flexibele opties als het om werk gaat. 88 procent van de kenniswerkers die meededen aan het onderzoek, geeft aan dat ze bij het zoeken naar een nieuwe baan op zoek zullen gaan naar een functie waarin ze vrij zijn om hun eigen uren in te delen en op welke locatie ze werken.
Uit het onderzoek blijkt dat werkgevers in allerlei sectoren vooral persoonlijke, emotionele en sociale vaardigheden belangrijk vinden. Voor veel verschillende beroepen zijn deze vaardigheden relevant, ziet Randstad in het onderzoek naar de voorkeuren van werkgevers en de meestgevraagde hard skills en soft skills.
Het belang van ontwikkelmogelijkheden
Voor jezelf betekent het leren van nieuwe vaardigheden, vergaren van kennis zodat je je grenzen kunt verleggen. Door nieuwe uitdagingen aan te gaan, vergroot je je employability. Die employability is ook belangrijk voor je werkgever.
Waarom zijn arbeids voorwaarden belangrijk? De arbeids voorwaarden zijn de basis voor de samenwerking met jouw medewerker. Je móet hierover nadenken aangezien je jouw medewerker een goed arbeidscontract moet bieden. Primaire voorwaarden dienen als echte basis.
Hogere kwaliteit en een betere concurrentiepositie
Goed opgeleid personeel krijgt meer werk af in dezelfde tijd en maakt minder fouten. De mogelijkheid tot het volgen van trainingen en opleidingen verhoogt namelijk het werkplezier en dat zorgt ervoor dat men beter presteert.
Werknemers die goed ingewerkt zijn, zijn sneller inzetbaar, maken minder fouten en ervaren minder ongezonde werkdruk. Ook collega's ervaren hierdoor minder werkdruk. Inwerken kost wel tijd en moeite.
Vijf hoofddoelen van het onboarding programma
medewerkers motiveren en ondersteunen om snel zelfstandig te presteren. het op elkaar afstemmen van de wederzijdse verwachtingen. duidelijk maken hoe medewerkers kunnen bijdragen aan de organisatiedoelen.
Een inwerktraject is een programma dat een nieuwe medewerker doorloopt bij de start in een nieuwe functie. Zie het als een periode waarin hij of zij volledig de tijd krijgt om wegwijs te worden binnen alle taken en gebruiken bij een nieuwe werkgever.
In het inwerkprogramma vermeld je op één A4 hoe lang de inwerktermijn duurt, welke collega de nieuwe werknemer op weg helpt en welke taken vanaf wanneer moeten worden uitgevoerd en wat hierover de verwachtingen zijn. Ook vermeld je hoe de taken worden beoordeeld aan het einde van de inwerkperiode.
Een goed inwerkprogramma is altijd maatwerk. Betreft het een wat complexere functie, of heeft iemand behoefte aan een intensievere begeleiding, dan is het raadzaam om langer de tijd te nemen om de medewerker wegwijs te maken in zijn nieuwe rol.
Om betrokkenheid te vergroten is het van belang om de visie, waarden en doelstellingen van de organisatie continu helder te communiceren naar medewerkers. Daarnaast is het essentieel te beschrijven wat medewerkers bijdragen aan deze visie en wat er van hen verwacht wordt.