Vanwege hun beperkte begrip hebben mensen met een LVB behoefte aan zekerheid en duidelijkheid. Daarom zijn ze gebaat bij een gestructureerde, overzichtelijke en voorspelbare leefomgeving. Steun van de omgeving kan leer- en gedragsproblemen helpen verminderen.
Bij een LVB speelt meer dan een IQ
Alleen een IQ-score is niet genoeg om te bepalen welke ondersteuning nodig is. Ook de inschatting van het verminderde sociaal aanpassingsvermogen is hiervoor belangrijk. Een licht verstandelijke beperking uit zich in een IQ-score tussen de 50 en 70.
Kinderen en jongeren met een licht verstandelijke beperking lopen een relatief groot risico op bijvoorbeeld gedragsproblemen, psychiatrische problemen of depressiviteit. Maar ook middelenmisbruik, delinquentie, schooluitval, traumatisering en hechtingsproblemen.
Een lvb kan ontstaan door verschillende biologische factoren, zoals een genetische afwijking, ziekte van de moeder tijdens de zwangerschap, en blootstelling aan giftige stoffen als alcohol, drugs en medicijnen tijdens de zwangerschap.
ernstige verstandelijke beperking (IQ 20-34 / ontwikkelingsleeftijd tussen de 3 en 5 jaar); matige verstandelijke beperking (IQ 35-49 / ontwikkelingsleeftijd 6-9 jaar; milde verstandelijke beperking (IQ 50-70 / ontwikkelingsleeftijd 9-12 jaar).
Bij mensen met een LVB is het belangrijk een rustige en gelijkwaardige houding aan te nemen.Pas de communicatie aan op het niveau van de persoon met een LVB en gebruik korte zinnen zonder moeilijke woorden. Dit is belangrijk, omdat de boodschap anders niet wordt begrepen of verkeerd overkomt.
LVG is de afkorting van licht verstandelijk gehandicapt. Deze mensen hebben een lichte verstandelijke beperking met een IQ variërend van 50 tot 85. Mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) denken minder snel dan leeftijdsgenoten die normaal begaafd zijn.Ze hebben een IQ-score tussen de 50 en 70.
Bij de communicatie richting mensen met een LVB is het belangrijk een rustige en gelijkwaardige houding aan te nemen. Gebruik korte zinnen (5-7 woorden) zonder moeilijke of buitenlandse woorden. Gebruik geen verwijswoorden (woorden die verwijzen naar een woord dat eerder is gebruikt, zoals die, dat, hem enzovoort).
Mensen met een LVB kunnen zich moeilijk inleven in een ander
Ze kunnen anderen moeilijk lezen, niet goed begrijpen wat iemand bedoelt en zich ook minder goed verplaatsen in een ander.
Uit haar onderzoek blijkt dat de post traumatische stressstoornis (PTSS) het vaakst voorkomt onder mensen die zwakbegaafd zijn of een LVB hebben.
Bij mensen met een verstandelijke beperking leiden gedragsproblemen vaak tot verlies van kwaliteit van leven. Oorzaken kunnen aan fysieke, psychische en omgevingsfactoren gerelateerd zijn. Diverse artsen kunnen betrokken worden bij de diagnostiek naar oorzaken voor gedragsproblemen bij deze patiënten.
Structuren geven duidelijkheid en houvast in de vaak toch al zo gecompliceerde samenleving. Het volgen van vaste patronen als een vaste dagelijkse routine biedt mensen met LVB de nodige houvast en zekerheid. Het is daarom dat de dagstructuur zo'n belangrijke plaats inneemt in het leven van mensen met LVB.
(ZB) of lichte verstandelijke beperking (LVB)
Zo'n 15% van de mensen in Nederland scoort een IQ onder de 85. Het grootste deel van deze groep (13,6%, dat zijn 2,4 miljoen mensen) heeft een IQ tussen 70 en 85.Dat noemen we zwakbegaafd.
Een belangrijk kenmerk van een licht verstandelijke beperking is dan ook dat deze mensen een slecht geheugen hebben; Een beperkte woordenschat en een beperkt vermogen om zich uit te drukken zijn belangrijke kenmerken van een licht verstandelijke beperking; De omgang met mensen is vaak moeilijk voor mensen met een LVB.
bravouregedrag, nonchalance of het vertellen van fantasieverhalen. Vaak is er sprake van ontkenning van de beperking en zelfover- schatting. Bovenstaande eigenschappen wijzen uiteraard niet altijd op een licht verstandelijke beperking, maar kunnen wel signalen zijn om daar alert op te zijn.
Mensen met een psychische stoornis en ZB/LVB bevinden zich overal in de maatschappij en zijn – soms onopgemerkt – in beeld of in zorg bij meerdere instanties en hulpverleningssectoren. Deze mensen bevinden zich binnen de geestelijke gezondheidszorg (ggz) en binnen de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking.
Mensen met een LVB werken beduidend minder vaak dan degenen zonder deze beperking. Tussen 40 en 55 procent van de volwassenen met een LVB heeft een reguliere baan of is werkzaam op een sociale werkplaats. Van de mensen zonder een beperking werken zeven op de tien (zie o.a. CBS 2019; Holwerda et al.
Soms wonen mensen met een LVB op een zorglocatie, maar in veel andere gevallen kan iemand gewoon zelfstandig wonen, soms met hulp van het sociale netwerk. Ook bestaan er begeleid wonen plekken waar mensen zelfstandig wonen, maar waar begeleiding of ondersteuning beschikbaar is als daar behoefte aan is.
Iemand met een verstandelijke beperking heeft beperkingen in communicatie, zelfverzorging, zelfstandig kunnen wonen, werk, sociale en/of relationele activiteiten.
Daarom maken we gebruik van verschillende begeleidingsstijlen, waarvan de belangrijkste vier bekend staan als instrueren, overtuigen, participeren en delegeren. Deze vormen van begeleiding in de zorg zijn taakgericht of relatiegericht.
Een begeleidingsmethode is een soort plan van aanpak dat je maakt om iemand goed te kunnen helpen om zijn of haar doelen te behalen. Je hebt veel soorten begeleidingsmethodes. Een voorbeeld is de "Triple C". Triple-C is een behandelmodel voor mensen met een verstandelijke beperking en gedragsproblemen.
Er kan sprake zijn van een genetische afwijking of de moeder kan tijdens de zwangerschap een ziekte hebben gehad of giftige stoffen als alcohol, drugs en medicijnen hebben ingenomen. Dit vergroot het risico op een beperking bij het kind. Een LVB kan ook het gevolg zijn van een hersenbeschadiging.
Als begeleider LVB ondersteun je mensen met een lichte verstandelijke beperking bij het maken van hun eigen keuzes. Je helpt ze zelfstandig te zijn en betrekt hier hun netwerk bij. Samen met de cliënt geef je de dag betekenis. Je creëert kleine geluksmomenten en geeft iemand de ruimte om trots op zichzelf te zijn.
Dat kan ook. We hebben boerderijen, ateliers, winkels, bakkerijen, kantines, lunchrooms. Allemaal met hun eigen invulling en waar jij je vaardigheden kunt ontwikkelen. Met hulp van de werkbegeleider, jobcoach of de Zozijn School ga je de werkzaamheden steeds zelfstandiger doen.
Mensen met een LVB hebben een IQ van 50 tot 85, dat wil zeggen dat het denkvermogen vergelijkbaar is met jongeren tussen 6 en 16 jaar. Bij mensen met een LVB ligt het niveau van de emotionele ontwikkeling veelal lager dan je op basis van het IQ zou verwachten.