De meest turbulente route wereldwijd is dietussen Santiago in Chili en de internationale luchthaven Viru Viru in Santa Cruz (Bolivia). Een vlucht van nog geen 2.000 kilometer maar met de meeste en zwaarste turbulentie in 2023. Het Andesgebergte speelt hier zeker een rol.
De meeste turbulente vliegroutes ter wereld lopen over bergketens zoals de Andes en de Himalaya, waar de combinatie van hoge bergen en sterke winden zorgt voor hobbelige vluchten. Passagiers in Azië en Zuid-Amerika kunnen zich voorbereiden op flinke luchtzakken en een hobbelige reis.
Veiligheidsexpert Cox zei dat er gebieden zijn die gevoeliger zijn voor turbulentie, met name vliegroutes in de noordelijke Stille Oceaan en de noordelijke Atlantische Oceaan en boven bergachtige gebieden zoals de Andes, de Alpen, de Himalaya en de Rockies .
Wil je een beetje minder turbulentie dan boek je best vooraf jouw stoel vooraan in het vliegtuig of ter hoogte van de vleugels. Daar ervaar je minder beweging tijdens turbulentie.
Stoelen bij de vleugels bieden de stabielste ervaring tijdens turbulentie. Vooraan in het vliegtuig: Hoewel minder stabiel dan de vleugels, zijn de stoelen vooraan doorgaans rustiger dan die achterin.
Vliegtuigen zijn er namelijk op gebouwd om hevige turbulentie te weerstaan. De vleugels van een vliegtuig zijn zelfs buigzaam tot wel 11 meter. Er is dan ook nog nooit een vliegtuigongeluk veroorzaakt door turbulentie.
Turbulentie treedt op wanneer een vliegtuig in aanraking komt met luchtstromen waardoor het plotseling gaat rollen, stampen of dalen. Het zou vaker voorkomen vanwege klimaatverandering . Piloten hebben de BBC verteld dat dit soort ernstige turbulentie-gebeurtenissen uiterst zeldzaam zijn en beschreven wat ze doen en hoe ze reageren als ze in aanraking komen.
Soms wiebelt een vliegtuig alleen een beetje. Maar een vliegtuig kan ook een flinke duw krijgen door de wind. Dan val je ineens enkele meters naar beneden. In zeldzame gevallen kan dat zelfs 300 meter zijn, zegt Van Luijk.
De Boeing 787-9 heeft een grote vleugelbelasting en kan anticiperen op de beweging van het vliegtuig als het door turbulentie wordt geraakt. De Airbus 340-500/600 heeft ook een grote vleugelbelasting, wat zou moeten betekenen dat het minder last heeft van turbulentie.
In de herfst en winter is de kans op turbulentie tijdens het landen en opstijgen het grootst, volgens piloot en vliegangstbehandelaar Kelly Otte. "De angst om per vliegtuig te reizen tijdens deze periode is echter onnodig", verzekert hij.
Hobbels onderweg zijn een normaal onderdeel van vliegen . Voor sommige mensen leidt turbulentie tot nutteloze zorgen. Wat als het meer is dan turbulentie? Wat als er iets mis is met het vliegtuig?
Als u uw stoel wilt selecteren om de ergste turbulentie te vermijden, lees dan hier hoe. Dit betekent dat vliegen rond feestdagen, van december tot februari en van juni tot augustus , vaak ruwer is. Probeer dus indien mogelijk te vliegen tussen februari en mei of september en november voor een soepelere vlucht.
De Stille Oceaan staat ook bekend om stormachtig weer, dus de kans op turbulentie is veel groter . Onweersbuien met blikseminslagen kunnen een ernstige bedreiging vormen voor de veiligheid.
Piloten weten heel goed wanneer er turbulentie aankomt.
In de meeste gevallen kan een piloot turbulentie perfect voorzien en zal hij dan ook tijdig het gordellampje laten branden. Naast weersvoorspellingen voor vertrek hebben ze daarvoor een radar in de cockpit en contact met andere piloten in de omgeving.
Eén dode op een American Airlines-vlucht van Tokio naar Honolulu in 1997 werd toegeschreven aan turbulentie in de heldere lucht. Er was nog een dode in een privéjet in 2023 die werd toegeschreven aan hevige turbulentie.
Als je wil genieten van het uitzicht, kun je het beste aan het raam zitten. Heb je liever meer ruimte? Dan is een stoel aan het gangpad geschikt. Stoelen in het midden zijn het meest geschikt voor kinderen.
Hoewel het type vliegtuig de atmosferische omstandigheden die de turbulentie veroorzaken niet kan veranderen, kan de manier waarop u de turbulentie ervaart, worden beïnvloed door het vliegtuig. Ten eerste, vanwege zijn grootte, heeft de 777 de neiging om beter over hobbels te rijden .
Over het algemeen wordt turbulentie verwacht boven hoge bergen, oceanen, de evenaar en bij het binnendringen van straalstromen , aldus Dr. Guido Carim Jr, hoofd van Griffith Aviation aan de Griffith University. Maar heldere luchtturbulentie – normaal gesproken veroorzaakt door een zeer plotselinge verandering in de windrichting – kan overal en op elk moment voorkomen.
Toch is turbulentie dus niet geheel ongevaarlijk:Eerdere schade of problemen kunnen worden versterkt. Hoewel zelfs zware turbulentie op zich een vliegtuig niet kan doen neerstorten, kan ze bestaande noodsituaties zeker versterken.
In die bewolking is turbulentie te zien, zowel met het blote oog als met de weerradar in de cockpit. De uitzondering is als de lucht heel droog is. Dan ontstaan er geen vochtdeeltjes en is de turbulentie niet te zien én niet te detecteren door de weerradar. Deze clear air turbulence kan piloten dus overvallen.
Turbulentie is misschien onwaarschijnlijk om een crash te veroorzaken , maar er zijn de laatste tijd wel meldingen geweest van angsten halverwege de vlucht. Een Air Europa-vlucht uit Madrid moest eerder deze maand een noodlanding maken na hevige turbulentie, wat resulteerde in 30 mensen die met lichte verwondingen in het ziekenhuis werden behandeld.
TURBULENTIE EN ONWEER
De verticale stromingen die tijdens onweersbuien optreden, kunnen zo sterk zijn dat ze een vliegtuig wel 600 tot 1800 meter omhoog of omlaag kunnen stuwen.
Straalstromen – straalstromen zijn smalle, snel bewegende luchtstromen die zich dicht bij de tropopauze bevinden, waar de troposfeer de stratosfeer wordt (ongeveer 36.000 voet). De temperatuurgradiënt tussen deze twee luchtmassa's genereert turbulentie .
Luchtzakken en turbulentie horen bij vliegen
Hoewel luchtzakken en turbulentie eng kunnen zijn, is het belangrijk om te onthouden dat ze bij het vliegen horen. Vliegtuigen zijn ontworpen om veilig turbulentie en luchtzakken te weerstaan.
Hoewel vliegtuigen gedijen in dunnere lucht, geldt dat niet voor het menselijk lichaam, dus worden de cabines op een comfortabeler niveau gebracht voor het welzijn van hun inzittenden. Volgens NASA is er zelfs minder turbulentie op grotere hoogten , wat goed nieuws is voor reizigers die worstelen met turbulentieangst.