Een planning is een overzicht waarin je per week en per dag kunt zien welke taken je moet doen. Het is belangrijk om in de planning al je activiteiten neer te zetten. Denk bijvoorbeeld aan schooltaken, schooltijden, werktijden en sociale activiteiten.
Een planning maken helpt je om je tijd efficiënt te beheren, prioriteiten te stellen en je doelen te bereiken. Het geeft je een duidelijk overzicht van wat je moet doen en wanneer je het moet doen, waardoor je minder stress ervaart en meer controle hebt over je werk en leven.
Plannen stelt je in staat de beschikbare tijd optimaal over de activiteiten en lessen voor die dag te verdelen. In veel lesplannen is ruimte om aan te geven hoeveel tijd een specifieke activiteit in beslag neemt.
Plannen zorgt dat jij rust krijgt in je hoofd.Je weet precies wat je wanneer gaat doen en ervaart daardoor geen of minder stress.Je concentratie wordt beter en je gaat minder uitstellen. Het is wel belangrijk dat je een haalbare planning maakt.
tijdschema waarin staat wanneer wat gebeuren moet
een beredeneerd en concreet overzicht maken van gewenste doelstellingen en beschikbare middelen, alsmede een tijdsorde voor verwezenlijking (klassiek: periode van 5 jaar)...
productieplanning; financiële planning; personeelsplanning; marketingplanning. Planning naar de tijdsperiode waarvoor wordt gepland: langetermijnplanning: meer dan vijf jaar (strategische planning); kortetermijnplanning: één tot vijf jaar (tactische planning); operationele planning: korter dan één jaar.
Kunnen plannen is een vaardigheid die een grote rol speelt bij het succesvol uitvoeren van (schoolse) taken en behoort tot de zogeheten executieve functies.
De definitie
Plannen en organiseren is: op effectieve wijze doelen en prioriteiten bepalen en benodigde tijd, acties, middelen en mensen aangeven en vervolgens doelmatig organiseren om deze doelen te kunnen bereiken.
Plannen en organiseren is een competentie waarmee je effectief doelen en prioriteiten bepaalt.
Maar ook vaardigheden als plannen, organiseren, problemen, je snel kunnen aanpassen en discipline hebben, rekenen we tot de soft skills. Deze skills worden steeds belangrijker omdat de wereld van werk voortdurend verandert.
Onderzoek wijst uit dat huiswerk plannen, verdelen en organiseren de grootste struikelblokken zijn voor jou. Er gebeurt een heleboel. Dat is één van de grote redenen waarom dat plannen zo moeilijk is. Er verandert bij jou van alles: op lichamelijk, cognitief, sociaal, en emotioneel gebied.
planning zn.: 1 planvorming, werkplan, projectplan; 2 uitstippeling, werkindeling, tijdschema.
In een realistische planning is de hoeveelheid werk afgestemd op de beschikbare personeelscapaciteit. Ook houdt zo'n planning rekening met de beschikbare competenties en persoonlijke eigenschappen van werknemers.
Mensen met een dwangmatige-persoonlijkheidsstoornis, ook wel een obsessief-compulsieve persoonlijkheidsstoornis genoemd (OCPS), ervaren een sterke drang om alles onder controle te hebben.
7 stappen voor een goede en haalbare dag-/weekplanning
Klein en concreet – deel grote taken/projecten op in uitvoerbare brokken. Omschrijf de taak zo concreet mogelijk, des te sneller je ermee aan de slag kunt gaan. Bundel/cluster – plan taken die met dezelfde dingen te maken hebben bij elkaar per dag of per week.
Kortom, plannen is een plan maken over hoe je iets moet doen voordat je het daadwerkelijk gaat doen. Goed kunnen plannen is een eigenschap die veel werkgevers graag zien bij hun werknemers. Het is daarom ook regelmatig een eis in een vacature of komt ter sprake tijdens een sollicitatiegesprek.
key skills zelfstandig naamwoord, meervoud
essentiële vaardigheden mv. sleutelcompetenties mv. basisvaardigheden mv.
Helpt anderen waar nodig. Stelt gezamenlijk belang boven het persoonlijk belang. Stemt het eigen werk af op anderen. Levert een bijdrage, idee of voorstel voor een groepstaak, ook wanneer hij daar zelf geen voordeel bij heeft.
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Een grote valkuil is dat samenwerken te impliciet gebeurt. Veel teams spreken niet of nauwelijks met elkaar af wie waarvoor verantwoordelijk is. Als dat niet gebeurt kunnen teamleden zich achter elkaar gaan verschuilen. Gedeelde verantwoordelijkheid beperkt dan de individuele verantwoordelijkheid.