Wat gebeurt er met onbestelbare post? Brieven of pakketten die we niet kunnen bezorgen, komen terecht op de afdeling Onbestelbare Stukken in Den Haag. Wij mogen van de rechter de brief of het pakket openen om de bestemming of de herkomst ervan te achterhalen. Lukt dit niet, dan wordt de brief of het pakket vernietigd.
Lukt het niet om erachter te komen wie de geadresseerde of afzender is? Dan bewaren we de zending ten hoogste 1 jaar. Als we na die tijd niks van de afzender of geadresseerde gehoord hebben, dan vernietigen we de zending.
Heeft u een brief of pakket verstuurd, maar is deze niet bezorgd of veel te laat bezorgd? Dan kunt u een klacht indienen bij het postbedrijf. U kunt hiervoor gebruik maken van de voorbeeldbrief Klacht aan postbedrijf als verzender op Consuwijzer.nl.
Je pakketbezorger levert het pakket gewoon af bij de buren óf bij een PostNL-punt bij jou in de buurt. Je ziet in track & trace waar je pakket is. Ook krijg je een e-mail en vind je in de PostNL-app terug waar je pakket is afgeleverd.
Met Mijn Post in de PostNL-app weet je 's ochtends vroeg al welke post er die dag in jouw brievenbus ligt. Je ontvangt een melding als er post onderweg is. Maar dat niet alleen; je kunt zelfs de post al bekijken. Handig als je op vakantie bent, of gewoon nieuwsgierig!
Je kan je brieven en kaarten op dit moment niet online volgen met Track & Trace. Dat komt omdat ze geen unieke referentienummer of barcode hebben. Dat is zo voor prior- en non-priorzendingen, voor bestemmingen in België en het buitenland.
Elke dag weer worden alle brievenbussen in heel Nederland geleegd en worden de brieven naar een postsorteercentrum gebracht. Daar wordt de post gesorteerd op postcode, zodat de postbodes de brieven op het juiste adres kunnen bezorgen.
Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de track & trace-code (barcode of 'niet-thuis code') en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je pakket bezorgen.
Controleer de status van je pakket of post met track & trace
Of open de PostNL-app op je telefoon. Meestal krijg je de track & trace-code van de afzender, bijvoorbeeld via een bevestigingse-mail. Ben jij de afzender? Dan vind je de track & trace-code op het verzendbewijs dat je krijgt van het PostNL-punt.
Hoe lang blijft een pakket op een PostNL-punt liggen? We bewaren je pakket 1 week voor je op het PostNL-punt. Daarna sturen we het terug naar de afzender.
Goede kans dat de zending bij de buren is bezorgd. Dit doen we altijd als we een pakket niet bij je thuis kunnen bezorgen. De zending kan natuurlijk ook in ontvangst zijn genomen door een huisgenoot. De bezorger laat in dat geval een kaartje achter waarop staat op welk adres het pakket is bezorgd.
Hoe bewijs je dat de brief is aangekomen? De eerste ingeving is de brief aangetekend per post te versturen. De post geeft de afzender een bewijs van verzending en daarmee schijnt het bewijs geleverd te zijn.
Het antwoord is in feite heel eenvoudig: de winkelier is verantwoordelijk en is verplicht om jou de aankoopprijs terug te betalen. Ook als de fout bij het bezorgbedrijf ligt of je buren het pakketje achterhouden.
Neem contact op met de postbezorger
De postbezorger stelt dan een onderzoek in naar het verdwenen pakket. Levert dit niets op, dien dan een klacht in bij de bezorgdienst.
We streven er naar binnen vijf werkdagen het onderzoek in behandeling te nemen. De afzender wordt vervolgens geïnformeerd over de status van het onderzoek.
"We versturen jaarlijks zo'n 8,1 miljoen brieven", reageert Van Speybroeck. "Er zijn veel brieven waar niets fout mee gaat. Nu is er 1 brief verloren gegaan maar dit is een kleine steekproef. Een brief gaat trouwens niet zomaar verloren, maar het kan natuurlijk wel.
Neem in dat geval eerst contact op met de afzender. Bijvoorbeeld de klantenservice van de webshop of het platform waar je het pakket hebt besteld, of met de persoon die je het heeft toegestuurd. Zij helpen je verder en kunnen bij DHL een onderzoek opstarten als er iets mis is.
Hoe lang duurt inklaren? Het inklaren kan soms best lang duren, maar de douane mag een pakket maximaal 30 dagen vasthouden. Als er geen illegale items in je pakket zitten, krijg je het pakket dus in ieder geval binnen 30 dagen thuis.
Als verkoper ben je in principe altijd verantwoordelijke voor de verzending. Je mag deze verantwoordelijkheid niet verleggen naar de klant door bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden te vermelden dat het risico van de eventuele schade tijdens verzending voor risico van de klant is.
Op bezorgdagen (dinsdag t/m zaterdag) bezorgen we de post voor 20.00 uur.
Maximaal 7 dagen. Zodra het pakket is bezorgd, ontvang je van ons bericht en na drie dagen sturen we een herinnering. Wanneer het pakket er een week ligt, wordt het teruggestuurd naar de verzender.
Nee, dat kan niet. Je moet echt een track trace nummer hebben in combinatie met je postcode en huisnummer. Zonder die code is het niet mogelijk. PostNL geeft aan dat je dit kan doen: Vraag de track & trace-code dan op bij de afzender.
In Nederland staan bijna 19.000 oranje brievenbussen, deze brievenbussen worden meerde keren per dag geleegd en alle post gaat dan naar het sorteercentrum in de buurt. In het sorteercentrum gaan hele grote machines die wel 30.000 brieven per uur kunnen verwerken de post verdelen.
Als de brief niet op het postkantoor wordt opgehaald, wordt de brief na verloop van tijd teruggezonden naar de afzender. Ook daarvan wordt middels een poststicker melding gemaakt op de enveloppe.
Post die door onze medewerkers met de hand wordt gesorteerd (niet-machinaal) Post die meer dan 350 gram weegt. Post die door de afzender zelf is gesorteerd.