Hart van de bal Dit is het exacte middelpunt van de bal. Dik raken Bal 1 raakt bal 2 bijna in het midden; ook wel vol raken genaamd.
De enige manier om de cue ball recht te laten rollen is door op de verticale middenlijn te slaan . Het dode punt vertegenwoordigt het snijpunt van de verticale en horizontale as. Als u onder dit punt slaat, zal dit backspin of een slippende cue ball veroorzaken, terwijl het midden van de percussie zorgt voor een echte rol bij contact.
De ballen worden opgelegd met de voorste bal op de footspot, de 8-ball in het midden en op de hoeken links en rechts een hele en een streep. De speler die de toss gewonnen heeft mag opstoten, waardij hij de witte bal op of achter de afstootlijn op het pack dient te spelen.
Wil je je bal meer naar rechts laten afwijken, dan kun je met het rechts effect je witte bal meer laten afbuigen. Het links effect zal het traject dan weer minder laten afbuigen. Wil je je bal meer naar links laten afwijken, dan kun je met het rechts effect je witte bal minder laten afbuigen.
De twee witte ballen worden op de hoogte van de benedenacquits (of op de 'afstootlijn') gelegd. Beide spelers stoten nagenoeg gelijk, ieder met een witte bal, naar de korte bovenband. De speler van wie de bal het dichtst bij de korte benedenband terechtkomt, mag kiezen wie de afstoot moet doen.
Op de gele en de witte bal zijn 6 dikke rode stippen aangebracht om het 'spektakel voor het publiek' te vergroten, door het effect dat door de speler aan de speelbal is gegeven zichtbaar te maken.
Stap 1: Verwijder de oude pomerans en zorg ervoor dat de keu schoon en vrij van lijmresten is. Stap 2: Plaats de nieuwe schuifpomerans en schuif de nieuwe pomerans voorzichtig over de top van de keu. Stap 3: Controleer de pasvorm en zorg ervoor dat de pomerans stevig en recht zit, zonder te wiebelen.
~ Eenmaal goed ontspannen leg je de keu in de boog van je duim en wijsvinger. Alleen die twee eerste vingers (duim en wijsvinger) zijn nodig om de keu vast te houden, de drie andere dienen als steun. De greep moet tegelijk licht en stevig zijn.
In het geval van een fout krijgt de tegenstander de cue ball in hand. Dit betekent dat de speler de cue ball overal op de tafel mag plaatsen (hoeft niet achter de head string te zijn, behalve bij de openingsbreak). Deze regel voorkomt dat een speler opzettelijke fouten maakt die een tegenstander in het nadeel zouden brengen.
Met biljarten blijf je in beweging, zonder dat je het merkt. Onderzoek heeft aangetoond dat in een gemiddelde biljartpartij van zo'n anderhalf uur een biljartspeler meer dan een kilometer loopt – terwijl hij dit niet als zodanig ervaart! DRAAGT BIJ AAN: Een betere conditie. Een fittere samenleving!
De 1-bal ligt vooraan, de 9-bal in het midden, de rest wordt willekeurig neergelegd. De regels zijn vrij simpel. De laagst genummerde bal moet als eerste geraakt worden met de stootbal, het spel gaat door tot één van de spelers de 9-ball wegspeelt en zich zo tot winnaar kroont.
De acquitstoot in de loop van een partij
Als 2 van de ballen tegen elkaar aan ('vast') liggen mag de aan stoot zijnde speler van acquit. Als een speler een bal van de tafel laat springen moet de tegenstander van acquit. In de (eventuele) nabeurt van een partij gaat de speler die niet begonnen is van acquit.
De zwarte bal is de 8-ball. Er wordt gespeeld met twee spelers. De bedoeling van het spel is dat de ene speler de hele ballen wegspeelt en de andere speler de halve ballen. De 8-ball wordt als laatste weggespeeld.
Houd uw keu parallel aan de tafel voor maximale controle.Versnel geleidelijk terwijl u de bal nadert . Stel u voor dat u uw arm door het water in een zwembad beweegt in plaats van de bal met een snelle slag te slaan. Een langere slag geeft de bal meer momentum.
Bij alle spelvarianten is er sprake van een overtreding als: De witte bal niet minstens één andere bal of band raakt . - De bal die door de witte bal wordt geraakt, niet wordt gepot of geen band raakt. - De witte bal wordt gepot.
Je kunt de cue ball laag en met een langzame slag slaan, of hoog en met een hardere slag . In beide gevallen kun je de cue ball laten glijden, zodat deze stopt wanneer deze de objectbal vol raakt.
Scratch: Een scratch ontstaat wanneer je per ongeluk de cue ball in een van de pockets stoot. Als dit gebeurt, moet je een van de ballen die je al hebt gezonken verwijderen en terug op de tafel in het midden leggen. De andere speler kan dan een schot nemen vanaf elke plek op de tafel waar hij wil.
De meeste mensen denken ten onrechte dat een push shot en een double hit hetzelfde zijn. Een double hit is een ball-in-hand foul en treedt op wanneer de punt van de keu de cue ball een 2e keer raakt in dezelfde slag .
Het mag tot maximaal 4 maanden duren voordat je de boete thuis ontvangt. Dat staat in artikel 4 lid 2 van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv).
Opvallend is, dat veel biljarters gaan staan en daarna pas de keu een plek geven. Eigenlijk moet de keu eerst haar plaats innemen bij de stootbal. De achterhand houdt de keu losjes vast.
De functie van biljarthandschoenen is voor namelijk het bieden van meer grip tijdens het biljarten. Tijdens het spelen kunnen vochtige handen en vuildeeltjes zorgen voor minder grip.
Houd je ogen gericht op het contactpunt dat je wilt raken terwijl je op de bal slaat. Zodra je op de bal slaat, kun je controleren op welke plek je de cue ball wilt raken. Vanaf hier wil je de cue ball controleren en dan naar het contactpunt van de objectbal heen en weer richten terwijl je slaat .
Een zachte pomerans wordt veel voor libre, snookerspelers en spelers die niet te hard stoten gebruikt. Dit zijn bijvoorbeeld: Artemis Pinto, Triangel, Longoni Fuji en Kamui ss. Een middelharde pomerans voor de allrounder. Dit zijn bijvoorbeeld: Caudron medium, Le prof en Kamui s.
Kwaliteit van het biljartkrijt
Bekende merken zoals Kamui, Taom, Predator, en Blue Diamond bieden krijt van hoge kwaliteit, dat door veel professionele spelers wordt geprezen om zijn consistentie en duurzaamheid.