Saharastof is niets anders dan heel fijn zand dat afkomstig is uit het noorden van Afrika. Doordat de korreltjes zo klein zijn spreken we van Saharastof in plaats van Saharazand. Het stof is zo licht dat het bij een harde wind in Noord-Afrika in de lucht wordt geblazen en met de wind mee wordt gevoerd.
Ook op 11 april 2011 is in ons land op grote schaal saharastof waargenomen. Oorzaak was woestijnstof dat vanuit Marokko naar de kust van Portugal is getrokken. Vervolgens werd het met een vrij sterke zuidzuidwestelijke stroming naar het noorden getransporteerd.
Het Saharastof in onze atmosfeer is niet gevaarlijk, omdat het over het algemeen hoog in de lucht hangt. Maar het kan wel hinderlijk zijn. Zeker als het ook gaat regenen: met de regendruppels komt een deel van het stof naar beneden en dat levert flink wat vlekken op, bijvoorbeeld op auto's en tuinmeubels.
De Sahara bestaat grotendeels uit rotsachtige gebieden. Slechts zo'n 20% van het oppervlak bestaat uit ergs. Dit zijn grote zandverstuivingen met zandduinen. Deze duinen zijn in beweging en kunnen zich langzaam verplaatsen waardoor een volledige erg in duizenden jaren van plek kan veranderen.
Pas op met zelf Saharazand van de auto wassen
Saharazand heeft volgens Autoweek de eigenschap dat het 'erg fijn is en scherp, waardoor je krassen in je lak kunt veroorzaken. ' Ook is het oppassen met de voorruit. 'De verleiding is groot om met de ruitensproeier en ruitenwisser het zand weg te halen.
Oorzaak 1: Vuile zonnepanelen door Saharazand
Toch zorgen krachtige luchtstromen er soms voor dat het zand uit de woestijn helemaal naar ons kleine kikkerland afreist. Om daar samen met de regen naar beneden te vallen. Vervolgens zie je overal een roodbruine gloed.
Was de auto rustig met de shampoo en de microvezel handschoen of microvezel doek, zonder veel druk uit te oefenen. Het zand blijft in het schuim en de microvezels zitten. Spoel deze dus regelmatig af in de emmer met schoon water en stop 'm daarna in de emmer met sop om verder te gaan. Spoel met royaal water af.
Onder het zand in de Sahara bevinden zich verschillende soorten gesteente. Daarnaast zijn er met behulp van satellieten met speciale sensoren veel drooggevallen rivieren en meren ontdekt onder het woestijnzand. Daaruit blijkt dat de Sahara een paar duizend jaar geleden een vruchtbaar gebied was.
Als de wind vanuit het zuiden waait, wordt de lucht met het zand richting Europa geblazen en kan het ook boven Nederland terecht komen. In principe kan de atmosfeer het zand vasthouden, maar als het regent komt het naar beneden. Dan is het roodbruine, fijne zand te zien op tuinmeubilair, de auto of op ramen.
Er zijn enorme hoeveelheden Saharazand in de lucht terechtgekomen die nu door de zuidoostenwind – die een groot deel van Europa in de greep heeft – naar het noorden worden geblazen. Via het westen van Frankrijk is het stof ook onderweg naar Nederland.
Met de komst van het stof is er een toename van ademhaling gerelateerde klachten. Degenen die lijden aan aandoeningen van de luchtwegen zoals bronchitis, allergie of sinus, kunnen een toename van hun symptomen opmerken, zoals ademhalingsmoeilijkheden, hoesten, druk op de borst, jeuk van huid en ogen.
Effect Sahara zand op zonnepanelen
De vraag is wat dit met de productie van zonnepanelen doet. Want panelen zetten zonne-instraling om in elektriciteit. En door het zand – officieel Sahara stof – wordt dat beperkt. Volgens zonne-energie ontwikkelaar Sunrock, scheelt het maar liefst 10 procent.
Als je aan de Sahara denkt, zien de meeste mensen enorme zandvlaktes en grote zandduinen voor zich. In praktijk is echter maar 20% van deze woestijn zand. De rest is rots, steenpuin en grind.
Saharazand weerkaatst zonlicht en verandert de ligging van de straalstroom. Het stof trekt snel ons land voorbij en verdwijnt met regen snel uit de lucht. Het effect op ons weer is dan ook kortdurend. Dat is anders boven de Sahara, waar de wind voortdurend nieuw zand de lucht inblaast.
Was de auto rustig met de shampoo en de microvezel handschoen of microvezeldoek, zonder veel druk uit te oefenen. Het zand blijft in het schuim en de microvezels zitten. Het is daarom belangrijk om je doekje regelmatig in de emmer met schoon water af te spoelen en vervolgens in de emmer met sop te stoppen.
Gebruik een sopje van water met een beetje afwasmiddel of soda. Knijp de spons of microvezeldoek bijna uit en boen het hele raam van onder naar boven schoon. Zo krijg je geen lekvlekken. Om de ruit droog te maken trek je de trekker in een lange beweging van boven naar beneden.
Het mineraal magnetiet is een veelvoorkomend bestanddeel van zand en zeer magnetisch. Het magnetische mineraal komt ook voor in Saharazand en in Saharastof. Dat staat beschreven in verschillende wetenschappelijke studies en artikelen.
De stofwolk hangt op dit moment boven Spanje en Frankrijk en veroorzaakt roodbruine luchten. In dit artikel lees je wat we in ons land kunnen verwachten. Een flinke wolk Saharastof is onderweg naar Nederland. Momenteel ligt de wolk boven Spanje en de zuidelijke helft van Frankrijk.
Saharazand valt onder de grote bedreigingen van je auto en autolak. Het kan schuren, inbranden en je pollenfilter verstoppen. Daarom moet het weg, maar wel op de juiste manier. De geelkleurige, fijne zandkorrels op je autodak betekenen acuut gevaar voor je autolak.
Een internationale groep onderzoekers heeft uitgewezen dat de Sahara vroeger geen woestijn, maar een weidelandschap was. Eerder werden diverse grottekeningen gevonden die suggereerden dat de vroegere bewoners van het gebied veehouders waren.
Saharazand van je zonnepanelen wassen
De beste manier om het Saharazand van je zonnepanelen te krijgen is door ze schoon te maken met osmose water en een zeem. Osmose water is vrij van kalk en andere stoffen zodat het geen strepen of vlekken achterlaat.
Ja, natuurlijk mag u Dreft gebruiken om uw auto te wassen, maar wij raden aan een autoshampoo hiervoor aan te schaffen. Waarom? Dreft is een afwasmiddel met citroenzuur. Dit is ideaal om vettige dingen te reinigen, maar daarom haalt het ook belangrijke oliën van uw lak.
Oorzaak van krassen door de wasstraat
Het wasmiddel dat de wasstraat gebruikt telt namelijk ook mee in het veroorzaken van krassen. Sommige wasstraten maken gebruik van een agressief wasmiddel die de lak zwak maakt, waardoor grove borstels heel gemakkelijk de kans krijgen om meteen krassen te maken in de poreuze lak.
Het verbieden van het wassen van een auto op straat is namelijk aan de gemeente en niet aan de landelijke overheid. In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) kan een gemeente een verbod op het wassen van voertuigen op straat opnemen.