Inkoop is het vakgebied dat zich bezighoudt met alle inkoopwerkzaamheden van organisaties. Hierbij gaat het om goederen, producten of diensten tegen de juiste voorwaarden en prijs in te kopen om zo de doelen van de organisatie te realiseren.
Er zijn drie hoofdvormen van de inkooporganisatie: de centrale inkoopfunctie, de decentrale inkoopfunctie en de gecoördineerde inkoopfunctie.
Met het inkoopproces wordt bedoeld: de opeenvolgende processtappen die (zouden moeten) worden doorlopen bij het inkoper van diensten en/of producten.
Een inkoper of buyer is verantwoordelijk voor de inkoop en/of het inkoopbeleid van goederen of diensten bij leveranciers van de organisatie. De inkoper bepaalt welke goederen er precies ingekocht moeten worden binnen het bedrijf en zoekt hier de best passende leveranciers voor.
Het inkoopkanaal is een classificatie van de NZa (Nederlandse Zorgautoriteit) om WMG-geneesmiddelen (= receptplichtige geneesmiddelen) in te delen. Deze inkoopkanalen werden tot 2012 gebruikt voor het vaststellen van de vergoedingsprijs.
Een inkoopstrategie is het plan van een organisatie voor het verkrijgen van artikelen tegen de best mogelijke prijs met behoud van leverings- en kwaliteitsnormen. Het omvat het vinden van de juiste leveranciers, het onderhandelen over de beste prijs, het doen van aankopen en het garanderen van leveringen.
In het algemeen bevat een inkooporder het inkoopordernummer, de datum, de regelitems (producten) inclusief de hoeveelheden en prijzen op basis van de salesofferte, het factuuradres, het verzendadres en de algemene voorwaarden.
Het inkoopbeleid beschrijft de procedures voor inkopen onder de drempelbedragen en inkopen boven de drempelbedragen. Het beleid beschrijft ook specifieke eisen over bijvoorbeeld duurzaam inkopen en sociale aspecten van inkoop. Het inkoopbeleid kan het gebruik van standaarddocumenten voorschrijven.
Definitie strategische inkoop
Vertalen van de strategie van de organisatie naar een inkoopbeleid inclusief inkoopdoelstellingen. Maken van de inkoopstrategie. Vaststellen van de hoofdlijnen van het leveranciersmanagement. Aangaan van strategische allianties.
Om het proces te stroomlijnen en zowel de verkoper als de koper het leven gemakkelijker te maken, bevat de inkooporder essentiële informatie, zoals: Specificaties en hoeveelheid van de benodigde artikelen. Contactgegevens. De prijs waartegen de goederen of diensten moeten worden gekocht.
Een inkoper is verantwoordelijk voor de inkoop van goederen en diensten binnen een bedrijf. Als inkoper zorg je dat de voorraad van je bedrijf nooit opraakt. Je verkent de markt, stelt inkoopplannen op en onderhandelt over de inkoopprijs.
Een procurement buyer houdt toezicht op de inkoop van benodigdheden en diensten voor een bedrijf . Als procurement buyer onderzoekt u leveranciers van de producten die u nodig hebt en onderhandelt u over contracten om de beste prijs voor uw bedrijf te vinden.
Als junior inkoper heb je gemiddeld salaris tussen €2.200,- en €3.500,- bruto per maand. Een ervaren inkoper met 2 tot 5 jaar ervaring kan een salaris tussen €3.500,- en €4.800,- bruto per maand verwachten. En als senior inkoper ga je zelfs een salaris van €4.800 tot €6.500,- bruto per maand of hoger verdienen.
Aankoopplanning is het proces van het vaststellen van doelstellingen en tactieken om de beste waarde te verkrijgen bij een specifieke aankoop .
Belang van inkoopplanning
Verbetert transparantie en voorspelbaarheid; Biedt een goede basis voor monitoring; en. Faciliteert efficiënt en effectief treasury management door jaarlijkse inkoopactiviteiten te spreiden in overeenstemming met de behoeften en beschikbare middelen.
Met de term initiële (of tactische) inkoopfunctie wordt verwezen naar de eerste drie stappen van het inkoopproces: het specificeren van de inkoopbehoeften, het selecteren van de leveranciers en het onderhandelen met en contracteren van de leveranciers.
Er zijn drie soorten inkoop, initiële inkopen, gewijzigde herhalingsaankopen en rechtstreekse herhalingsaankopen.