Langs en vlak bij de snelweg vind je daarom steeds meer snellaadstations: die bieden vermogens tot wel 350 kW (Ionity, Fastned, Allego). Ofwel bijna 100 keer meer vermogen dan een simpele thuislader. Je bent echter óók afhankelijk van de maximale laadsnelheid van je elektrische auto.
Volgens het FD werken Porsche, Jaguar en Audi aan elektrische modellen die wel met 350 kW kunnen laden. Allego verwacht dat meer automerken zullen volgen. Tesla gelooft trouwens niet in 350 kW; het bedrijf denkt hooguit laders te gaan bouwen van 200 à 250 kW.
Op de websites zoals oplaadpalen.nl thenewmotion.nl (NL BE DE) openchargemap.org (internationaal) en fastned.nl ( voor alleen fastned laders ) kan je eigenlijk alle laders vinden.
De maximale laadsnelheid wordt bepaald door het voertuig. Als de maximale laadsnelheid van je voertuig 50 kW is, dan zal je nooit sneller kunnen laden dan 50 kW, zelfs niet op een lader die 300 kW kan leveren.
Voor die 800 volt kun je helaas nog lang niet bij alle snelladers terecht. Ionity, de joint venture waar ook Porsche, Hyundai en Kia aan meedoen biedt deze laders wel aan. Porsche is bezig met een eigen snellaadnetwerk dat uiteraard op 800 volt werkt en ook Hyundai is bezig om soortgelijke laadstations te ontwikkelen.
Snel opladen langs de snelweg: 9 tot 10 cent per kilometer
De meeste snelladers gaan daarom ook maar tot maximaal 80 procent. Opladen bij een snellader is een stuk duurder dan thuis: ongeveer 69 cent per kWh bij opladers van FastNed of Allego (inclusief btw).
Snelladen = niet goed? Hoe de wagen wordt opgeladen, speelt volgens het onderzoek ook een rol. Snelladen zou namelijk niet zo goed zijn voor de batterijcapaciteit. Verrassend genoeg zou de aard van het gebruik van de auto geen of zeer weinig invloed hebben op de levensduur van de accu.
Moderne snelladers bieden 150 tot 350kW. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de auto weer opgeladen is. Van 10 tot 80% laden duurt, afhankelijk van de auto, ongeveer 18 minuten tot driekwartier tijd. Tip: laad hier niet meer dan 80% vol.
Langs de snelwegen staat met regelmaat een snellaadstation. Je elektrische auto opladen in Duitsland kan vaak langs de snelweg of net daarbuiten: bij een Raststätte. Ook vind je in Duitsland (soms gratis) laders bij Lidl of Kaufland. Om deze laders te activeren heb je vaak wel een laadpas of App nodig.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Met laden is dat anders. Laden duurt langer. Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Met de Shell Recharge-laadpas betaal je bij onze snelladers een scherp tarief van €0,53 per kWh (incl. btw, excl. transactiekosten). Zonder abonnementskosten.
Welke auto's kunnen laden op 3-fasen? De elektrische auto's die momenteel op 3-fasen kunnen laden zijn de modellen van Tesla, Audi e-Tron, BMW i3, Smart Q4 forfour en Renault ZOE. Het aanbod wordt gaandeweg steeds groter doordat de nieuwe modellen meestal een 3-fasen-accu hebben.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Als u thuis laadt, speelt ook uw stroomaansluiting een rol. In de praktijk komt een uur laden met een vermogen tussen de 3.7 en 11 kW neer op 20 tot 60 kilometer bereik. In 5 uur heeft u er dus 100 tot 300 km bij. Met een snellader kunt u de accu in minder dan 40 minuten opladen van 10 procent tot 80 procent.
Een auto die met 50 kW kan snelladen, laadt een accu met een capaciteit van 50 kWh in precies een uur van leeg naar vol. Zowel een laadsnelheid van 50 kW als een accu van 50 kWh (ongeveer goed voor 250 kilometer in de praktijk) zijn waardes die we op dit moment zien bij middenklasse elektrische auto's.
Publieke laadpalen hebben vaak een vermogen van 22 kW. Laden tot 80% kost daarmee gemiddeld 2 uur.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto? Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
"Als het beschikbare vermogen op de laadlocatie beperkt is, kan het zijn dat de stroom over meerdere auto's verdeeld wordt en dus de laadsnelheid omlaag kan gaan", zegt Lanova daarover. Ook als er een splitsing in het vermogen is, kan je een limiet ervaren, vult EVBox aan.
Laadpaal 11kW: 3,7kW (omdat 16A over 1-fase) > totale laadtijd 12 uur.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Langzaam opladen is niet per se goed, maar een verhitte batterij lijdt wel schade. Tegelijkertijd zijn de batterijen van nieuwe smartphones vaak zo gebouwd dat ze een hogere laadsnelheid wel aankunnen zonder oververhit te raken.
Conclusie. Concluderend is het altijd superchargen van uw Tesla een slecht idee. Dit komt omdat het uw batterij zal degraderen en de efficiëntie zal verminderen. Als u echter een persoon bent die dagelijks lange afstanden pendelt, is het helemaal niet slecht om uw Tesla dagelijks op te laden aan een supercharger.
Hoe langzamer, hoe beter. Snel laden is dus een extra belasting voor je accupakket. Nu is het niet zo dat je met één keer snel laden meteen je batterijen om zeep kunt helpen, zeker niet, maar wees je ervan bewust dat de levensduur van je accu sneller af kan nemen als je vaker aan een snelle laadpaal staat.