Als je cv op zolder hangt, is het ontluchtingspunt van de ketel zelf het belangrijkste. Sluit de kraan van de radiator die je wilt ontluchten. Houd een doekje bij het ontluchtingsventiel van de radiator en draai hem open met het ontluchtingssleuteltje. Zodra er water uit komt, draai je hem weer dicht.
Ja, het is volkomen normaal dat er water ontsnapt wanneer een radiator wordt ontlucht. U zult waarschijnlijk wat druppels zien ontstaan wanneer u de ontluchtingsschroef voor het eerst tegen de klok in draait. En er zou water uitstromen zodra de lucht was vrijgelaten , als de klep volledig zou worden geopend.
De eerste mogelijke oplossing is om de radiator te ontluchten. Werkt dit niet, dan wordt er te weinig water door de leidingen vervoerd. Vul de cv-ketel bij, zodat de waterdruk weer goed is.
Nadat de verwarming een langere periode niet heeft aangestaan, kunnen er luchtbellen in de radiatoren zitten. In dit geval hoor je een rammelend of borrelend geluid of wordt de radiator niet goed warm. Aan het begin van de herfst kan het daarom goed zijn om je verwarming te ontluchten.
Steek uw radiatorsleutel in de klep en draai voorzichtig aan de ontluchtingsklep.Draai hem voorzichtig tegen de klok in, de radiator zal sissen terwijl de lucht langzaam wordt vrijgegeven . Er kan ook water uit de radiator spuiten, dus wees voorbereid. Als de ontluchtingsklep per ongeluk loskomt, gebruik dan een verstelbare sleutel om hem te vervangen.
Een ruisend of borrelend geluid in de radiator is naar alle waarschijnlijkheid te wijten aan te veel lucht in de installatie of een te lage waterdruk. Te veel lucht in de leidingen zorgt ervoor dat de centrale verwarming voor een deel koud blijft. De waterdruk van een CV-ketel dient tussen de 1,5 à 2 bar te zijn.
Je radiator blijft koud
Blijft je radiator helemaal koud? Geen paniek, dat wil niet zeggen dat hij is afgeschreven. Hoogstwaarschijnlijk is er een probleem met de ventielset van je chauffage. Dat kun je checken door alle andere radiatoren in huis dicht te draaien en je verwarming op volle toeren te laten werken.
Meestal komt dat door luchtbellen in de leiding van je verwarming. De oplossing is je verwarming ontluchten. Als er geen lucht in je verwarming zit, is je verwarming sneller warm en gebruik je mogelijk minder gas.
Als uw radiatordop beschadigd is, zal er koelvloeistof lekken, wat een tekort aan koelvloeistof in de radiator veroorzaakt . Een beschadigde radiatordop kan ook de slangen breken door er hoge druk in te creëren, waardoor koelvloeistof via een ander kanaal kan ontsnappen.
Kun je een radiator ontluchten als de verwarming aanstaat? Nee! Het is erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je verwarming uit staat en dat de radiatoren koud zijn voordat je ze ontlucht . Dit komt omdat radiatoren gevuld zijn met water en lucht, wat ontsnapt als je de klep opendraait (link naar nieuwe pagina met handleidingen voor drukontlasting).
Laat je verwarmingsketel 15 minuten lang op hoge temperatuur draaien door je thermostaat hoger te zetten. Wacht 10 minuten totdat de radiatoren zijn afgekoeld. Begin bij de radiator die het laagst en het dichtst bij de ketel geplaatst is.
Waarom moet je een verwarmingsketel uitzetten voordat je gaat ontluchten? Radiatoren ontluchten? Zet de verwarmingsketel uit en wacht minstens 20 minuten voor je aan de slag gaat. Door de ketel uit te zetten, komt het water tot rust en is het eenvoudiger om alle lucht uit de leidingen te krijgen.
Let op: Door de radiatoren te ontluchten, haalt u lucht uit het hele systeem . Dit zorgt er vervolgens voor dat de druk op uw boiler daalt. Boilers functioneren niet goed met te veel lucht, maar ook niet met te weinig lucht!
Bij het ontluchten van een radiator zou er slechts een kleine hoeveelheid water uit moeten komen nadat alle ingesloten lucht is vrijgelaten . Normaal gesproken hoor je een sissend geluid als de lucht ontsnapt, gevolgd door een constante stroom water.
Sludge is een probleem, niet alleen omdat het de meest voorkomende oorzaak is van lekken en roest in radiatoren, maar ook omdat het de brandstofefficiëntie beïnvloedt. En tegenwoordig moeten onze centrale verwarmingssystemen zo efficiënt mogelijk zijn! Sludge is een zwarte, modderachtige substantie . Als het niet wordt behandeld, wordt het na verloop van tijd erger.
Het kan ertoe leiden dat uw centrale verwarming uiteindelijk niet de gewenste temperatuur kan bereiken , zelfs niet als deze maximaal is ingesteld. Raadpleeg onze gids over het ontluchten van een radiator om ervoor te zorgen dat uw verwarming in topconditie blijft en optimaal blijft werken.
In 5 minuten uw cv bijvullen
Als de verwarming of water niet meer goed warm wordt is het tijd om uw cv-ketel bij te vullen. Dit is het beste om te doen voor én na het ontluchten van uw cv-installatie. De waterdruk van uw ketel kunt u zelf controleren op het display van uw cv-ketel.
Als de radiatoren op de bovenverdieping niet warm worden, maar beneden wel, dan moet je waarschijnlijk de radiatoren ontluchten. Als dit niet werkt, is het verstandig om de waterdruk van je CV ketel te controleren. Als de waterdruk te laag is, moet je de CV ketel bijvullen.
Een slecht uitgebalanceerd systeem leidt tot ongelijkmatige verwarming, koude radiatoren en inefficiëntie. Om dit te controleren, zet u uw verwarming aan en noteert u welke radiatoren het eerst warm worden. Idealiter verwarmen alle radiatoren gelijkmatig. Als u merkt dat sommige erg heet worden, terwijl andere koel blijven, duidt dit op een balanceringsprobleem.
Veelvoorkomende oorzaken van lucht in radiatoren: Lage waterdruk, lekken in radiatoren en problemen met de warmtepomp. Symptomen van lucht in radiatoren: Luidruchtige werking, ongelijkmatige verwarming en frequente ontluchtingsvereisten. Onderhoudstips: Het belang van frequente ontluchting van radiatoren en jaarlijkse service.
We raden aan om de radiatoren jaarlijks te ontluchten (best na het onderhoud van uw verwarming), wanneer de radiatoren een tikkend geluid maken of wanneer u voelt dat de radiator niet volledig warm wordt.
Als u water hoort druppelen of druppelen in uw radiator, is de kans groot dat uw radiator niet vol is en luchtzakken bevat . Dit is een veelvoorkomend probleem, vooral bij hoge radiatoren, vaak omdat ze te snel worden gevuld, waardoor er lucht wordt ingesloten.
Een tikkend geluid in de leidingen is een van de meest voorkomende en herkenbare problemen van een radiator.